محسن جعفری نژاد بسطامی ادامه داد: نگاه جامع به صنعت و تولید می‌تواند از بروز مشکلاتی از جمله ایجاد حجم پسماند بالا و دپوی پسماند جلوگیری کند و دنیا اکنون به این نتیجه رسیده است که توسعه صنعتی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی پایدار نخواهد بود.
کد خبر: ۷۸۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷ 15 October 2019
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت:  تولید می‌شود که ۳۵ درصد از پسماند صنعتی استان همدان را در بر می‌گیرد.

به گزارش مهر، جعفری نژاد بسطامی در همایش یک روزه تکنولوژی‌های نوین در سفال و سرامیک افزود: تولید سفال و سرامیک در لالجین مزیت خوبی برای اشتغال و تولید استان است، اما با توجه به حجم بالای پسماند در این شهر و مشکلاتی که عدم مدیریت صحیح پسماند طی ۲۰ سال گذشته در لالجین ایجاد کرده باید با استفاده از ایده‌های نو، کاهش پسماند و استفاده بهینه از پسماند سفال و سرامیک در سایر صنایع و روند بازیافت آن‌ها را تسهیل بخشید.

جعفری نژاد بسطامی ادامه داد: نگاه جامع به صنعت و تولید می‌تواند از بروز مشکلاتی از جمله ایجاد حجم پسماند بالا و دپوی پسماند جلوگیری کند و دنیا اکنون به این نتیجه رسیده است که توسعه صنعتی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی پایدار نخواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به اقتصاد سبز در استان خاطر نشان کرد: انقلاب صنعتی در قرون هجدهم و نوزدهم موجب بروز آلودگی‌های زیست محیطی و از بین رفتن بخش بزرگی از منابع طبیعی زمین شد و باید از تجربیات سایر کشور‌ها درس بگیریم تا دچار آن مشکلات نشویم.

وی آلودگی خاک و آلودگی منظر را از مشکلات پسماند سفال و سرامیک لالجین دانست و بیان کرد: استان و شهر همدان یک منطقه گردشگری است و لالجین به عنوان شهر جهانی سفال و سرامیک نباید آلودگی منظر و خاک داشته باشد؛ لذا انتظار داریم چهره زیباتری از استان همدان در مقابل دید گردشگران نمایان کنیم.

جعفری نژاد خواستار توجه به مسائل زیست محیطی صنعت سفال و سرامیک لالجین شد و گفت: پیش بینی هزینه‌های زیست محیطی طرح‌ها در فرایند تولید سفال و سرامیک، از بروز مشکلات زیست محیطی و گردشگری ناشی از آلودگی جلوگیری خواهد کرد؛ ما عرصه زیادی برای دپو و رهاسازی پسماند‌های سفال و سرامیک نداریم و طول ۳ کیلومتری این نوع پسماند در داخل رودخانه قره چای اکنون به ۶ کیلومتر رسیده است و نمی‌توانیم این روند را ادامه دهیم.

وی بیان کرد: امکان استفاده از ظرفیت‌های قانونی در جلوگیری از آلودگی در لالجین و سایر نقاط استان وجود دارد، اما با توجه به قدمت، پیشینه و فرهنگ مردم استان انتظار می‌رود پیش از اقدام قانونی حفاظت محیط زیست در جلوگیری از آلودگی، تولید کنندگان و سایر بخش‌های جامعه راسا اقدام و پیشگیری کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار