محسن جانجان با بیان اینکه همدان جزء نخستین استان‌هایی است که چنین دانشنامه‌ای را تهیه کرده است، درباره هدف تدوین این دانشنامه، گفت: به طور قطع این کتاب پژوهشی بعد از چاپ به عنوان مبنا و مرجع سایر پژوهش‌ها در تمام حوزه هاست.
کد خبر: ۷۸۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ 08 October 2019
رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه همدان گفت: مرکز بنیاد ایران شناسی کشور در استان تهران قرار دارد و شعبه‌هایی از این مرکز نیز در استان‌های مختلف ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، جانجان با بیان اینکه دو سال پیش با پیگیری مجدانه صورت گرفته موفق به أخذ مجوز برای راه‌اندازی این بنیاد در همدان شدیم به طوریکه همدان آخرین استانی بود که دارای شعبه بنیاد ایران شناسی شد، عنوان کرد: فضا و مکان اداری این بنیاد توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان تأمین و تجهیزات لازم نیز با اختصاص اعتباراتی از سوی استانداری و میراث فرهنگی تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در این بنیاد پژوهش‌هایی که درباره تاریخ، فرهنگ، زبان شناسی، معماری، جغرافیا و سایر ویژگی‌های همدان انجام گرفته، نگهداری می‌شود، خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از ۱۰۰ جلد کتاب پروهشی در زمینه همدان شناسی جمع‌آوری و در این مرکز نگهداری و پژوهشی بسیاری در این زمینه انجام شده است.

رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه همدان با اشاره به اینکه همدان ظرفیت‌های بسیاری در زمینه بافت تاریخی و فرهنگی دارد، افزود: حوزه کاری ما گسترده بوده و یک مرکز پژوهشی و تحقیقاتی هستیم، اساس کار ما ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه ها، نهاد کتابخانه‌های عمومی و مرکز اسناد، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و سایر ارگان‌های مرتبط است.

جانجان با اشاره به اینکه بنیاد ایران شناسی شعبه همدان، به عنوان پازلی از ایران در راستای برنامه‌ها و رئوس پژوهشی بنیاد ایران شناسی کشور فعالیت می‌کند، افزود: این بنیاد در استان همدان زیرنظر استانداری اداره می‌شود و رئیس هیئت امنای آن استاندار است.

وی از تهیه دانشنامه جامع همدان شناسی در سه حوزه تاریخ، فرهنگ و جغرافیا خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۱۰۰ صفحه در این راستا به رشته تحریر درآمده است و تحقیقات ما همچنان ادامه دارد.

جانجان یادآور شد: باتوجه به ظرفیت و جایگاه ویژه شهرستان ملایر در حوزه تاریخ، جغرافیا، آثار باستانی، پیشینه غنی فرهنگی و هنری و از سوی دیگر از آنجا که بنده ملایری هستم و عرق خاصی به این شهرستان دارم، بنابراین برای تکمیل و به مرحله چاپ رساندن این دانشنامه انتظار داریم تا کلیه اساتید، محققان، فعالان فرهنگی و پژوهشگران در حوزه‌های مربوطه برای تقویت دانشنامه و معرفی بیشتر ملایر و سایر نقاط استان کمک حال ما باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در تلاش هستیم تا مراحل نهایی چاپ دانشنامه را سریع‌تر پشت سر بگذاریم و تعداد صفحات آن را به ۱۵۰۰ صفحه برسانیم، ادامه داد: دانشنامه جامع همدان شناسی تا ۳ ماه دیگر به چاپ می‌رسد.

جانجان با بیان اینکه همدان جزء نخستین استان‌هایی است که چنین دانشنامه‌ای را تهیه کرده است، درباره هدف تدوین این دانشنامه، گفت: به طور قطع این کتاب پژوهشی بعد از چاپ به عنوان مبنا و مرجع سایر پژوهش‌ها در تمام حوزه هاست.

رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه همدان اظهار کرد: در واقع این دانشنامه در تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور و حتی کشور‌هایی که کرسی ایران شناسی دارند، به عنوان کتاب مرجع معرفی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی کتاب دانشنامه جامع همدان شناسی را هویت، شناسنامه و نماد اصالت مناطق مختلف استان همدان دانست و تصریح کرد: جذب گردشگر و معرفی و شناساندن استان همدان به ایرانیان و حتی گردشگران خارج از کشور از پیامد‌های مثبت چاپ و نشر این کتاب است.

جانجان بیان کرد: بنیاد ایران شناسی شعبه همدان در خانه تاریخی بیژن، در خیابان شریعتی، جنب بانک ملی، نبش کوچه مشیر، واقع شده و اساتید، پژوهشگران و فعالان حوزه‌های مختلف می‌توانند برای همکاری همه روزه در ساعت اداری به این مرکز مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۲۵۱۹۶۵۵ تماس حاصل کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار