رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: خوشبختانه موج ابتلا به ویروس آنفولانزا فروکش کرده و بار مراجعات بیماران در بیمارستان‌های استان کاهش یافته است و لازم به ذکر است ۹۸ درصد موارد مبتلا به این بیماری، با استراحت کافی و مصرف مایعات درمان می شوند.
کد خبر: ۸۰۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳ 01 December 2019

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: خوشبختانه موج ابتلا به ویروس آنفولانزا فروکش کرده و بار مراجعات بیماران در بیمارستان‌های استان کاهش یافته است.

به گزارش تابناک همدان، دکتر رشید حیدری مقدم با بیان اینکه ۱۰۰ بیمار مبتلا به آنفلوانزا در بیمارستان‌ها بستری و مورد مراقبت قرار گرفته اند، افزود: بیش از ۷۰ نفر از این بیماران با حال عمومی خوب مرخص شدند.
 
مبتلایان به آنفولانزا در ۹۸ درصد موارد با استراحت کافی و مصرف مایعات درمان می شوند

وی با تاکید بر اینکه آنفلوانزا در ۹۸ درصد موارد با استراحت کافی و مصرف مایعات درمان میشود، تصریح کرد: فقط در مواردی که فرد بیماری زمینه ای، از قبیل، بیماری‌های ریوی، تنگی نفس، خلط خونی و تب شدید می‌شود نیاز به بستری دارد.

حیدری مقدم، با بیان اینکه خوشبختانه داروی آنفلوانزا و واکسن پیشگیری از آن، به اندازه کافی در داروخانه‌ها موجود است، خاطر نشان ساخت: داروی آنفلوانزا به هیچ عنوان بدون ارائه نسخه به بیماران داده نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا هر ۵ تا ۱۰ سال در جهان به اپیدمی تبدیل می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر این بیماری در آسیا و اروپا اپیدمی شده است.
 
واکسن آنفولانزا باید بین ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه تزریق شود

حیدری مقدم با اشاره به واکسن آنفولانزا تاکید کرد: این واکسن باید بین ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه به فرد تزریق شود تا نتیجه بخش باشد و افراد مستعد بیماری و کسانی که سیستم ایمنی پایینی دارند باید از واکسن آنفولانزا استفاده کنند.

وی با با بیان اینکه تمرکز ما بر آموزش است و اگر نحوه مدیریت این ویروس را یاد بگیریم مشکلی ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: باید خانواده‌ها آموزش ببینند و زمانی که دانش آموزی علایم سرما خوردگی داشت از رفتن به مدرسه و انتشار سرما خوردگی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به راه‌های جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا نیز یاد آور شد: از روبوسی و دست دادن با یکدیگر اجتناب کنید و استراحت و دریافت مایعات، بخور سرد و مواردی از این قبیل در کنترل ویروس آنفلوآنزا کمک کننده است.

حیدری مقدم با بیان اینکه متاسفانه این روز‌ها هر فردی با کوچکترین دردی دگزامتازون تزریق می‌کند به طوری که مصرف بی‌رویه دارو و کورتون و آنتی بیوتیک‌ها مشکل ساز شده است، گفت: مهمترین علامت در بیماری درد است و اگر با مصرف خودسرانه مسکن درد حذف شود ممکن است منجر به تشخیص اشتباه بیماری شود.
 
مشکلی برای پذیرش بیماران مبتلا به انفولانزا وجود ندارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه مشکلی در پذیرش بیماران مبتلا به ویروس آنفولانزا در استان وجود ندارد، افزود: در بیمارستان بعثت و سینا تخت به اندازه کافی برای پذیرش بیماران وجود دارد.

وی داروی آنفلوآنزا را دارویی بیمارستانی دانست و آن را فقط در اختیار بیمارستان‌ها عنوان کرد و گفت: خوشبختانه پیک مانور این ویروس را در استان همدان رو به گاهش است و تا پایان آذر ماه این بیماری پایان خواهد یافت.

حیدری مقدم با بیان اینکه هدف ما درمان آکادمی است، تأکید کرد: از مردم میخواهیم در صورت مبتلا به آنفولانزا از خود درمانی بپرهیزند.
 
بیایید امید آفرین باشیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ابن سینا با بیان اینکه وظیفه همه است تا در جامعه امید ایجاد کنیم، افزود: نقش رسانه‌ها در این امر پررنگ‌تر است و باید یا انتشار اخبار امیدوار کننده و اطلاع رسانی صحیح در این امر کوشا باشند.

حیدری مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاورد‌ها و پیشرفت‌های دانشگاه علوم پزشکی در ۵ سال گذشته افزود: کل دستگاه‌های دیالیز استان ۹۶ مورد بوده که چهارشنبه هفته قبل ۵۶ مورد به ارزش سه میلیارد به این تعداد افزوده شده و همچنین دو دستگاه سی. تی. اسکن برای رزن و کبودراهنگ به ارزش شش میلیارد تومان اختصاص یافته است.
 
دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا جزء ۸ دانشگاه برتر کشور

وی با بیان اینکه جزء ۸ دانشگاه برتر کشور هستیم، خاطر نشان ساخت: در رضایتمندی ارباب رجوع از بین ۶۸ دانشگاه رتبه دوم و در مصرف حامل‌های انرژی نیز در استان به عنوان دستگاه برتر انتخاب شده ایم.

حیدری مقدم در پایان یاد آور شد: کسب رتبه عالی دانشگاه در بیست و دومین جشنواره شهید رجایی در بین ۵۸ دانشگاه رتبه جدیدی برای این مجموعه محسوب می‌شود و روابط عمومی دانشگاه موفق به کسب رتبه سوم کشوری در کمپین فشار خون شده است.
 
۹ تا ۱۵ آذرماه هفته ایدز است  

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نیز در این نشست با اشاره به فرارسیدن هفته مبارزه با ایدز اظهار کرد: ۹ تا ۱۵ آذرماه هفته ایدز است و روز نخست تحت عنوان «رسانه و ایدز» نامگذاری شده که نشان دهنده اهمیت ویژه اطلاع رسانی در این باره است.

دکتر منوچهر کرمی با بیان اینکه اچ. آی. وی را باید با نام ویروس نقص فنی ایمنی بدن بشناسیم، خاطرنشان کرد: اچ. آی. وی بیماری عفونی مزمنی است که دارای درمان بوده و در صورتی که فرد از مراکز درمانی، درمان رایگان را دریافت کند تا آخر عمر مشکلی نخواهد داشت.
ویروس آنفولانزا در حال عقب نشینی است/ رسانه ها با اطلاع رسانی صحیح امید آفرین باشند/ همه در یک کشتی نشسته ایم

وی خاطر نشان ساخت: از ابتدای ورود بیماری ایدز تعداد موارد ثبت و شناسایی شده این بیماری تا ابتدای مهر ۹۸ حدود ۷۲۸ مورد بوده که ۴۰۳ نفر با این بیماری زندگی می‌کنند و زندگی طبیعی را دارند.

کرمی با بیان اینکه با احداث مراکز مشاوره بیماری رفتاری، این مراکز وظیفه آموزش، پیشگیری، درمان و مشاوره را برعهده دارند، اضافه کرد: نظارت و بازرسی از پاتوق‌های خاص، زندان‌ها و گروه‌های پرخطر انجام گرفته و ۲۰۰ مرکز و بیمارستان برای رفتاردرمانی این امر درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش و اطلاع رسانی اطلاعات گسترده‌ای صورت گرفته است، تأکید کرد: در کشور مراحل سختی برای شناسایی ایدز گذرانده شده و حتی در مدارس کتابی با این عنوان موجود است تا آنچه نیاز هست در رابطه با بهداشت جنسی آموزش داده شود و فشار‌ها که نگاهی به ترویج فساد است، برداشته شده و از بهداشت بلوغ گفته می‌شود.
 
«همه در یک کشتی نشسته ایم»

معاون دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ابن سینا در پایان با بیان شعار هفته ایدز امسال با عنوان «همه در یک کشتی نشسته ایم» تصریح کرد: اصلاً و الزاماً بیماری ایدز مربوط به سطوح اقتصادی خاص، مسائل جنسی و افراد خاص نیست و همه باهم هم‌پیمان شویم تا این اَنگ را برداریم و با اطلاع رسانی و آموزش بتوانیم از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار