فرهاد فراهانی گفت: باید به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنیم تا محصولات مربوط به طب سنتی به صورت داروسازی سنتی ارائه شود و بسته‌هایی از ارائه خدمات طب ایرانی حتی با مشارکت بخش خصوصی در اختیار هموطنان قرار گیرد.
کد خبر: ۸۱۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 13 January 2020
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از راه‌اندازی دکترای تخصصی طب ایرانی و مکمل در دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد.

به گزارش فارس، فراهانی با بیان اینکه در آخرین جلسه شورای گسترش دانشگاه‌ها با راه‌اندازی دکترای تخصصی طب ایرانی و مکمل موافقت شد اظهار کرد: امیدواریم علاوه بر تربیت متخصصین در این زمینه خدمات طب سنتی و ایرانی به صورت رسمی و کلاسیک به هموطنان ارائه شود.

وی گفت: باید به سمت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنیم تا محصولات مربوط به طب سنتی به صورت داروسازی سنتی ارائه شود و بسته‌هایی از ارائه خدمات طب ایرانی حتی با مشارکت بخش خصوصی در اختیار هموطنان قرار گیرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه رشته طب سنتی به تازگی به عنوان طب ایرانی و مکمل تغییر نام داده است افزود: طب ایرانی و مکمل رشته‌ای از طب است که از توانمندی‌های دانش طب سنتی و ایرانی در کنار دانش نوین پزشکی برای درمان بیماران و کمک به بهبود آنان استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: در بسیاری کشور‌های جهان و حتی کشور‌های اروپایی دارای سابقه تمدن طولانی طب سنتی و مکمل به صورت ریشه‌دار وجود دارد به طور مثال کشور چین و هند در کنار سیستم ارائه خدمات سلامت طب سنتی چینی را به صورت سازمان‌دهی شده در اختیار مردم می‌گذارند.

فراهانی با یادآوری اینکه در ایران نیز دانشگاه‌های مختلفی در حال آموزش و تربیت نیرو‌های متخصص طب سنتی هستند گفت: پزشکانی که در رشته طب ایرانی و مکمل تحصیل می‌کنند پزشکان عمومی هستند که بعد از گذراندن دوره‌های آموزش عمومی وارد دوره‌های آموزش دکترای تخصصی طب ایرانی و مکمل می‌شوند و بعد از چهار سال آموزش با دانشی که از علوم پزشکی کلاسیک دارند از اصول و مبانی ارزشمند آموخته شده در طب ایرانی بخصوص طب سینوی و دیگر بزرگان استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان امکانات خوبی را در این راستا فراهم کرده است خاطر‌نشان کرد: سلامتکده طب سنتی بدیع الحکما در دو طبقه خریداری شده و امکانات مربوط به طب سنتی در آن مستقر است همچنین سه هیات علمی خوب در این حوزه وجود دارد و نفر چهارم نیز به زودی اضافه می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: با تامین زیرساخت‌های خیلی خوب در فضای کاملا ایرانی و اسلامی در فاصله نه چندان دور محصولات این رشته در اختیار مردم قرار بگیرد و از این رشته به صورت علمی و بهینه استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه مانند همه رشته‌ها و امور افرادی وجود دارند که در امور مهندسی و ساخت و‌ساز علمی و دارای مجوز کار می‌کنند و افرادی نیز بدون مجوز این کار را انجام می‌دهند اظهار کرد:، چون رشته طب سنتی و ایرانی فضای جدید و وسیعی است ممکن است در برخی موارد مراجعی مانند دانشگاه علوم پزشکی همدان و سازمان نظام پزشکی به صورت قانونی مداخله کنند و این افراد را از دانش‌آموختگان این حوزه جدا می‌کند.

فراهانی افزود: یکی از بهترین روش‌ها این است که خدمات علمی و درست در اختیار مردم قرار بگیرد، زیرا ارائه خدمات درست، علمی و رسمی و نشان‌دار به تدریج بازار افرادی که غیررسمی و غیر‌علمی کار می‌کنند را کساد می‌شود.

وی گفت: در معاونت درمان حوزه طب سنتی فعال است همچنین در حوزه آموزش نیز گروه رسمی مصوب دانشگاه در حوزه طب سنتی وجود دارد و با ورود دانشجویان دکترای تخصصی طب ایرانی و مکمل خدمات ارائه شده بیش از پیش سازماندهی می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ابراز امیدواری کرد که دانشکده طب سنتی در استان همدان راه‌اندازی شود، زیرا آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا پدر طب ایرانی و سنتی و بنیاد رسمی بوعلی سینا و سلامتکده بدیع الحکما در همدان وجود دارد و باید از این ظرفیت بهره گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار