معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از وجود موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در همدان خبر داد و گفت: مراقبت‌ها از مدت‌ها قبل در بالاترین سطح آغاز شده و اقدامات پیشگیرانه و آمادگی کارکنان و بخش‌ها پیش از بروز موارد مشکوک انجام شده است.
کد خبر: ۸۲۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸ 22 February 2020
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از وجود موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در همدان خبر داد و گفت: مراقبت‌ها از مدت‌ها قبل در بالاترین سطح آغاز شده و اقدامات پیشگیرانه و آمادگی کارکنان و بخش‌ها پیش از بروز موارد مشکوک لحاظ شده بود.

 به گزارش تابناک همدان، منوچهر کرمی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نخستین فرد مشکوک به کرونا روز چهارشنبه هفته گذشته شناسایی شده است، افزود: با این وجود بیشتر مبتلایان به کرونا ویروس بهبود کامل پیدا می‌کنند.

وی درباره شیوع جهانی کروناویروس، نیز، یاد آور شد: کروناویروس در اواخر سال ۲۰۱۹ شناسایی و به سرعت شیوع پیدا کرد و ۳۰ کشور را درگیر خود کرده است.

کرمی با بیان اینکه طبیعتاً چالشی از جنس این ویروس، با تمام ابعاد مدیریتی یک کشور در ارتباط است، خاطر نشان ساخت: این مسئله حتی مناسبات اجتماعی و اقتصادی کشور‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

 وی با اشاره به اینکه از پزشکان بخش دولتی و خصوصی خواسته شده با بالاترین درجه حساسیت، موارد مشکوک را بررسی کنند، اظهار داشت: توصیه می‌شود چنانچه در خانواده‌ای فرد مبتلا وجود دارد بهتر است فقط یک نفر از او مراقبت کند و در اتاق مجزا با گردش هوای بالا تحت مراقبت قرار گیرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در ارائه ماسک، تجهیزات و دیگر موارد مورد نیاز استان، تمامی تمهیدات لازم از طریق سازمان‌های بین بخشی و درون‌بخشی صورت گرفته و جای نگرانی نیست، متذکر شد: اگرچه گاهی عدم مسئولیت پذیری اجتماعی برخی افراد منجر به اتفاقاتی نظیر احتکار ماسک می‌شود که این مهم نیازمند فرهنگسازی است.

کرمی با تشریح شرایط استفاده صحیح از ماسک نیز گفت: ماسک تا زمان خیس شدن می‌تواند مورد استفاده باشد، زدن ماسک برای افرادی که از بیمار مبتلا مراقبت می‌کنند هم ضروری است، اما الزامی نیست که همه افراد جامعه از ماسک استفاده کنند.

معاون بهداشتی استان همدان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی نسبت به پیشگیری در این زمینه مورد توجه است و رسانه‌ها نقش مهمی در این راستا دارند گفت: موضوع اعتماد عمومی در بین مردم حائز اهمیت است و نباید در خصوص این بیماری ترسی وجود داشته باشد.

وی با تاکید به اینکه همه مردم دقت نظر داشته باشند و هوشمندانه راه‌های انتقال بیماری بشناسند، افزود: کرونا ویروس از طریق قطرات ریز دهان افراد و عطسه و سرفه منتقل می‌شود بنابراین خودمراقبتی حائز اهمیت است.

کرمی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی برای رفع نگرانی مردم آمادگی پرسنل، جایگزین پرسنل و آمادگی بیمارستان‌ها را در دستور کار قرار داده است، خاطر نشان ساخت: سوء تفاهمی در خصوص مفهوم تخلیه بیمارستان به وجود آمده بود که مربوط به اختصاص بیمارستان خاص برای پیشگیری است و این بدان معنی نیست با ابتلای دو نفر آنجا را تخلیه کنیم.

وی گفت: به طور معمول موارد مشکوک به بیماری از مدت‌ها پیش به آزمایشگاه مرکزی در تهران ارسال می‌شود که خوشبختانه اکثر آزمایش‌ها منفی بوده و تعداد محدودی طی دو روز اخیر مجدد برای آزمایش ارسال شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا عنوان کرد: با توجه به توصیه وزارت بهداشت و موارد مثبتی که از استان‌های دیگر عنوان شده و قطعی است، بدون توجه به مثبت شدن یا نشدن موارد راهکار‌های پیشگیری از اقدامات را در سطح بالا آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه کمبودی در زمینه تجهیزات و ملزومات بهداشتی نداریم، افزود: ملزومات و تجهیزات استاندارد بهداشتی و درمانی هم در اختیار است و به اندازه کافی در دانشگاه علوم پزشکی انبار شده است.

کرمی در ادامه با اشاره به الزام رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در اماکن پر تردد و پر جمعیت نیز، تاکید کرد: برای مراکز تجمع نظیر زندان، خوابگاه دانشجویی، مراکز سازمان بهزیستی و پادگان‌های آموزشی اطلاع‌رسانی کافی درباره ضرورت رعایت مواردی نظیر تهیه بالاترین سطح تهویه هوا، ضد عفونی مستمر سطوح، غربالگری افراد دارای علایم تنفسی و جدا کردن آنها، آموزش رعایت نکات بهداشت فردی، شست‌وشوی مستمر دست‌ها، استفاده از مواد ضد عفونی مثل الکل، در دسترس قرار دادن مایع دستشویی و آب گرم در مراکز بین راهی و نصب دستورالعمل در این مکان‌ها صورت گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به نزدیکی ایام عید و خرید‌های مردم گفت: افراد تردد در پاساژ‌ها و مراکز پرتجمع را تا حد امکان محدود کنند و هرگونه سفر غیرضروری را به تعویق بیاندازید، اما در خصوص تعطیلی مدارس در مراحل بعدی که بیماری محرز شود و نیاز به این کار باشد، تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ گونه قرنطینه در خصوص عبور و مرور وجود ندارد، تصریح کرد: تمام تمهیدات لازم برای گندزدایی سطوح و جا‌های پر استفاده توسط کاربران و شهروندان اندیشیده شده و همراه با دستورالعمل نحوه گندزدایی و پاکسازی در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار گرفته است و با همکاری شهرداری ادامه دارد.

طاهری، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز در این نشست با اشاره به لزوم همراهی اصحاب رسانه در بسیج اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در کل دنیا تا این لحظه ۷۷ هزار و ۸۱۶ نفر مبتلا هستند که بیش از ۲۱ هزار نفر از این تعداد بهبود یافته اند و ۲۳۶۰ نفر فوت شده اند و در همین فاصله پنج نفر به زندگی بازگشته اند. در ایران، ۱۸ مبتلا و چهار نفر فوت به اثبات رسیده و تعداد افراد مشکوک ۲۸۵ نفر است.

وی با بیان اینکه طی هماهنگی با مدیران ارشد استان تمام همایش‌های بالای ۵۰ نفر ظرفیت لغو شده اند، افزود: برای مراکز تجمع افراد مثل زندان، خوابگاه‌های دانشجویی، پادگان‌ها و … آموزش و رعایت نکات ایمنی از جمله تعبیه بالاترین سطح تهویه هوا، بالاترین سطح ضدعفونی مستمر و متناوب سطوح، غربالگری افراد دارای علائم تنفسی، آموزش در ارتباط با رعایت نکات فردی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده، دسترسی به آبگرم و صابون مایع در همه اماکن عمومی توصیه شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار