کد خبر: ۸۰۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴ 19 December 2019
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر رحمت و اخلاق حضرت محمد (ص) قرار داریم هفته‌ای که موجبات همسویی و همدلی در بین مسلمانان را فراهم می‌آورد. هر ساله فاصله میان ۱۲ ربیع‌االاول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنابر روایات اهل سنت می‌باشد تا ۱۷ ربیع الاول که تاریخ ولادت حضرت محمد (ص) بنابر روایات موجود در شیعه است از سوی امام خمینی (ره)، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است فرصتی مناسب برای پرداختن به اشتراکات مسلمانان با قرآن، پیامبر و دین واحد است.

"امام خمینی (ره) " رهبر کبیر انقلاب اسلامی در واکنش به ایجاد اختلاف میان مسلمانان فرمودند: "از ملی گرایی خطرناک‌تر و غم انگیزتر، ایجاد اختلاف بین اهل سنت و جماعت با شیعیان و القای تبلیغات فتنه انگیز و دشمن ساز بین برادران اسلامی است. بحمدالله تعالی در انقلاب اسلامی ایران هیچ اختلافی بین دو طایفه وجود ندارد و همه با دوستی و اخوت در کنار هم زندگی می‌کنند، اهل سنت که در ایران جمعیتش بی شمارند و در اطراف و اکناف کشور زیست می‌کنند و دارای علما و مشایخ بسیار هستند با ما برادر و ما با آن‌ها برادر و برابریم و آنان با نغمه‌های نفاق افکنانه‌ای که بعضی جنایت کاران و وابستگان به صهیونیسم و آمریکا ساز نموده اند، مخالفند. برادران اهل سنت در کشور اسلامی بدانند که عمال وابسته به قدرت‌های شیطانی بزرگ خیرخواه مسلمین و اسلام نیستند و لازم است مسلمانان از آنان تبری کنند و به تبلیغات نفاق افکنانه آنان گوش فرا ندهند. "

هم اکنون منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آن‌ها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین المللی است؛ به گونه‌ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام هم سو و هم جهت حرکت کنند.

"مقام معظم رهبری" درخصوص اتحاد اسلامی می‌فرمایند: معنای اتحاد بین ملت‌های اسلامی این است که در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حرکت کنند و به یکدیگر کمک کنند و در داخل این ملت‌ها سرمایه‌های خودشان را بر علیه یکدیگر به کار نبرند.

در شرایطی که دشمنان اسلام تمام تلاش خویش را برای مبارزه و مقابله با اسلام به کار بسته و آشکارا اعلام می‌کنند «جهان اسلام در قرن بیست و یکم یکی از مهمترین میدان‌های زورآزمایی سیاست خارجی آمریکاست» و «تقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است». تأکید بر مسائل اختلافی و تفرقه میان صفوف مسلمانان منطقی نیست. در زمانی که مسلمانان می‌توانند با توجه به جمعیت بیش از یک میلیارد نفر و منابع و امکاناتی که در اختیار دارند به عنوان یک قدرت تأثیرگذار در صحنه بین المللی مطرح باشند پرداختن به اختلافات و مسائل تفرقه انگیز نتیجه‌ای جز به هدر رفتن سرمایه‌ها و استفاده دشمن از این اختلافات، نخواهد داشت.

امروزه جهان اسلام به سبب اقدامات خصمانه پنهان و اشکار دچاربحران، جنگ، خونریزی برادرکشی آوارگی و حضور مستقیم و نیابتی بیگانکان را در سرزمین‌های خود شاهد هستند تحولات منطقه‌ای بروز و حضور افکار گروه‌های تکفیری ساخته پرداخته دشمنان اسلام ناب و انحرافات اعتقادی برخاسته از تفکر الحادی دیکته شده از سوی غارتگران بین المللی در بلاد اسلامی جنگ عربستان علیه یمن، جنگ و بحران در سوریه، جنگ و حضور نظامیان آمریکا یی در افغانستان، بحران و تظاهرات در کشور‌های لبنان، عراق و... جملکی به منظور غارت چپاول منابع ثروت سرزمین‌های اسلامی بوده و در این راستا از هیچ گونه اقدامی اعم از ایجاد و راه اندازی، جنگ و خونریزی تفرقه، فرقه سازی و حمایت از دولت‌های دست نشانده برای رسیدن به اهداف نا مشروع خودفرو نمی‌گذارند.

وحدت اسلامی که قوی‌ترین عامل توانمندی و اقتدار امت اسلام محسوب می‌شود، از دیرباز دست خوش توطئه‌های دشمنان قرار گرفته است. استعمارگران خارجی و ایادی داخلی آنان که قوّت خود را در ضعف جوامع اسلامی می‌جویند، برای غارت منابع و ثروت‌های ملل اسلامی، سعی در فرو ریختن جوّ اعتماد و فضای برادری حاکم میان ملل اسلامی داشته اند ودارند.

در حال حاضر وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست، بلکه وحدت به معنای اتحاد و همبستگی پیروان مذاهب مختلف اسلامی است. آیاتی از قرآن و احادیث بسیاری از رسول اکرم (ص) بر ضرورت حفظ همدلی میان مسلمانان تاکید دارند.

کشور‌های اسلامی که عمدتا در منطقه خاورمیانه قرار دارند به دلیل پیشینه تاریخی و دینی و دارا بودن موقعیت استراتژیک و ژئو پلتیک و منابع غنی سرشار از نفت و گاز و ثروت‌های طبیعی همواره مورد طمع برای چپاول و غارت بوده به همین دلیل در قرون اخیر منطقه خاورمیانه شاهد در گیری‌های مرزی قومی و مذهبی بوده و پایانی برای آن متصور نیست تنها راه علاج و برون رفت از این بحران‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای اتحاد و وحدت اسلامی بر اساس آموز‌های قرآن کریم" وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا " "همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید. " سنت و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل البیت (ع) می‌باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار