مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، به مناسبت فرا رسیدن هفته دیابت، گفت: بیش از ۹۰ درصد دیابتی‌ها از نوع تیپ دو هستند، دیابت نوع دو شایع‌ترین دیابت در دنیا است که امروزه در سراسر جهان بیش از ۴۰۰ میلیون نفر رو مبتلا کرده که این آمار شامل افرادی است که شناسایی شده و از بیماری خود مطلع هستند و ۵۰ درصد از افراد نیز هستند که از بیماری خود مطلع نیستند.
کد خبر: ۷۹۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳ 14 November 2019

هفتـه ملی دیـابت از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۴ آبـان ماه ۹۸ و ۲۳ آبان ماه مصادف است با سالروز جهانی دیابت با شعار " از خانواده خود محافظت کنید" 

 در هفته ملی دیابت قرار داریم این هفته از این رو هفته دیابت نامگذاری شده است که هم دولت‌ها و هم مردم در جریان پیشرفت تدریجی و، اما سریع دیابت در دنیا قرار بگیرند و مشخص شود که تا چه میزان دیابت عوارض و سختی‌های خودش را بر زندگی افراد مبتلا دارد.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، به مناسبت هفته دیابت با اشاره به انواع آن، گفت: بیش از ۹۰ درصد دیابتی‌ها از نوع تیپ دو هستند، دیابت نوع دو شایع‌ترین دیابت در دنیا است که امروزه در سراسر جهان بیش از ۴۰۰ میلیون نفر رو مبتلا کرده که این آمار شامل افرادی است که شناسایی شده و از بیماری خود مطلع هستند و ۵۰ درصد از افراد نیز هستند که از بیماری خود مطلع نیستند.

به گزارش تابناک همدان، دکتر محمد کاظم زاده، افزود: در راستای پیشگیری سلامت آحاد جامعه است که نقش و اهمیت محصولات سلامت محور پررنگ‌تر از همیشه خواهد بود و باید توجه داشت که سلامت محصولات خوراکی و آشامیدنی و رعایت نکات تغذیه‌ای مناسب نقش تاثیرگذاری در سلامت افراد و پیشگیری از دیابت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود آمار دیابت تا سال ۲۰۳۵ در جهان به ۶۴۰ میلیون نفر خواهد رسید و این آمار نشان از رشد سریع این بیماری دارد.

کاظم زاده یاد آور شد: در حال حاضر ۱۱ درصد از مبتلایان به این بیماری را افراد بالای ۲۵ سال تشکیل می‌دهند و این نشان از تغذیه نامناسب و عدم تحرک افراد دارد.

وی با اشاره به اینکه نسبت ابتلا به دیابت به کل جمعیت در تهران بررسی شده که  ۱۲/۸ درصد مبتلا به دیابت هستند، افزود: یعنی از هر صد نفر نزدیک به ۱۳ نفر دیابت دارند و این آمار نشان دهنده این است که این بیماری در حال غافلگیر کردن مردم و جامعه است و به عنوان یک بیماری آهسته و آرام در حال پیشروی است.

وی بیشترین عامل شیوع دیابت نوع دو را در شیوه زندگی افراد دانست و گفت: این بیماری مستقیم به مواد غذایی مصرفی مرتبط است و تغذیه غلط و مصرف مواد قندی و غذا‌های فست فودی بیشترین عامل در ابتلا به این بیماری است.

کاظم زاده با بیان اینکه امروزه افراد به دلیل مشغله فراوان گرایش زیادی به غذا‌های فست فودی دارند و این خود یکی از عامل‌های اصلی و غذا‌های قندی همانند اعتیاد مردم را درگیر کرده و مصرف قند و شکر زیاد ابتلا به دیابت را بالا برده است.

وی علاوه بر تغذیه ناسالم به عنوان مهمترین مولفه تاثیر گذار، استرس‌های عصبی را نیز موثر دانست و تاکید کرد: تغذیه ناسالم و کاهش فعالیت جسمی دو عامل خیلی مهم در بروز دیابت هستند که از طریق آموزش و اطلاع رسانی‌ها از طریق رسانه‌ها و آموزش خانواده‌ها به میزان قابل توجهی این بیماری کاهش خواهد یافت.

کاظم زاده با بیان اینکه سالانه در جهان ۶۷۳ میلیارد دلار هزینه دیابت میشود، افزود: می‌توان از طریق آموزش این مبلغ صرف هزینه پیشگیری و کنترل دیابت قبل از شروع شود و این چه کمک شایانی برای دولت‌ها خواهد بود.

وی در ادمه تصریح کرد: تا سال ۲۰۴۰ دیابتی‌ها نزدیک به دو برابر خواهند شد و باید از سنین کودکی و خردسالی مراقبت را شروع کنیم و به کودکان آموزش داد و فعالیت جسمی را نیزجدی بگیریم.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه افراد با یک آزمایش خون ساده و قند ناشتای صبحگاهی می‌توانند میزان قند خود را بررسی کرده، خاطر نشان ساخت: دیابت همزمان می‌تواند عوارض مختلفی برای فردی که مبتلا به این بیماری است داشته باشدکه گاه جبران ناپذیر است.

کاظم زاده افزود: گاه این بیماری روی ورید‌ها و شریان‌های کوچک تاثیر میگذارد و گاه روی عروق بزرگ و گاه عوارضی بر روی ورید‌های عمومی بدن ایجاد می‌کند و از بیماری‌هایی که با عروق کوچک در تماس هستند می‌توان به بیماری‌های چشمی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دیابت در بیماری‌های چشمی به شبکیه آسیب زده و خونریزی‌های داخل شبکیه را به وجود می‌آورد، یاد آور شد: دیابت حتی منجر به نابینایی می‌شود درصد بسیاری از نابینایها به دلیل دیابت نوع دو است که در سنین میانسالی سرعت و شیوع بیشتری دارد.

کاظم زاده در پایان با اشاره به اینکه حتی دیابت کلیه‌ها را نیز درگیر می‌کند و در افرادی که دیالیز می‌شوند رد پای دیابت دیده می‌شود، تاکید کرد: پیشگیری و مراقبت و داشتن تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت جسمی کافی و پرهیز از استرس می‌تواند از بروز و ابتلا به این بیماری جلوگیری کند و همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

گفتنی است؛ در دیابت نوع ۱، بدن تولید انسولین و هورمون تنظیم قند خون، را متوقف می‌کند و در دیابت نوع ۲، بدن قادر به مصرف انسولین تولید شده نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار