شکوهِ بندگی خدا آنجا معنا پیدا می‌کند که همچون فرشته تا عرش اوج می‌گیری و از هر چه زمینی است، جدا می‌شوی.
کد خبر: ۸۰۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶ 25 November 2019
شکوهِ بندگی خدا آنجا معنا پیدا می‌کند که همچون فرشته تا عرش اوج می‌گیری و از هر چه زمینی است، جدا می‌شوی.

نماز، زیباترین جلوه بندگی خدا؛ فصلی جدانشدنی از زندگی که انسان در برابر آفریننده و دارنده تمامی نیکی‌ها و زیبایی‌ها، به عرض نیازی عاشقانه می‌پردازد؛ و چه عاشقانه‌تر که بهار زندگی‌ات توأم باشد با فریضه نماز و جشن تکلیفی که سرآغازی شیرین برای حرکت در مسیر تعالی و معنویت است و هر لحظه بر عَیار زیبایی و نیکیِ روان و دلِ خویش می‌افزاید.

آنجا که دلت برای نشستن بر سجاده راز و نیاز با معبودت تنگ می‌شود و لحظه شماری می‌کنی تا طنین دلنواز الله اکبر تمام وجودت را پُر از عطر بندگی کند و سبکبال به سوی پروردگارت پَر بکشی.

در این وادیِ معنویت، اما اجلاس نماز ایده‌ای خلاقانه است که دست‌اندرکاران ستاد اقامه نماز برای ۲۸ دوره افتخار برگزاری آن را دارند و هر سال با در بَرگیری بخش مهمی از جامعه با این حجم عظیم و زبان موثرِ توصیه به ذکر و نماز در قرآن، نشانه همین ویژگی در دعوت به نماز است که به قدر و منزلت بندگان می‌افزاید.

در کنار این اجلاسِ سالانه سراسری تدبیری نو رقم خورد تا عِطر اجلاس نماز در کوچه پس کوچه‌های شهرستان‌ها نیز بپیچد و مردمانش از خیر و برکت‌های آن بهره‌مند شوند، اجلاسی که امسال به مدارس رسید.

نماز؛ سدی مقابل آسیب‌ها

جنس اجلاس نماز امسال از دانش آموزان بود، بچه‌هایی پر از شور و هیجان و آماده برای آموختن که هر محفلی را می‌توانند زنده و پرنشاط کنند.

شور و شوقی در چهره‌شان موج می‌زد و سرشار از پاکی و هرگونه غَلّ و غَش بودند، خودشان از ابتدا اجرا کننده مراسم بودند و به زیبایی و با نظمی خاص چهارمین اجلاس شهرستانی نماز را در کنار مسؤولان مدیریت کردند، از قرائت قرآن گرفته تا سرود جمهوری اسلامی، اجرای نمایش و سرود، همه‌اش از جنس نماز بود.

آنجا که ساجده دانش آموز پایه ابتدایی با حجابی زیبا و لحنی دلنشین برای حضار از فریضه نماز گفت و مضرت‌های دوری از نماز را برای هم سن و سالانش و حتی بزرگتر‌ها برشمرد و نماز را غذای روح دانست که اگر نباشد، بیمار می‌شود؛ و عرفان دیگر دانش آموز ملایری که با صوتی شیوا چند آیه از قرآن مجید را تلاوت کرد و از سوی حُضار و حجت‌الاسلام نصرالهی سخنران ویژه کودکان و نوجوانان مورد تشویق و تمجید قرار گرفت.

چهارمین اجلاس شهرستانی نماز در ملایر

فضای مناسب در نمازخانه‌های مدارس ایجاد شود

سالن همایش‌های دانشگاه پیام نور ملایر روز دوشنبه میزبان چهارمین اجلاس شهرستانی نماز با موضوع «نماز و مدرسه» بود، اجلاسی متفاوت از سال‌های گذشته که شور و هیجان دانش‌آموزان و سادگی و بی‌آلایشی آنان، بدون شک بهترین دعوت کننده به نماز و بندگی خدا هستند.

در این آئین باشکوه معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ملایر فریضه نماز را دارای فضیلت‌های فراوانی دانست که می‌تواند از بسیاری آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.

سعید کتابی ضمن تاکید بر توجه ویژه به برگزاری نماز در مدارس، تجهیز نمازخانه‌های مدارس، وضوخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی مراکز آموزشی، بر نظارت بیشتر بر نمازخانه‌های بین راهی و ورودی‌های و پارک‌ها و بوستان‌ها نیز تاکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری پیش اجلاس نماز در سه منطقه آموزش و پرورش ملایر، سامن و جوکار گفت: از این فرصت برای ترویج فرهنگ نماز باید استفاده کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر نقش و وظیفه مربیان و معلمان را در این عرصه مهم برشمرد و خواستار ایجاد فضای مناسب در نمازخانه‌های مدارس، برپایی نماز جماعت در مدارس، برگزاری دوره‌های آموزشی و تقویت ارتباط بیشتر والدین با مدارس در حوزه نماز شد.

نماز؛ شاه کلید رفع سختی‌ها و مشکلات

امام جمعه اسلامشهر آق‌گل نیز نماز را پرواز روح دانست که انسان به محض بلند شدن برای نماز، سبک‌بال می‌شود و وقتی اوج گرفت، همه چیز را غیر از خدا کوچک می‌بیند.

حجت الاسلام عباس عبدالملکی با بیان اینکه انسان در هنگام نماز با ۲ بال توجه به خداوند پرواز می‌کند، نماز را شاه کلید رفع تمامی سختی‌ها و مشکلات دانست که در یک شبانه‌روز انسان می‌تواند ۱۷ مرتبه با خداوند ملاقات و راز و نیاز کند.

وی گفت: طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب، مدارس را باید به نماز خواندن جوانان مزین کنیم، چراکه جوانان و نوجوانان بزرگترین تضمین برای سلامتی آینده جامعه هستند.

اجلاس شهرستانی نماز در ملایر

امام جمعه اسلامشهر آق‌گل خطاب به دانش آموزان تاکید کرد: نماز باید با حضور قلب باشد و به تمامی ارکان نماز و خصوصیات آن دقت داشته باشید.

حجت الاسلام عبدالملکی ادامه داد: مربیان و مدیران مدارس نیز هنگام اقامه نماز در کنار دانش آموزان حضور یابند تا مشوقی برای حضور دیگر دانش آموزان برای اقامه نماز باشد.

وی همچنین بر لزوم تجهیز نمازخانه‌های مدارس، تجهیز سیستم سرمایشی و گرمایشی، حضور کارشناسان و روحانیان در مدارس، تشویق دانش آموزان به حضور مستمر در نماز، پخش کردن صدای اذان در مدارس و برپایی نماز جماعت در سطح مدارس تاکید کرد.

اقامه نماز جماعت در مدارس توسط ۷۰ طلبه زن و مرد

رییس ستاد اقامه نماز ملایر نیز بیان کرد: چهارمین اجلاس شهرستانی نماز در راستای بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با موضوع «نماز و مدرسه» برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی بیات با بیان اینکه امسال دانش آموز محوری مهمترین اولویت ما در برگزاری چهارمین اجلاس نماز بود افزود: در تمامی برنامه‌ها از دانش آموزان بهره گرفتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ طلبه خواهر و ۴۰ نفر از برادران روحانی و طلبه در مدارس ملایر نماز جماعت را برپا می‌کنند.

حجت الاسلام بیات «نماز و آسیب‌های اجتماعی»، «نماز و فضای مجازی» و «نماز و شیوه‌های دعوت به نماز» را به ترتیب موضوع‌های سه اجلاس شهرستانی نماز در سه سال گذشته عنوان کرد.

به گفته وی در حال حاضر در ۴۲ دستگاه اجرایی این شهرستان و ۲۳ خوابگاه دانشجویی نماز جماعت اقامه می‌شود و در ۳۰ مسجد ملایر نماز جماعت در سه وعده، در ۱۴۰ مسجد اقامه نماز عصر و شب و در ۱۱۰ مسجد نماز جماعت در ۲ وعده اقامه می‌شود.

در این اجلاس از مدارس برتر در برگزاری پیش اجلاس نماز، ائمه جماعات مدارس، مربیان برتر طرح امین، خادم یاران نماز و روحانیان برتر تجلیل شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار