رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: ایران یکی بزرگترین تولید کننده فرش در جهان است و پیش از اجرای تحریم‌ها ایران بزرگترین صادر کننده فرش دنیا هم بود و تا سال گذشته بیش از ۳۰ درصد از فرش‌های صادراتی ایران به آمریکا صادر می‌شد، اما این رقم در سال ۹۸ به صفر رسیده است.
کد خبر: ۸۰۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹ 12 December 2019

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: ایران یکی بزرگترین تولید کننده فرش در جهان است و پیش از اجرای تحریم‌ها ایران بزرگترین صادر کننده فرش دنیا هم بود.

به گزارش تابناک همدان، فرشته دستپاک در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستبافت، در جمع خبرنگاران افزود: در استان همدان ۵۰ هزار قالیباف فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۳ هزار نفر کارت قالیبافی دارند و بیمه هستند.

وی بافندگان همدان را از برترین هنرمندان کشور دانست و گفت: اکنون در استان همدان نیازمند تولید فرش با خلاقیت و نوآوری هستیم تا بتوان توسعه صنعت فرش را با ایده پردازی شاهد باشیم.

دستپاک خاطرنشان کرد: درحال حاضر فرش دستباف همدان ثبت جهانی شده و شهرستان نهاوند فرش دستباف خود را به ثبت ملی رسانده که در همین راستا فرش کبودراهنگ و ملایر نیز در لیست ثبت آثار ملی قرار دارند.
 
صادرات فرش ایران به آمریکا به صفر رسیده است

وی با بیان اینکه تا سال گذشته بیش از ۳۰ درصد از فرش‌های صادراتی ایران به آمریکا صادر می‌شد، افزود: اما این رقم در سال ۹۸ به صفر رسیده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به این که هدف از برگزاری نمایشگاه فرش دستبافت اعتلای جایگاه فرش دستبافت و عرضه مستقیم آخرین طرح‌ها به صورت مستقیم به علاقمندان است، اظهار داشت: ۶۱ واحد از تولیدکنندگان فرش، تابلو فرش، گلیم و جاجیم محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند.

دستپاک با بیان این که ۲ میلیون بافنده در سطح کشور در صنعت فرش فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: سابق بر این به دلیل آزاد بودن بیمه بافندگی افرادی از صنوف مختلف خود را در این حوزه بیمه می‌کردند و به دنبال سودجویی بودند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این که صنعت فرش دستبافت صنعتی کم‌دردسر است و سود زیادی دارد، یاد آور شد: با کمترین سرمایه‌گذاری می‌توان بالاترین ارزش افزوده را در فرش دستبافت ایجاد کرد.

دستپاک اظهار داشت: از سال ۹۳ سازمان تامین اجتماعی به این وضعیت سر و سامان داد و در حال حاضر فقط بافندگان واقعی زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.
 
مشکل فعلی قالیبافان، بیمه درمانی است

رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: مشکل فعلی قالیبافان، بیمه درمانی است که بر اساس تفاهم نامه، مشکلات قالیبافان شهری و روستایی پیگیری در حال پیگیری است.

 در ادامه دستپاک از صادرات سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب فرش دستباف خبر داد و اعلام کرد: تا سال گذشته بحث پیمان سپاری ارزی مشکل بزرگی برای تجار به وجود آورده بود که تبدیل زمان چهار ماه به یکسال این مشکل را حل کرده و راه‌های صادرات را برای تجار آسانتر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت فرش یک اقتصاد باز دارد، افزود: کم توجهی به فرش دستباف می‌تواند هنر فرش را به افول رساند و ما را از هدف بزرگ‌ترین صادرکننده فرش به دنیا که تا سال گذشته مختص ایران بود دور کند.

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه امروزه با وجود کفپوش‌های متعدد با قیمت‌های گوناگون فرش دستباف جایگاه گذشته خود را در بین مردم دارد، تصریح کرد: حفظ ارزش فرش دستباف از افتخارات بوده و تاکنون ذائقه مردم نسبت به ارزش این هنر والا تغییری نکرده است.

وی حمایت بخش خصوصی را حلقه مفقوده توسعه صادرات فرش دانست و گفت: تبلیغات بین المللی زمانی قوت می‌گیرد که تولیدکننده، بافنده و بخش خصوصی در کنار یکدیگر باشند.
 
فرش دستباف صنعت پاک و فسادناپذیر است

وی در پایان با تأکید بر اینکه فرش دستباف صنعت پاک و فسادناپذیر است، اظهار کرد: هنوز جامعه تولید، فروش و صادرات سنتی است و باید از این فضا فاصله گرفت.

لازم به ذکر است، شانزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستبافت، تابلوفرش، گلیم و جاجیم در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی همدان با حضورملی رئیس مرکز ملی فرش ایران، جمعی از مسئولان همدان و فعالان عرصه فرش استان افتتاح شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار