موضوع کشف آثار تاریخی از حفاری‌ها و کاوش‌های میدان اصلی شهر همدان که جدی شد مسئولان میراث فرهنگی مانع ادامه کار شدند و اجرای پیاده راه میدان امام برای مدتی متوقف ماند تا پیرامون طرح نهایی آن تصمیم گیری شود.
کد خبر: ۸۱۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶ 18 January 2020
۲ سال و چندماه از وعده ۳ دستگاه اجرایی مبنی بر ایجاد موزه در میدان مرکزی همدان می‌گذرد، اما همچنان شاهد خودنمایی گودال ایجاد شده در قلب شهر هستیم که ناهماهنگی مجموعه‌ها را فریاد می‌زند.

آذرماه سال ۹۶ و در ادامه اجرای طرح پیاده راه سازی میدان امام (ره) همدان و کشف اشیا عتیقه گمانه زنی‌ها در خصوص رسیدن به اشیایی از دوره ماد‌ها در این منطقه قوت یافت و در جریان احداث پیاده راه میدان امام (ره) همدان و حین خاک برداری برای اصلاح تأسیسات زیرساختی برق، یک سرستون سنگی کشف شد که کارشناسان پس از بررسی قدمت آن را به دوران ایلخانیان نسبت دادند.

همین اتفاق سبب شد که توجه مردم و دوستداران میراث فرهنگی بیش از پیش به میدان اصلی شهر همدان معطوف شود و بازار شایعات در خصوص کشفیات این حفاری‌ها نیز کم نبود و رفته رفته داغ شد تا جایی که در برخی محافل مردمی صحبت از کشف کوزه‌های حاوی سکه‌های طلا نیز شنیده می‌شد.

موضوع کشف آثار تاریخی از حفاری‌ها و کاوش‌های میدان اصلی شهر همدان که جدی شد مسئولان میراث فرهنگی مانع ادامه کار شدند و اجرای پیاده راه میدان امام برای مدتی متوقف ماند تا پیرامون طرح نهایی آن تصمیم گیری شود.



جلسات و نشست‌های متعددی پس از این رخداد صورت گرفت و در پی انجام کاوش در میدان تاریخی امام (ره) شهر همدان و کشف سفال‌هایی مربوط به دوران گذشته هنرمندان و فعالان مدنی نیز برای حفاظت از محوطه باستانی میدان امام (ره) همدان بیانیه صادر کردند.

فضاسازی رسانه‌ای و گفتگو و صحبت‌های مردم و مسئولان موضوع را به سمتی کشاند که مدیران میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر در نهایت به ظرفیت سنجی برای ایجاد موزه در میدان مرکزی شهر همدان رضایت دادند و در تصمیم گیری نهایی مقرر شد میدان مرکزی شهر همدان به موزه‌ای شیشه‌ای تبدیل و آثار کشف شده از کاوش‌ها در معرض مردم و گردشگران قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان نخستین فردی بود که از ایجاد موزه در این محوطه استقبال کرد و مقرر شد مطالعات لازم صورت گرفته و نظر نهایی این مجموعه پیرامون ساخت موزه اعلام شود.

سرپرست هیئت کاوش باستان شناسی میدان امام (ره) همدان نیز معتقد بود که ایجاد سایت موزه در میدان امام (ره) همدان به طراحی تخصصی نیاز دارد و نمی‌توان به یکباره تصمیم برای ایجاد این موزه داشت چراکه به هرحال موزه جایی برای نمایش دادن آثار مختلف است.

اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای ادامه کاوش‌ها

اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای ادامه کاوش‌ها از سوی استاندار وقت همدان و رفت و آمد‌های مسئولان و مدیران متعدد به محل انجام کاوش‌ها و اظهار نظر‌های متعدد در مورد سرنوشت آثار کشف شده به جایی رسید که در نهایت در صحن علنی شورای شهر همدان که با حضور رئیس و اعضای شورا، مدیرکل دفتر فنی استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سرپرست شهرداری و شهردار منطقه یک، پیرامون موضوع تعیین تکلیف فضای مرکزی پروژه پیاده راه میدان امام خمینی (ره) برای تسریع در روند اجرای پروژه برگزار شد، بر ضرورت تعیین تکلیف فضای میدان مرکزی شهر همدان برای ادامه کاوش‌ها تاکید شد.



این تصمیم گیری اواخر آذرماه سال ۹۶ نهایی و مقرر شد آثار تاریخی کشف شده که برای مرمت به آزمایشگاه و کارگاه انتقال یافته بودند پس از مرمت مجدد به میدان بازگردانده و در سایت موزه‌ای که تا پایان سال ۹۶ اجرا و تکمیل می‌شد، نگهداری شوند، اما در حال حاضر حدود ۲ سال از تصمیم گیری نهایی در خصوص میدان مرکزی همدان گذشته و همچنان خبری از ایجاد موزه نیست.

مردم و حتی اصحاب رسانه استان همدان وقتی بی توجهی مسئولان به این وضعیت را ملاحظه کردند کم کم بی خیال ماجرا شدند تا اینکه ۲ هفته قبل با انتشار خبر شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و برنامه ریزی برای برگزاری مراسم بزرگداشت این شهید سرافراز یک بار دیگر موضوع گودال ایجاد شده در میدان اصلی شهر همدان و چرایی ناتمام ماندن این پروژه در صدر توجه قرار گرفت.

چاره اندیشی برای پوشش گودال ایجاد شده در وسط شهر همدان که در عکس‌های عکاسان خبری جلوه خوبی نداشت یکی دو روز موضوع گفتگوی اهالی رسانه استان همدان شداز آنجا که برنامه‌ها و مراسم مهم اجتماع مردمی در شهر همدان در میدان مرکزی شهر برگزار می‌شود چاره اندیشی برای پوشش گودال ایجاد شده در وسط شهر همدان که در عکس‌های عکاسان خبری جلوه خوبی نداشت یکی دو روز موضوع گفتگوی اهالی رسانه استان همدان شد و حتی نظرات و ایده‌های متفاوتی برای آن عنوان شد تا شاید جلوه نامناسبی که به واسطه ایجاد این گودال در وسط شهر همدان ایجاد شده را کمرنگ کنند.

در حالی که پیرامون این وضعیت با برخی مسئولان دست اندرکار نیز رایزنی صورت گرفته بود در روز برگزاری مراسم شاهد همان نابسامانی بودیم و اتفاق خاصی برای پوشاندن این گودال صورت نگرفت و در باوجودی که اجتماع عظیم صد‌ها هزار نفری مردم استان همدان در میدان مرکزی شهر را شاهد بودیم گودال ایجاد شده در میدان اصلی شهر در عکس‌های هوایی عکاسان جلب توجه می‌کرد.



انتشار عکس‌ها و بی توجهی مدیران دست اندرکار به مشاوره‌های ارائه شده از سوی اهالی رسانه که به هرحال در این رخداد‌ها خط مقدم انتشار اخبار قرار دارند موجب تعجب شد چراکه انتظار می‌رفت حداقل یکی از طرح‌های ارائه شده که از قضا کم هم نبودند برای پوشاندن گودالی که دو سال و چندماه از جا خوش کردن آن در قلب شهر می‌گذرد اجرایی شود که چنین اتفاقی رخ نداد.

ضرورت تسریع در تکمیل طرح موزه میدان امام خمینی (ره) همدان

به هر حال کار تا جایی پیش رفت که یکی دو روز پس از برگزاری مراسم بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی فرماندار همدان در نشست با اعضای شورای شهرستان همدان خواستار تسریع در تکمیل طرح موزه میدان امام خمینی (ره) همدان شد و گفت: با توجه به اجرای برنامه‌های مهم در پیاده راه میدان امام (ره) این طرح باید زودتر تکمیل شود.

حسین فشاری بابیان اینکه گودال بزرگ و نیمه کاره در مرکز میدان تاریخی و اصلی شهر جلوه خوبی ندارد، تاکید کرد: با اجرای برخی مراسم مهم این منظره نامناسب در معرض دید عموم و کشور قرار می‌گیرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در خصوص طرح میدان امام خمینی (ره) همدان با اشاره به اینکه سه نهاد متولی این پروژه به خوبی با یکدیگر هماهنگ نشده‌اند، افزود: شهرداری همدان، اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل راه و شهرسازی استان در تکمیل پروژه سایت‌موزه سهیم هستند.

دخیل بودن سه نهاد در احداث این پروژه باعث ایجاد وقفه در اجرای آن شده استحمید بادامی نجات با بیان اینکه طبق توافق اداره کل میراث فرهنگی موظف به آماده‌سازی قسمت تحتانی سایت‌موزه است، عنوان کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته ساختمان این بنا توسط اداره کل راه و شهرسازی احداث می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محوطه‌سازی توسط شهرداری همدان انجام می‌شود، تاکید کرد: دخیل بودن سه نهاد در احداث این پروژه باعث ایجاد وقفه در اجرای آن شده است.

بادامی‌نجات با بیان اینکه بهتر بود از ابتدا اجرای پروژه به شهرداری همدان سپرده می‌شد، گفت: بازدید و جلسات مکرری در راستای پیگیری و اجرای از پروژه انجام می‌شود.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه اجرای پروژه سایت موزه میدان مرکزی همدان به ساماندهی چهره شهر کمک خواهد کرد پس بهتر است با همکاری مجموعه‌های مسئول هر چه سریع‌تر به این وعده داده‌شده جامه عمل پوشانده شود تا عده‌ای به وعده‌ها افزوده نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار