کد خبر: ۸۲۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱ 29 February 2020
این روزها که تب ویروس_کرونا جامعه را فرا گرفته، تقریبا در هر محفلی وارد می‌شوی یا حتی در فضای مجازی هر صفحه‌ای را باز می‌کنی، صحبت از کروناست.

اتفاقی که بخشی از آن را می‌توان واکنش طبیعی جامعه به فراگیری بیماری دانست که سرعت انتقال آن به دیگر افراد بالاست و مردم نگرانند که مبادا خود یا یکی از بستگانشان مبتلا به این ویروس شوند.

اما بخش دیگری از این همه #استرس و #نگرانی در فضای جامعه قطعا غیرعادی بوده و باید تلاش کرد تا استرس و نگرانی افسارگسیخته در جامعه کاهش یابد. 

بدون شک با بروز ویروس کرونا، همگان به این باور رسیدند که #سلامتی مهم‌ترین داشته‌ هر انسانی است و در صورت عدم سلامتی، دیگر داشته‌ها تقریباً هیچ است و این مسأله امروز برای همه ما به خوبی ملموس بوده و هست.

آنچه در مقابله با شیوع بیماری به ما کمک می‌کند، داشتن اطلاعات کافی و چگونگی درمان آن است که متاسفانه در مورد ویروس کرونا جامعه پزشکی در دنیا هنوز به نتایج مشخص و قاطعی نرسیده است که بتواند با انتقال دانسته‌های خود به مردم جلوی گسترش روزافزون این بیماری را بگیرد.

اما بسیار واضح است که کرونا نیز بیماری بسیار خطرناکی نبوده و چیزی شبیه #آنفولانزا یا بیماری‌های شایع در سال‌های نه‌چندان دور مثل سارس است.

براساس تاکید همه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی مهم‌ترین عامل مقابله با این ویروس رعایت نکات بهداشتی به‌ویژه شستشوی مداوم دست‌هاست که به نظر می‌آید کار بسیار ساده‌ای بوده و تنها باید در این زمینه کمی حواسمان را بیشتر جمع کنیم.

آنچه در مورد کرونا تاکید می‌شود این است که مرگ و میر ناشی از آن بسیار پایین بوده و جای نگرانی زیاد نیست، پس به فرض مثال اگر خدای ناکرده دچار این ویروس هم شویم در صورت مراقبت به راحتی می‌توان طول درمان این بیماری را سپری کرد و بهبود یافت.

اما در اینجا باید بیشتر مراقب افرادی باشیم که ناراحتی‌ #تنفسی یا #قلبی دارند و یا کهن‌سال‌اند. البته باز هم صرف بیمار شدن این گروه‌ها به معنی مرگ صد درصد نیست اما این عزیزان دیرتر بهبود می‌یابند و نیاز به توجه بیشتر دارند.

نکته مهم این است که جامعه ما یک جامعه کاملا مذهبی بوده و به معاد و قیامت باور دارد. در باور مذهبی ما مرگ پایان زندگی نیست و حتی شکلی از مرگ یعنی شهادت بسیار هم شیرین است. ما باور داریم که خارج از اراده خداوند هیچ جنبده‌ای حرکت نخواهد کرد و همه چیز در ید قدرت اوست، پس این همه نگرانی بیهوده است. گاهی برای آرامش قلب‌‌مان و روح‌مان برخی جملات را زیر لب زمزمه کنیم. مثل؛ «فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ» یا «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ».

قطعا داشتن #آرامش_روحی در کنار رعایت نکات بهداشتی و مواردی که پزشکان توصیه کردند می‌تواند به همه ما کمک فراوانی کند تا حتی در صورت ابتلا به این بیماری راحت‌تر با آن مقابله کنیم. 

امروز باید بپذیریم که استرس و نگرانی بیش از حد هیچ مشکلی را درمان نکرده و تنها سیستم ایمنی بدن را ضعیف خواهد کرد.

در این روزها علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، باید به تقویت #سیستم_ایمنی بدن هم توجه داشت و تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

اما به نظر می‌آید کرونا یک خاصیت خوب هم داشت. این بیماری باعث شد تا در شلوغی و هیاهوی زندگی روزمره امروزی به ویژه در شهرهای بزرگ مردم کمی بیشتر با خود #خلوت کنند. این خلوت می‌تواند بسیار مفید باشد چراکه می‌توان اندیشید به راهی که تا امروز در زندگی آمده‌ایم و راهی که قرار است ادامه دهیم.

کرونا به آدم‌ها فرصت #تفکر داد. فرصت اینکه به داشته‌های هر چند کوچکشان بیشتر فکر کنند و برای آنچه دارند شکرگزار باشند.

آنچه مسلم است کرونا حداقل یک هفته تا ده روز دیگر مهمان ماست و یا حتی کمی بیشتر. این زمان، فرصت بسیار خوبی است که کمتر از خانه بیرون برویم و به جای استرس و نگرانی بیش از حد بیشتر #فکر_کنیم، #ایده‌پردازی_کنیم، #کتاب_بخوانیم، #بنویسم، #فیلم_ببینیم و به برخی کارهایی که مدت‌ها دنبال فرصتی برای انجام آن‌ها بودیم، بپردازیم. 

انسان‌ها با امید زنده‌اند و هنوز هم ذهن همه ما پر است از رویا‌هایی که دوست داریم روزی به آن‌ها دست پیدا کنیم. پس نگرانی بیهوده ما را از رسیدن به رویاهایمان باز خواهد داشت. بهتر است از کرونا نه برای خود و نه دیگران #هیولا نسازیم و با آن مبارزه کنیم تا شکستش دهیم. کرونا می‌میرد اما رویاهای ما دوباره جان می‌گیرد. پس به روزهای خوب، روزهای پر از امید و روزهای روشن فکر کنیم. همین.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار