رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان گفت: رأی دیوان عدالت اداری باید در دفترچه عوارض شهرداری همدان دیده شود.
کد خبر: ۸۱۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 11 January 2020
رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان گفت: رأی دیوان عدالت اداری باید در دفترچه عوارض شهرداری همدان دیده شود.

به گزارش مهر، مریم روانبخش در جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان با محوریت بررسی دفترچه تعرفه پیشنهادی عوارض سال ۹۹ شهرداری، گفت: رأی دیوان عدالت اداری باید در دفترچه عوارض شهرداری همدان دیده شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان افزود: باید رأی‌های صادره دیوان عدالت اداری مبنی بر عوارض‌هایی که خارج از حدود و اختیارات شورا بوده و ابطال شده‌اند، در دفترچه عوارض محلی سال آینده رعایت شود.

منافع شهرداری، شهر و مردم لحاظ شود

رئیس شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه باید دفترچه تعرفه عوارض محلی شهرداری باید بر مبنای قانون خلاصه شود، گفت: باید علاوه بر در نظر گرفتن منافع شهرداری، منافع شهر و مردم را هم لحاظ کنیم.

کامران گردان افزود: رعایت اصول و قوانین در بررسی و تدوین دفترچه عوارض محلی در شهرداری باید پایه‌گذاری شود.

وی همچنین پیشنهاد داد: به منظور هم‌اندیشی بیشتر برای تدوین هر چه بهتر عوارض محلی متناسب با شهر همدان، در پایان مباحث جلسات تعرفه از نمایندگان صنوف مختلف، انبوه‌سازان و سایر اقشار دعوت شود.

افزایش نرخ تعرفه عوارض به بهانه کسب درآمدها، صحیح نیست

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه تکلیف مدیریت‌شهری را باید شفاف‌تر کنیم، گفت: هر چه دامنه و بُرد تصاعدی بودن دفترچه تعرفه عوارض محلی شهرداری، بیشتر شود، شاهد آسیب به شهروندان و شهرداری خواهیم بود.

سید مسعود عسگریان افزود: باید سیاست‌های کلی تنظیم تعرفه عوارض محلی را در صحن شورا مصوب کنیم تا شرایط بررسی و تدوین، روند مناسب‌تری را طی کند.

وی با بیان اینکه تعرفه عوارض محلی را نباید افزایش دهیم، اظهار کرد: اگر طی ۴ سال دوره شورا، تعرفه عوارض محلی را ناهمگون و غیرمنطقی مصوب کنیم، نوسانات کاهشی یا افزایشی نرخ ضرایب عوارض‌ها، موجب ایجاد رانت خواهد شد؛ در حالی‌که باید روال را ثابت و منطقی در نظر گرفت تا تبعات و بازتاب منفی در توسعه متوازن شهر نداشته باشد.

عسگریان با تأکید بر اینکه عملکرد افزایشی نرخ تعرفه به بهانه حاصل شدن درآمد‌های شهرداری، صحیح نیست؛ گفت: هر گرانی موجب افزایش درآمد نخواهد بود بلکه قیمت‌ها باید متناسب، عادلانه و منطقی باشد و همچنین بر علیه مردم نباشد.

وی همچنین تأکید کرد: پاسخ‌های شورا به استفساریه‌های شهرداری و ایرادات اعلام شده در سالجاری باید در دفترچه سال ۹۹ اصلاح شود، زیرا مجدد نیاز به بحث و بررسی ندارد.

برخی ضوابط و مقررات موجود در حوزه ساخت‌وساز محدودیت ایجاد کرده و دست و پاگیرندعسگریان با بیان اینکه برخی ضوابط و مقررات موجود به اندازه کافی در حوزه ساخت‌وساز محدودیت ایجاد کرده و دست و پا گیر هستند، گفت: پیاده‌راه‌های بوعلی و اکباتان به مسیر‌های گردشگری تبدیل شده‌اند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در این محدوده‌ها باید بسته‌های تشویقی مناسبی برای نوسازی و بهسازی املاک فرسوده و جداره‌های بنا‌ها پیش‌بینی شود

وی عنوان کرد: دفترچه تعرفه عوارض محلی به قدری سختگیرانه وضع شده که میزان مشارکت شهروندان را در توسعه و رونق ساخت‌وساز‌های شهری کاهش داده است و به همین دلیل، با کاهش درآمد شهرداری نیز مواجه شده‌ایم و از سوی دیگر قسمت وسیعی از نقاط شهری همچنان فرسوده مانده و در حال فرسایش روزافزون است.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان تاکید کرد: در تنظیم دفترچه عوارض محلی سال ۹۹ شهرداری نه تنها نباید افزایشی صورت گیرد، بلکه در برخی ردیف‌های عوارضی دفترچه نیز روند کاهشی منظور شود.

وی با تأکید بر اینکه باید منافع مردم و شهرداری در تدوین عوارض دیده شود، گفت: با توجه به اینکه ارتقای خدمات به مردم را هدف‌گذاری کرده‌ایم، باید برای مردم رفاه ایجاد شود.

عسگریان با تأکید بر اینکه دفترچه عوارض محلی شهرداری باید فصل‌بندی شود، گفت: در بخش نخست، وضع عوارض به استناد بند ۱۶ ماده ۸۰ قانون شورا‌ها باشد و در بخش بعدی هم وضع خدمات به استناد بند ۲۶ ماده ۸۰ قانون شورا‌ها و… دیده شود.
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار