معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه مردم آنفلوآنزا را جدی بگیرند گفت:در حال حاضر افرادی مبتلا به علایم بیماری آنفلوآنزا و تحت مراقبت هستند اما در مورد جزئیات عدد، زمان دیگری اعلام خواهم کرد، فعلا آگاهی‌رسانی مهمتر است.
کد خبر: ۸۰۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹ 25 November 2019
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه مردم آنفلوآنزا را جدی بگیرند گفت:در حال حاضر افرادی مبتلا به علایم بیماری آنفلوآنزا و تحت مراقبت هستند اما در مورد جزئیات عدد، زمان دیگری اعلام خواهم کرد، فعلا آگاهی‌رسانی مهمتر است.

به گزارش تابناک همدان از فارس این روزها انتشار اخباری مبنی بر فوت چند نفر در همدان به خاطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا باعث نگرانی مردم شده که موضوع را از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان جویا شدیم.

منوچهر کرمی با بیان اینکه باید آگاهی مردم را در ارتباط با حفظ سلامتی و رعایت مسائل بهداشتی بالا ببریم اظهار کرد: متاسفانه هر مورد مرگی که به طور معمول در زمستان بالا می‌رود را ممکن است به آنفلوآنزا ربط دهند اما عمدتاً زمینه‌های مختلفی باعث بروز آن می‌شود.

وی گفت: بیماری آنفلوآنزا در مواردی به خصوص در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و وضعیت ایمنی خاصی دارند، بیشتر بروز می‌کند چون این افراد پرخطر هستند و در صورت ابتلا نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تاکید کرد: توصیه می‌کنم عموم شهروندان به این جمله توجه کنند که اگر کسی دارای علایم سرماخوردگی است و همزمان با این علایم احساس تنگی نفس می‌کند و یا خلط خونی دارد حتما بلافاصله به پزشک یا نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه آنفلوآنزا فقط در مواردی که افرادی خاص زمینه بیماری خاصی دارند، ممکن است سریع رشد کند و بیمار را دچار مشکل و عوارض کند و حتی منجر به مرگ او شود خاطرنشان کرد: مردم حتما بهداشت فردی را رعایت کنند تا جلوی این بیماری را بگیرند.

کرمی با تاکید به اینکه اگر فردی بیمار است نباید از خانه بیرون رود حتی شاید آنفولانزا نباشد و سرماخوردگی جزئی باشد گفت: علایم آنفلوآنزا و سرماخوردگی بسیار شبیه هم هستند، بنابراین فرد بیمار نباید در مراکز عمومی حاضر شود.

وی با تأکید بر اینکه افراد بیمار در تجمع‌های انبوه که تهویه مناسب وجود ندارد، شرکت نکنند افزود: افراد با رعایت بهداشت فردی هنگام سرفه و عطسه حتما جلوی دهان خود را بگیرند و ضمن شست‌وشوی مکرر دست‌ها از دست دادن و روبوسی اجتناب کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در پاسخ به این سوال که آیا موارد فوتی به علت آنفلوآنزا اعلام شده سابقه بیماری داشتند؟ گفت: عمده مواردی که ممکن است بیمار دچار مشکل شود سابقه بیماری زمینه‌ای دارد و این به معنا نیست که فرد جوان و یا کودک مبتلا به آنفلوآنزا نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر افرادی مبتلا به علایم بیماری آنفلوآنزا و تحت مراقبت هستند اما در مورد جزئیات عدد، زمان دیگری اعلام خواهم کرد و امروز آنچه مهم است توجه به توصیه پیشگیرانه است.

کرمی گفت: در حال حاضر سرماخوردگی‌های بسیاری شایع است که اگر تمام بیماران بی‌دلیل به مراکز درمانی مراجعه کنند نمی‌توانیم به بیماران اصلی که تعداد محدودی هستند رسیدگی کنیم بنابراین در این زمینه نیاز به بالا بردن آگاهی مردم داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه گفته می‌شود ویروس آنفلوآنزا از استان آذربایجان غربی به همدان آمده است گفت: در حال حاضر تحقیقی در کشور و در جهان انجام نشده که نشان دهد منشأ آن کجاست.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه آنفلوآنزا ویروس H1.N1 است که در سراسر دنیا به ویژه نیمکره شمالی به اسم آنفلوآنزا در گردش است و هر ساله است و در این زمان‌ها وجود دارد افزود: اینکه این ویروس متعلق به شهر خاصی باشد اشتباه است و اساسا این موضوع جهانی است.

وی گفت: باید مطالعات دقیق و جزئی ژنتیکی و ویروس‌شناسی انجام شود تا مشخص شود علت شیوع آن چیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار