کد خبر: ۸۰۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶ 10 December 2019
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن تأکید بر لزوم ایجاد ارتباط بین دانشگاه و حوزه صنعت و کارآفرینی از تدوین و ارائه ۳۰ طرح مرتبط در این زمینه خبر داد. 

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، دکتر رشید حیدری‌مقدم در مراسم بیستمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه که با تجلیل از پژوهشگران برتر این جشنواره همراه بود اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۹۷ حدود هزار طرح تحقیقاتی مصوب داشته‌است که ۶۰۰ مقاله از آن استخراج شد همچنین ۱۲ ثبت اختراع داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵ هزار جلد کتاب برای کتابخانه دانشگاه تهیه شده است عنوان کرد:۲۰ مرکز تحقیقاتی که در دانشگاه وجود دارد اقدامات خوب و تحقیقات مؤثری ارائه داده‌اند و ۱۴ مجله در این مجموعه در حال انتشار است که همه نشان از پویایی سیستم تحقیقات و فناوری دانشگاه دارد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به طرح‌های ارائه شده در حوزه صنعت عنوان کرد: از معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه تقاضا دارم این تعداد را حداقل به دو برابر افزایش دهند که در این صورت دست کم ۳ میلیارد تومان آورده برای دانشگاه حاصل خواهد شد.

وی افزود: اثربخش بودن ما در این جامعه باید الگو و سرمشق کارمان باشد و ادای دینی باشد به کسانی که خون خود را فدای این انقلاب و جامعه کردند بر این اساس تولید ثروت و کارآفرینی از بستر دانشگاه در مسیر اعتلای ک
وی با بیان اینکه خوشبختانه در بودجه سال ۱۴۰۰ اتکا به منابع نفتی کمتر لحاظ شده‌است گفت: عبور از اقتصاد تک‌محصولی که ضرورت توسعه کشور است نیازمند تقویت دیگر بخش‌های اقتصادی و تولید ثروت است. 
**تحقیقات دانشگاهی باید دغدغه‌های جامعه را مرتفع کند 

دکتر حیدری‌مقدم همچنین متذکر شد: طی سال‌های نه چندان دور تعداد بسیاری از مؤسسات آموزش عالی تعطیل می‌شوند و با توجه به کاهش آمار ازدواج و باروری در نسل‌های آینده دانشجو به معنای امروز خود وجود ندارد به همین علت ناچار هستیم ایده‌ها را به ثروت تبدیل کنیم و انفکاک بین دانشگاه و صنعت را از میان برداریم. 

وی با طرح این پرسش که "دانشگاه با این گستردگی وظایف چه جایگاهی در تصمیم گیری‌های کشور دارد" تصریح کرد: پرت منابع در بخش کشاورزی بسیار بالاست و این یکی از نقاطی است که دانشگاه می‌تواند با تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی مانع هدررفت منابع شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: حوادث ترافیکی طی ۱۰ سال معادل ۸ سال دفاع مقدس جان هموطنان ما را گرفته‌است و این می‌تواند از دیگر نقاطی باشد که ضرورت ورود دانشگاه در برنامه‌های عملیاتی کشور را محرز نماید. 

وی با تأکید بر اینکه تحقیقاتی که نتواند بخشی از دغدغه‌های جامعه را رفع کند در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد گفت: ما باید در دانشگاه علوم پزشکی دغدغه سلامت جامعه را داشته باشیم و از مشکلات این حوزه بکاهیم که یکی از مسائل مورد ابتلا در این حوزه استفاده بیش از حد از تلفن‌های همراه است که بسیاری از افراد جامعه را دچار آرتروز گردن خواهد کرد. 

دکتر حیدری‌مقدم با بیان اینکه نمی‌توان همواره از دولت متوقع بود، چرا که پتانسیل دولت به این حد نیست که حتی مسائل جزئی مردم را رفع کند تشریح کرد: در هیچ جای دنیا نیز مرسوم نیست که دولت محور همه امور مردم باشد چراکه در همه بخش‌های جامعه مدنی پیشرفت برمبنای ساختار حرکت مردم است و خود مردم در زمینه سلامت، ایمنی و یا هر موضوع دیگری نقش‌آفرین بوده و اثرگذاری بیشتری دارند.

وی همچنین در بخش دیگری از این مراسم در پنل علمی که با حضور دیگر اساتید تشکیل شده بود به رسالت ذاتی دانشگاه درپیشروی و گام برداشتن محکم به سمت تعالی جامعه اشاره و بیان کرد: ما هنوز در ابتدای یادگیری دانشگاه نسل سوم هستیم اگرچه ایده‌های بسیاری داریم، اما هنوز به بلوغ توسعه نرسیده‌ایم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا عنوان کرد: امروز در شرایط تحریم قرار داریم، اما اینقدر با شرایط پیچیده سازگار شده‌ایم که می‌توانیم با برنامه‌ریزی هدفمند از شرایط سخت تحریم‌ها نیز عبور کنیم. 

وی با بیان اینکه الگوی متأسفانه مشخصی در حوزه کارآفرینی وجود ندارد، اما ناچار به پیشروی هستیم گفت: عضو هیئت علمی که نتواند از علم خود در جامعه بهره‌برداری کند فرد چندان مفیدی برای جامعه نیست همچنین دانشگاه وقتی بتواند باری از دوش جامعه بردارد موثر واقع شده وگرنه حضوری بی‌فایده دارد. 

دکتر حیدری‌مقدم تأکید کرد: ناچار هستیم برای رشد این مملکت به ابزار‌های جدید رو آوریم، رسالت ما استفاده از منابع نیست بلکه وقت آن رسیده کاری کنیم که کشور رو به جلو حرکت کند، طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده هیچ یک از ما در این سیستم نیستیم، اما وظیفه داریم برای پیشرفت کشور مسیر را برای آیندگان هموار کنیم. 

۵ هزار و ۲۰۰ استناد به مقالات دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفته‌است 

دکتر بشیریان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دانشگاه نسل سوم ضرورت توسعه است اظهار داشت: موضوعی که در حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم باید مورد توجه قرار گیرد بررسی ثمره و خروجی پژوهش‌هاست که لازم است کاربردی باشند. 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه تربیت متخصص و ایجاد رشته‌های جدید داشته و می‌توان گفت: پذیرش ۲۴۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه یکی از ثمرات این توفیقات است. 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز رشد قابل توجهی ایجاد شده به طوری‌که در سال ۲۰۱۰ حدود ۸۰ مقاله از دانشگاه ارائه شده و در سال ۲۰۱۷ این تعداد به ۶۰۰ مقاله است که تعداد ۵ هزار و ۲۰۰ استناد از این مقالات صورت گرفته است. 

وی همچنین ضمن ابراز شعف و خرسندی از ارتباطی که بین دانشگاه و حوزه صنعت ایجاد شده‌است گفت: با این روند، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم شتاب بیشتری خواهد یافت، زیرا به یقین، دانشگاه‌های نسل سوم باید بتوانند تولید کننده ثروت باشند. 

دکتر بشیریان با اشاره به انعقاد قرارداد با حوزه صنعت به ارزش ۳۲ میلیارد ریال تبیین کرد: در سال ۹۸ اولین قراردادی که در این زمینه منعقد شد در رقابت با دانشگاه صنعتی شریف به دست آمد.

رفع چالش‌ها در مسیر دانشگاه نسل سوم مدنظر قرار گیرد
 
دکتر فرشید قربانی‌شهنا از اعضای حاضر در پنل نیز اظهار کرد: دانشگاه نسل سوم کارآفرین و ثروت آفرین است، اما در مسیر رسیدن به این نوع دانشگاه چالش‌هایی نیز وجود دارد، امروز فعالیت اصلی دانشگاه‌ها بر تحقیقات بنیادی است، پژوهش‌های تک رشته‌ای، عدم رقابت در بازار بین‌المللی، فقدان فعالیت‌های شبکه‌ای و امکانات و شرایط ویژه برای کارکنان مستعد و فعال در زمینه کارآفرینی و ثروت‌آفرینی از جمله چالش‌های مورد نظر است. 

وی در پایان پیشنهاداتی را به عنوان پیشنهاد اجرایی رفع این مشکلات ارائه کرد و خواستار حمایت سازمانی و رفع مشکلات درون سازمانی شد.

دکتر سعید جم عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی نیز اخلاق‌محوری را در حوزه اخلاق شخصی و پژوهشی، مبنای دانشگاه نسل سوم برشمرد و اظهار داشت: دانشگاه نسل سوم ضمن توجه به جوانان باید به پیشکسوتان احترام گذاشته و از تجارب آن‌ها استفاده کند همچنین لازم است از پراکنده‌کاری و کار جزیره‌ای پرهیز شود تا به هدف نایل شویم. 

وی ضمن تاکید بر اهمیت کار تیمی و گروهی عنوان کرد: در مسیر حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم باید دیوار بین دپارتمان‌های مختلف را برداریم و کار تیمی و گروهی مبنای عمل قرار گیرد، بازچینی دپارتمان‌های موجود اهمیت بالایی در این موضوع دارد. 

دکتر جم با بیان اینکه لازم است تقویت و تجهیز آزمایشگاه‌های جامع مدنظر قرار گیرد گفت: تجربه‌ای در حوزه تاسیس شرکت دانش بنیان در زمینه تولید مواد مؤثره دارویی و کیت‌های مولکولی داریم که به صورت تیمی کار پیش رفت و در حال حاضر ۳ ماده مؤثر دارویی آماده شده است. 

وی همچنین افزود: اخذ مجوز‌ها و فروش تولیدات از جمله دغدغه‌های تولید کننده است در این راستا قانونگذاران و دستگاه‌های اجرایی نیز باید از تولیدکننده و پژوهشگر حمایت کنند وگرنه کار پیش نخواهد رفت.

دکتر کتایون درخشنده رئیس دانشکده داروسازی با تأکید بر اینکه باید بر دانشگاه نسل چهار که تولید بر اساس نیاز بازار را در دستور کار دارد متمرکز شویم اظهار کرد: در خصوص رشته داروسازی باید گفت: این رشته در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌طور ویژه به موضوع داروسازی توجه می‌شود و خوشبختانه بعد از راه‌اندازی مجوز آزمایشگاه آکرودیته در دانشگاه علوم پزشکی همدان روند اتفافات مبارک در این دانشکده سرعت گرفته است. 

وی خواستار تسهیل در ارائه پروانه‌های تولید دارو شد و گفت: موضوع نیرو‌های پژوهشی و جذب پژوهشیاران نیز در حوزه دارو بسیار حائز اهمیت است. 

دکتر جمالپور عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی نیز عنوان کرد: اگر قرار است به سمت دانشگاه نسل سوم برویم نباید دانشگاه نسل اول و دوم را فراموش کنیم، زیرا ورود به عرصه فناوری بدون پژوهش و دانش اولیه ممکن نیست.

وی ضمن تأکید بر لزوم خودباوری در پیشروی به سمت دانشگاه‌های نسل سوم تصریح کرد: تنها بودجه و مسایل مالی در این رویه اثرگذار نیست بلکه افزایش انگیزه در بین اساتید نیز تاثیر بسزایی دارد.

دکتر جمالپور ادامه داد: ایمپلنت یکی از نتایج تحقیقات علمی دنیاست که به‌عنوان معجزه دندانپزشکی جا افتاده است و سهم بسزایی در اقتصاد پزشکی هر کشور دارد، امید است بتوانیم در زمینه ساخت ایمپلنت خودکفا شویم و اعتباری در حوزه دندانپزشکی را افزایش دهیم. 

در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر تقدیر در بخش‌های اساتید، کارکنان و دانشجویان تجلیل به عمل آمد. 

لازم به ذکر است پیش از شروع این مراسم رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از غرفه‌های فناورانه بازدید کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار