رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: توسعه شهر‌های ما کاملاً نامتوازن است و علت آن سکونتگاه‌های غیررسمی است و چون نگاه جامع نگر نداریم و به موضوع پیشگیری کمتر توجه شده و یا اصلاً توجه نکرده ایم.
کد خبر: ۸۱۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴ 31 December 2019

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: توسعه شهر‌های ما کاملاً نامتوازن است و علت آن سکونتگاه‌های غیررسمی است و ما با عشق این سکونتگاه‌ها را توسعه دادیم.

 
به گزارش تابناک همدان، اسماعیل نجار در نخستین همایش همدان، استان تاب آور،با بیان این سوال که علت اینکه جامعه را تاب آور نکردیم، چیست؟ پاسخ داد: چون نگاه جامع نگر نداریم و این علت تاب آور نبودن جامعه است و به موضوع پیشگیری کمتر توجه کردیم و یا اصلاً توجه نکردیم.
 
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه توسعه شهر‌ها نامتوازن است گفت: باید طرح تاب‌آوری تا سال ۲۰۳۰ در همه شهر‌های کشور برای کاهش تلفات جانی، مالی و صیانت از زیرساخت‌های کشور اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه باید به آموزش و پیشگیری بیشتر توجه شود خاطرنشان کرد: اغلب مسوولان ریسک‌محور نیستند بلکه پاسخگو هستند.

نجار با انتقاد از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در سطح شهرها، اظهار کرد: وظایف خود را در ساخت و ساز‌ها درست انجام نمی‌دهیم در حالیکه رعایت اصول ساخت و ساز‌ها در مساکن و استفاده از کارگران خبره و آموزش دیده تلفات مالی و جانی را کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به سیل فروردین ادامه داد: در کل فروردین ماه ۷۶ نفر جان خود را از دست دادند که شش نفر در قمیشان، ۱۵ نفر به علت صاعقه، دو نفر در کلاله و مینودشت، دو نفر در مازندران و ۲۱ نفر در شیراز ناجوانمردانه جان خود را از دست دادند.

نجار با تأکید بر اینکه دستکاری‌هایی که در طبیعت انجام دادیم چقدر به ضرر ما خواهد بود، تصریح کرد: توسعه شهر‌های ما کاملاً نامتوازن است و علت آن سکونتگاه‌های غیررسمی است و ما با عشق این سکونتگاه‌ها را توسعه دادیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اگر به آموزه‌های دینی معتقدیم باید در این بخش طور دیگری نگاه کنیم، تأکید کرد: باید شهر‌ها و روستا‌ها را تاب آور کنیم و آموزش دهیم تا با فرهنگسازی جلوی خسارت‌های بیشتر را بگیریم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در جامعه این است که مدیریت بحران را نمی‌شناسیم در حالیکه در مدیریت بحران، مردم اساس کار هستند و باید همکاری کنند و همه دستگاه‌های اجرایی کشور در بحران‌ها مسئولیت دارند و کسی که استنکاف از مسئولیت کند، به تخلفات اداری ارجاع داده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: باید شهر و روستا را در برابر حوادث تاب‌آور کنیم و با آموزش و فرهنگسازی میزان خسارت را کاهش داد.

شهردار همدان نیز در این همایش گفت: وضعیت مدیریت شهری در کشور به شیوه‌ای است که درگیر مشکلات مالی و مسائل روزمره هستند بنابراین برنامه‌ریزی برای اتفاقات و حوادث غیرمترقبه صورت نگرفته است.

عباس صوفی افزود: بارش‌های فروردین‌ماه در همدان با پیش‌بینی‌ها و با مدیریت صحیح تبدیل به سیلاب نشد و خسارات وارده در شهر فقط به دلیل بارش شدید باران بود.

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم برای کاهش مخاطرات طبیعی حائز اهمیت است تأکید کرد: شهر همدان ۷۵ محله دارد که مردم این محله‌ها باید در راستای تاب آوری در شهر مشارکت کنند، این طرح از محلات پرخطر آغاز شده است.

صوفی با تأکید بر اینکه ایران جزو ۱۰ کشور با احتمال خطر زیاد در مقابل بلایای طبیعی است گفت: توجه به تاب‌آوری شهر‌ها بسیار در کاهش مخاطرات طبیعی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری نقطه اتصال بین دولت و مردم است خاطرنشان کرد: همدان ظرفیت تبدیل شدن به دبیرخانه شهر‌های تاب‌آور کشور را دارد.

در پایان این مراسم از دست‌نامه تاب آوری برای راهبران دولت محلی رونمایی شد که قرار است این دست‌نامه به ۱۰۵۰ شهر ارسال شود. از دستگاه شتاب‌نگار که کار‌های لرزه زمین، کنترل شریان‌های زلزله، پایش سلامت سازه و پل‌های شهری و هشدار سریع هنگام زلزله را انجام می‌دهند نیز رونمایی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار