سامانه شفافیت مدیریت شهری به طور رسمی در شهرداری همدان راه‌‎اندازی شد تا از این پس اطلاع دقیق از تمام جزییات مدیریت شهری اعم از قراردادها، امور مالی و اداری به‎ راحتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۱۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸ 11 January 2020
سامانه شفافیت مدیریت شهری به طور رسمی در شهرداری همدان راه‌‎اندازی شد تا از این پس اطلاع دقیق از تمام جزییات مدیریت شهری اعم از قراردادها، امور مالی و اداری به‎ راحتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

نائب رییس شورای اسلامی شهر همدان در این باره گفت: سامانه شفافیت نه تنها سیستم نرم افزاری شهرداری در تمامی بخش ها را به روزرسانی بلکه باهرگونه فساد در مدیریت شهری نیز جلوگیری می کند.

به گزارش تابناک همدان، حمید بادامی نجات در جمع خبرنگاران، افزود: شهرداری‌ها به لحاظ ارتباط نزدیک با مسائل روزمره مردم و همچنین حجم بالای فعالیت و ورود به طرح‌های کلان مالی و اقتصادی، جزو نهادهای دارای ریسک بالای فساد و بستر بروز فسادهای بزرگ هستند و این سامانه نسخه شفابخش مدیریت شهری در تحقق شهر الکترونیک است.

وی اضافه کرد: یکی از کارآمدترین روش‌ها برای مقابله با فساد در مدیریت شهری و احیا و ارتقای سطح اعتماد متقابل مردم و شهرداری، قرار دادن شهرداری در اتاق شیشه‌ای از طریق ابزارهای شفافیت است.

نائب رییس شورای اسلامی شهر همدان اظهار داشت: شوراهای شهر به ‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر و شهرداری‌ها در مقام مجری، هر کدام در شفافیت برای قانون‌ گذاری و فرآیندها و پاسخگویی اقدامات و سیاست ‌های خود وظایفی بر عهده دارند.

وی گفت: شورای شهر و شهرداری‌ همدان بر اساس قوانین باید تمامی امور اداری مدیریت شهری را به منظور عملیاتی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از طریق سامانه جامع شفافیت شهرداری در اختیار مردم قرار دهند.

بادامی نجات با تشریح بخش های مختلف در این سامانه خاطرنشان کرد: شورای شهر همدان نیز باید گردش کار بررسی طرح‌ها و لوایح واصله، متن تمامی طرح‌ها و لوایح به رای گذاشته ‌شده در شورا اعم از مصوب یا رد شده و همچنین خلاصه مذاکره جلسه های علنی و بودجه سالانه خود را برای اطلاع عموم شهروندان منتشر کند.

وی مشخصات مدیران و کارکنان شورا و شهرداری، بودجه سالانه شهرداری و آخرین گزارش تفریغ آن، اهداف، وظایف، سیاست‌ ها، خط‌ مشی ‌ها و ساختار شهرداری، ساز و کارهای شکایات شهروندان از تصمیمات یا اقدامات شهرداری، انواع اطلاعاتی که در شهرداری همدان نگهداری می‌شود و آیین دسترسی به آنها را از بخش های منتشر شده در این سامانه برشمرد.

بادامی نجات افزود: اختیارات و وظایف ماموران ارشد شهرداری و سازوکارها یا آیین ‌نامه‌هایی که به ‌وسیله آنها اشخاص حقیقی، حقوقی و سازمان‌های غیردولتی می ‌توانند در اجرای اختیارات شهرداری همدان مشارکت داشته یا به نحو دیگری موثر واقع شوند از جمله مباحثی است که شهرداری در این سامانه باید اطلاع‌ رسانی کند.

 انتشار ۴۰۰ هزار پرونده در سامانه

شهردار همدان نیز با اشاره به اهمیت راه اندازی سامانه شفافیت گفت: ۴۰۰ هزار پرونده در دو حوزه نوسازی و شهرسازی در این سامانه بارگذاری و براحتی در مقابل دیدگان صاحبان آن قرار می گیرد.

عباس صوفی هدف از راه اندازی سامانه شفاف سازی را دسترسی مردم برای پیگیری پرونده های مرتبط با شهرداری دانست و گفت: این سامانه تردد شهروندان به بخش های مدیریتی شهری را کاهش می دهد و مردم براحتی می توانند از طریق این سامانه، پاسخ سوال های خود را دریافت کنند.

وی بیان کرد: میلیاردها تومان برای راه اندازی نرم افزارهای الکترونیکی شهرداری هزینه شده و انقلاب بزرگی را در تحقق شهر الکترونیک ایجاد کرده ایم.

صوفی اضافه کرد: شفاف سازی تمامی امور مدیریت شهری از سیاست های اصلی شهرداری همدان است و این سامانه پاسخ سوال بسیاری از شهروندان را خواهد داد.

مردم محرم مدیریت شهری هستند

رییس شورای شهر همدان نیز گفت: مردم را در اطلاع از امور مدیریت شهری محرم می‌دانیم و آنها حق دارند از جزییات امور شورا و شهرداری مطلع شوند.

کامران گردان افزود: سامانه شفافیت در واقع با هدف پیشگیری از فساد است و هیچ پنهان کاری با مردم نداریم.

 وی بیان کرد: علاوه بر این طرح، مردم برای در جریان قرار گرفتن مصوبه ها می توانند در صحن شورا حضور یابند.

گردان خاطرنشان کرد: شفافیت مالی در دوره پنجم شورای شهر همدان با بهره گیری از نرم افزاری مالی مورد اجرا قرار گرفت و هم اینک با صرف چندین میلیارد زیرساخت ها اصلاح شده است.

وی افزود: ۶۴۰ هزار نفر جمعیت همدان براحتی می توانند با ورود به این سامانه، از تمامی اطلاعات مطلع شوند.

رییس شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: راه اندازی این سامانه از هرگونه فساد و رانت خواری جلوگیری و نقشه ها و طرح های تفصیلی شهرداری را برای دید شهروندان مشخص می کند و تمامی متراژ، سال ساخت و اطلاعات املاک را ارایه می دهد.

گردان سامانه شفافیت را دفاع از منافع مردم و برچیده شدن واسطه ها برشمرد و گفت: مردم حق دارند از همه جزییات با خبر شوند.
 
 و باید گفت، بر اساس شواهد تجربی و مستندات علمی، شفاف‌ سازی یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین روش‌های مقابله با رانت و فساد است به‌ گونه‌ای که تحقیقات متعددی رابطه مثبت بین کاهش فساد و افزایش شفافیت با حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی را نشان داده است.

بدون تردید شفافیت پایه و اساس مدیریت شیشه‌ ای است و راه اندازی این سامانه نه تنها دست دلالان و واسطه ها را از منافع مردمی کوتاه می کند بلکه مسیر دسترسی شهروندان به امور اداری شهرداری را آسان سازی خواهد کرد.

با راه اندازی این سامانه شهروندان می توانند برای اطلاع از تمامی جزییات امور شورا و شهرداری به نشانی اینترنتی Shafaf.hamedan.ir مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار