حجت الاسلام مهدی ارتقایی با اشاره به برگزاری جلسه شورای تبلیغ اظهار داشت: در این جلسه که با حضور همه اعضا آن در دفتر نماینده، ولی فقیه در استان برگزار شد، نحوه برگزاری نماز‌های جماعت و برنامه‌های مذهبی در سطح استان مورد ارزیابی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۲۸۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱ 04 March 2020
شورای تبلیغ استان همدان با صدور اطلاعیه‌ای گفت: به منظور مقابله با ویروس کرونا مساجد نماز جماعت را کوتاه و حتی الامکان بدون انجام مستحبات برگزار و تا بهبود شرایط، از برگزاری مراسمات و آیین‌هایی که لازمه آن، اجتماع در مساجد است پرهیز کنند.

به گزارش تسنیم، شورای تبلیغ استان همدان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه بیانیه‌ای را درباره نحوه برپایی برنامه‌های مذهبی و نماز‌های جماعت پنجگانه در مساجد صادر کرد.

حجت الاسلام مهدی ارتقایی پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری جلسه شورای تبلیغ اظهار داشت: در این جلسه که با حضور همه اعضا آن در دفتر نماینده، ولی فقیه در استان برگزار شد، نحوه برگزاری نماز‌های جماعت و برنامه‌های مذهبی در سطح استان مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی به تشریح مصوبات این جلسه پرداخت و گفت: در پایان اعضا این ستاد که متشکل از رئیس‌شورای عالی تبلیغ و نماینده، ولی فقیه در استان، مدیر حوزه علمیه استان، مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات‌اسلامی، مدیر کل اداره اوقاف وامور خیریه استان، نماینده گروه‌های تبلیغی، نماینده سپاه انصارالحسین (ع) و مدیر حوزه علمیه خواهران استان هستند اطلاعیه‌ای را صادر کردند.

دبیر شورای تبلیغ حوزه علمیه استان همدان گفت: در این اطلاعیه آمده است: «به اطلاع مردم شریف و انقلابی استان همدان به ویژه امامان و امنای مساجد می‌رساند، شورای تبلیغ استان، در پاسخ به پرسش‌های مکرّر نمازگزاران در روز‌های اخیر نسبت به امکان برگزاری نماز جماعت در سطح مساجد اعلام می‌دارد پس از انجام کارشناسی‌های لازم و کسب نظر ستاد مدیریت کرونا در استان و استفسار از دانشگاه علوم پزشکی همدان، ضرورتی برای تعطیلی مساجد استان وجود ندارد.

در شرایط کنونی، ضمن رعایت همه موازین بهداشتی و محور قرار دادن سخن متخصصان، از ارتباط معنوی با خداوند منّان و اقامه نماز، دعا و نیایش و توسّل نباید غافل بود. جامعه به عقلانیت و معنویتِ توأمان نیاز دارد.

در صورت اقامه نماز جماعت در مساجد، رعایت کلّیه دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت الزامی می‌نماید. توصیه می‌شود با همّت مومنین، فضای مساجد، به ویژه سرویس‌های بهداشتی و ورودی‌ها ضدعفونی و گندزدایی و مایع دستشویی و ژل ضدعفونی در مدخل مساجد، وضوخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی فراهم شود.

از نمازگزاران درخواست می‌شود، ضمن رعایت نظافت بیشتر، نایلون یک‌بار مصرف برای کفش‌ها و وسایل شخصی خود و مهر و سجاده همراه داشته باشند و در صورت نیاز، از ماسک استفاده نمایند.

نماز جماعت را کوتاه حتی الامکان بدون انجام مستحبات برگزار کنند و تا بهبود شرایط، از برگزاری مراسمات و آیین‌هایی که لازمه آن، اجتماع در مساجد است پرهیز نمایند.

از بانوان نمازگزار درخواست می‌شود که همراه خود چادرنماز شخصی به مساجد بیاورند. بهتر است سالمندان و بیماران قلبی و ریوی به دلیل احتمال بالای ابتلای آن‌ها به بیماری، در مساجد حاضر نشوند؛ هم چنین افرادی که دارای علایم بیماری کرونا مانند سرفه و تب هستند در نماز جماعت شرکت نکنند.

از تماس چهره به چهره، مصافحه و دست دادن در بین دو نماز، اطعام و توزیع نذوراتِ خوراکی پرهیز نمایند و با فاصله مجاز شرعی حدود یک متر، صفوف را منظّم کنند. میتوان احسانات را با توزیع محصولات بهداشتی جهت دهی کرد.

از فعّالین فرهنگی و مادحین اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) خواستاریم در راستای تحقّق سلامت جسمی- معنوی مردم عزیز، هماهنگ با تصمیمات نهاد‌های ذیصلاح، مشی داشته باشند. پیشنهاد می‌شود نیرو‌های انقلابی در شرایط کنونی، بیشتر به فعّالیت‌های جهادی-خدماتی و غنی‌‎سازی فضای مجازی بپردازند.

در پایان، از مردم فهیم و بصیر دارالمجاهدین همدان خواستاریم با همراهی خود با مواضع حکیمانه مراجع بزرگوار تقلید و علمای دلسوز و نهاد‌های ذی‌صلاح و فاصله گرفتن از نگاه‌های افراطی و یا تفریطی، زمینه وحدت و همدلی هر چه بیشتر را فراهم آورند.

در این روز‌ها و شب‌های ماه نورانی رجب المرجّب، از درگاه خداوند علیم و قدیر بهترین تقدیر‌ها را برای همگان به خصوص مردم صبّار و شکور استان خواهانیم.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار