امیر کوکائیان تصریح کرد: به منظور پیشگیری و کاهش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بیشتر از چک سفید خیرین، به افکار ریش سفیدان محلات نیاز داریم تا به عنوان صاحبان محل، مشکل یاب، برنامه ریز و مداخله گر باشند و با این روش، از اقدامات نمایشی همچنان دور بوده و عملگرا باشیم.
کد خبر: ۸۲۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 05 February 2020
معاون پیشگیری و امور فرهنگی بهزیستی استان همدان گفت: به منظور پیشگیری و کاهش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بیشتر از چک سفید خیرین، به افکار ریش سفیدان محلات نیاز داریم.
 
به گزارش ایسنا، کوکائیان بیان کرد: بهزیستی علاوه بر تعامل با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها به کمک گروه ها، NGO‌ها و شورا‌های محلات برای پیشگیری و کاهش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نیاز دارد. 

وی تصریح کرد: به منظور پیشگیری و کاهش اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی بیشتر از چک سفید خیرین، به افکار ریش سفیدان محلات نیاز داریم تا به عنوان صاحبان محل، مشکل یاب، برنامه ریز و مداخله گر باشند و با این روش، از اقدامات نمایشی همچنان دور بوده و عملگرا باشیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان نیز ارائه طرح و شناسایی مشکلات منطقه توسط فرهیختگان باتجربه از یک سو و پیگیری و دوندگی برای کار‌های اجرایی توسط جوانان را از سوی دیگر روشی کارساز دانست که در این منطقه اجرایی شده است و گفت: مردان و زنان توامان در امور مشارکتی و آموزش محلات آسیب خیز حضور داشته باشند.

رضا افشاری افزود: ظرفیت سازی برای جلب مشارکت، ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با رویکرد توسعه محلی مورد نیاز است. بهزیستی با ارتقای مشارکت شهروندان و توانمندسازی اجتماعات محلی به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پرداخته و سلامت اجتماع را بالاتر می‌برد.

وی در تفاوت پایگاه سلامت اجتماعی حوزه پیشگیری بهزیستی و پایگاه خدمات اجتماعی حوزه امور اجتماعی بهزیستی که توسط معاونت دیگری در سازمان طراحی و اجرا می‌شود، بیان کرد: هدف هر دو حوزه بهزیستی از ایجاد چنین پایگاه‌هایی کاهش آسیب است به طوریکه پایگاه‌های سلامت، مداخله‌های آموزشی و پیشگیری سطح یک و پایگاه‌های خدمات اجتماعی، توانمندسازی کلیه ساکنان منطقه را پیگیری می‌کنند.

افشاری خاطرنشان کرد: پایگاه‌های سلامت اجتماعی با اهداف پیشگیرانه و توسط معاونت پیشگیری بهزیستی راه اندازی می‌شود و به رصد آسیب‌های اجتماعی حاشیه شهر، برنامه ریزی برای کاهش یا رفع آسیب و اجرای برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی در مناطق حاشیه شهر و شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی برای ارائه خدمات اجتماعی می‌پردازد.

وی اظهار کرد: چهار پایگاه برای ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان در مناطق مجیدآباد خضر، حصار امام (ره)، حصار مطهری و دیزج دایر کرده ایم و امسال ۴۷۵۷ نفر از خدمات پایگاه‌های خدمات اجتماعی برخوردار بوده اند.

وی یادآور شد: افرادی که در فرآیند اجرای برنامه‌ها نیازمند دریافت خدمات فردی تخصصی شناسایی شوند از طریق پایگاه‌ها به واحد‌های ذیربط در سازمان بهزیستی همچون معاونت اجتماعی یا توانبخشی و پیشگیری ارجاع داده می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان تعداد پایگاه‌های سلامت اجتماعی را پنج واحد اعلام و شناسایی شدگان آن‌ها را ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

مسئول مؤسسه نیک اندیشان که با کمک معتمدین محل این پایگاه را راه اندازی کرده نیز گفت: باید از سوداگران مرگ به روزتر باشیم. فروشندگان مواد، افراد و گروه‌ها را یک به یک و به نام و با خصوصیات اخلاقی هر یک شناساسایی می‌کنند و به محض لو رفتن و در معرض خطر قرار گرفتن، محل و منطقه فعالیت قبلی را ترک کرده و به محل جدیدی که این شناسایی‌ها را قبلاً روی آن‌ها هم انجام داده اند، برای ادامه فروش مواد مهاجرت می‌کنند.

خسروی بیان کرد: مؤسسات و پایگاه‌ها هم باید در تبعیت از این شیوه، محلات را شناخته، با افراد ارتباط برقرار کرده و در گروه‌ها همچون تجمع‌های دانش آموزان، کارمندان، زنان خانه دار و محیط‌های کارگری- نظامی و مشابه آن برای ارائه خدمات و اطلاعاتی که مردم نیاز دارند، حضور داشته باشند.

پایگاه سلامت اجتماعی نیک اندیشان صبح زندگی در زمینه پیشگیری، شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار