نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه سازمان پسماند شهرداری همدان در حق و حقوق دوره‌گردان، کاسبان و مغازه‌داران ضایعاتی ظلم می‌کند؛گفت: این مجموعه باید هرچه زودتر به ظلم خود نسبت به این قشر ضعیف و زحمتکش جامعه، پایان دهد.
کد خبر: ۸۰۹۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶ 30 December 2019
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه سازمان پسماند شهرداری همدان در حق و حقوق دوره‌گردان، کاسبان و مغازه‌داران ضایعاتی ظلم می‌کند؛ اعلام کرد: این مجموعه باید هرچه زودتر به ظلم خود نسبت به این قشر ضعیف و زحمتکش جامعه، پایان دهد.

به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ حمید بادامی‌نجات در جمع خبرنگاران، افزود: سال گذشته و امسال، مزایده ضایعات شهر با برنده شدن یک پیمانکار همراه با مبلغ سنگین اجاره ماهیانه برگزار شد که به فرآیند آن خدشه وارد است؛ اما علاوه برآن سازمان پسماند برای جبران هزینه‌های پیمانکار، نسبت به استخدام مأموران از طریق نیروی انتظامی و بنیاد تعاون ناجا و... اقدام کرده‌اند تا فضایی را ایجاد کنند تا از طریق نیروهای انتظامی و برخی افراد تحت استخدام خود، هزینه‌های اجاره ماهیانه پیمانکار را تأمین و از این طریق به ناچار حق و حقوق شهروندان را ضایع کنند.

بادامی‌نجات تاکید کرد: به واسطه در اختیار قرار دادن نیروهای انتظامی به پیمانکار، در حق افراد دوره‌گرد، وانت‌بارها، چرخی‌ها و وانت‌بار‌هایی که از شهروندان ضایعات جمع‌آوری می‌کردند، ظلم می‌شود.

وی با اشاره به اعتراض دوره‌گردها مبنی بر ضرب و شتم و تهدید به شکایت و...، عنوان کرد: سازمان پسماند شهرداری نمی‌تواند برای کسب درآمد بیش‌تر، در سطح شهر انحصار ایجاد کند و از سوی دیگر استخدام افراد تنومند برای ماموریت در خروجی شهر و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر، اقدام صحیحی نیست.

بادامی‌نجات با بیان اینکه قبول داریم مشاغل مزاحم در سطح شهر باید جمع‌آوری و ساماندهی شود؛ عنوان کرد: شهرداری به عنوان مدیر اجرایی هنوز نتوانسته فضایی برای ساماندهی این قشر ضعیف جامعه، اختصاص دهد؛ از این‌رو نمی‌تواند خدشه‌ای به درآمد آنان که زندگی خود را از طریق می‌گذرانند، وارد کند و تا زمانی که فضای مناسبی را برای ساماندهی ایجاد نکند، حق برخورد با این افراد را ندارد.

نایب رئیس شورای شهر همدان با توجه به اینکه سازمان پسماند شهرداری نسبت به انحصار فروش ضایعات دوره‌گردان تنها به یک نفر، اقدام کرده است؛ گفت: از آنجایی که پیمانکار مجبور است برای جبران هزینه‌های جاری و پرداخت اجاره‌بهای ماهیانه هنگفت و سنگین که توسط سازمان پسماند شهرداری لحاظ شده، قیمت ضایعات را کاهش دهد؛ از این‌رو دوره‌گردان مجبورند تمام محصولات خریداری شده در سطح شهر را به یک پیمانکار به مبلغ پایین به فروش برسانند و این مهم، خلاف حقوق شهروندی و قانون شرع و عرف جامعه است.

بادامی‌نجات معتقد است: در این بین در حق افرادی که ضایعات سطح شهر را به هر دلیلی جمع‌آوری می‌کنند و شهروندان که ضایعات خود را می‌فروشند؛ اجحاف می‌شود؛ زیرا نرخ‌های ضایعات توسط یک نفر آن‌هم بر اساس منافع خود، تعیین می‌شود.

وی افزود: هیچ‌گونه بازار رقابتی برای این مهم وجود ندارد و متأسفانه این انحصار توسط سازمان پسمان شهرداری ایجاد شده است و به آن‌هم دامن می‌زنند.

بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه ما مخالفت خود را از این اقدام اعلام کرده و در کنار قشر ضعیف جامعه ایستاده‌ایم تا با پیگیری‌های مجدانه بتوانیم انحصار شهرداری همدان را بشکنیم؛ گفت: بخشی از اقدامات سازمان پسماند شهرداری از جمله تهدید به پلمپ و...، غیرقانونی و بر خلاف حقوق شهروندی است که باید شهرداری این مهم را لحاظ کند.

وی پلمپ کردن مغازه‌ها به صورت خودمختار را بر خلاف قانون برشمرد و افزود: این روند در صورت لزوم باید مراحل و روند قانونی خود را از طریق حکم نهایی کمسیون بند ۲۰ و حکم دادستانی، طی کند و استقرار بدون حکم قضایی هرگونه مأمور نیروی انتظامی در شهر و افراد دیگر در مقابل مغازه‌ها، فاقد وجاهت قانونی است.

نایب رئیس شورای شهر همدان اکيداً خطاب به شهردار، معاون خدمات شهری و رئیس سازمان پسماند شهرداری همدان توصیه کرد تا این مسأله هر چه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود و ضمن ارائه راهکار مناسب‌تر، انحصار ایجاد شده، شکسته شود.

بادامی‌نجات پیشنهاد داد: با فعال کردن حوزه اپلیکیشن و استارت‌آپ‌ها می‌توان به صورت رقابتی در سطح شهر، نسبت به تفکیک زباله از مبدأ و خریداری ضایعات به قیمت مناسب‌تر از شهروندان و دوره‌گردها، اقدام کرد.

وی در پایان اذعان کرد: تاکنون علی‎رغم تمام توصیه‌ها، عزمی از سوی سازمان پسماند شهرداری همدان برای حل و تعیین‌تکلیف دوره‌گردان در سطح شهر دیده نشده است و متأسفانه برای کسب درآمد بیشتر، حقوق شهروندی را نادیده گرفته‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار