مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، با بیان این که در چهار سال گذشته مراکز اقامتی استان بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است اظهار داشت: در این بخش یک هزار و ۲۰۰ شغل نیز ایجاد شده است.
کد خبر: ۷۸۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶ 06 October 2019
صنعت گردشگری با اینکه از صنایع کارآفرین محسوب می‌شود، نقش پررنگی در تولید شغل استان همدان ندارد.

به گزارش تسنیم، اشتغال، درآمد، سفر و تفریح از نیاز‌های اساسی بشر است و گردشگری به تنهایی می‌تواند پاسخگوی این نیاز‌ها باشد.

از سوی دیگر توسعه صنعت گردشگری تاثیر مستقیم و مثبتی بر اقتصاد کشور‌ها دارد که از آن جمله می‌توان به کسب درآمد ارزی، افزایش درآمدملی، افزایش درآمد دولت، افزایش سرمایه گذاری، توسعه تولید، گردش اقتصادی صنایع دستی، اشتغالزایی و کارآفرینی اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های مهم صنعت گردشگری کارآفرینی، ایجاد اشتغال سریع و درآمد مناسب است. این صنعت از نظر ایجاد بستر‌های اشتغال در جایگاه بالایی قرار دارد و به طور مستقیم به کارآفرینی و ایجاد شغل‌های جدید کمک شایانی می‌کند و به این ترتیب منجر به رشد اقتصادی کشور‌ها خواهد شد.

به اذعان کارشناسان یکی از راهکار‌های امن توسعه و ایجاد اشتغال در همه کشور‌ها صنعت گردشگری است که می‌تواند علاوه بر درآمدزایی مشکل بیکاری را هم حل کند.

با توجه به وجود یک هزار ۸۰۰ جاذبه گردشگری در استان و فراهم بودن زیرساخت‌ها برای توسعه انواع شاخه‌های گردشگری در همدان، از جمله گردشگری ورزشی، گردشگری باستانی، گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی، گردشگری روستایی و طبیعت گردی، گردشگری را می‌توان صنعتی برای تمام فصول در استان همدان نامید و بی تردید این دیدگاه که گردشگری در استان هم فصلی است دیدگاه مدیران ناکارآمد است.

حال با توجه به نقش پررنگ صنعت گردشگری در اشتغالزایی و نیز برخورداری همدان از جاذبه‌های فراوان گردشگری و همچنین فراهم بودن زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری جای سوال است که سهم این صنعت در ایجاد اشتغال در استان همدان پررنگ است یا نقش آن در تولید شغل چندان قابل توجه نیست؟

گردشگری، صنعتی کارآفرین

یک کارشناس ارشد اقتصاد، با بیان این که صنعت گردشگری به طور مستقیم در توسعه کارآفرینی نقش دارد اظهار داشت: از ویژگی‌های مهم صنعت گردشگری ایجاد شغل با کمترین سرمایه است.

لیلا زارع افزود: تولید شغل در گردشگری، ۲.۵ برابر صنایع دیگر است و از سوی دیگر توسعه صنعت گردشگری علاوه بر مشاغل مستقیم، مشاغل غیرمستقیم فراوانی هم ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: اشتغالزایی مستقیم در صنعت گردشگری مربوط به مشاغلی است که به طور مستقیم با گردشگر در ارتباط هستند و به آن‌ها خدمات می‌دهند از جمله کارمندان تورها، هتل‌ها و رستوران ها.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مشاغل غیر مستقیم صنعت گردشگری مشاغلی هستند که افراد شاغل در آن‌ها با گردشگران در ارتباط مستقیم نیستند، مانند کارگرانی که در بخش توسعه زیرساخت‌های گردشگری فعالیت می‌کنند یا کارگرانی که در شرکت‌های تامین کننده ملزومات مورد نیاز هتل‌ها، رستوران‌ها و شرکت‌های حمل و نقل مشغول به کارند.

زارعی افزود: صنعت گردشگری به حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی نیازمند است و همه این موارد به نیروی انسانی احتیاج دارد و سبب ایجاد اشتغال می‌شود.

وی از ایجاد اشتغال برای افراد غیر متخصص و زنان به عنوان دو ویژگی مهم دیگر اشتغالزایی در صنعت گردشگری یاد کرد و گفت: برای حضور در مشاغل مرتبط با صنایع دیگر تخصص و برگزاری دوره‌های آموزشی امری ضروری است، اما در بخش مشاغل غیرمستقیم مرتبط با صنعت گردشگری کارگران ساده نیز می‌توانند به کار گرفته شوند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از سوی دیگر بر اساس آمار ۹۰ درصد نیرو‌های خدماتی مشغول در صنعت گردشگری را زنان تشکیل می‌دهند و در گردشگری روستایی نیز زنان سهم بیشتر مشاغل را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که در صنایع دیگر زنان سهم عمده‌ای در مشاغل ایجاد شده ندارند.

زارعی تاکید کرد: گردشگری یک صنعت کاربر است و برخلاف بیشتر صنایع که با استفاده از فناوری نیروی کار خود را کاهش می‌دهند نمی‌توان در این صنعت خدمات را با استفاده از فناوری ارائه کرد و به همین دلیل اشتغال نیروی انسانی در این صنعت بسیار بالا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، با بیان این که در چهار سال گذشته مراکز اقامتی استان بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است اظهار داشت: در این بخش یک هزار و ۲۰۰ شغل نیز ایجاد شده است.

علی مالمیر افزود: اقامتگاه‌های بوم گردی استان همدان نیز در این مدت افزایش چشمگیری داشته که اشتغال ۴ نفر برای هر اقامتگاه پیش بینی شده است.

وی با بیا این که در حوزه سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم در صنعت گردشگری یک هزار و ۴۲۱ شغل در حوزه گردشگری استان ایجاد شده است گفت: در سال ۹۷ و ۶ ماه نخست امسال ۵ مجوز ایجاد تاسیسات گردشگری و ۴۴ موافقت‌نامه اصولی صادر شده است.

مالمیر با اشاره به این که ۱۴ پروژه گردشگری در سطح استان در حال ساخت است عنوان کرد: با اتمام این پروژه‌ها نرخ اشتغالزایی مستقیم در صنعت گردشگری استان افزایش می‌یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان این که از سال ۹۷ تاکنون برای ۴۲ نفر نیز کارت راهنمای تور صادر شده است تاکید کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۱۶ هزار گردشگر در مراکز اقامتی که مجوزشان از سوی اداره میراث فرهنگی صادر شده خدمات گرفتند.

مالمیر تاکید کرد: ۱۳ هزار و ۲۳۲ گردشگر خارجی نیز از تاسیسات گردشگری استان همدان از ابتدای سال تا پایان شهریور استفاده کردند.

وی با اشاره به این که در سال گذشته ۴ میلیون و ۲۷۴ هزار نفر از جاذبه‌های تاریخی همدان دیدن کردند اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست امسال ۵ میلیون و ۵۳ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری همدان بازدید کردند که افزایش این آمار از استقبال خوب گردشگران از استان همدان در سال ۹۸ حکایت می‌کند.

آنچه مسلم است با توجه به حضور این تعداد گردشگران در استان نقش گردشگری در ایجاد اشتغال مستقیم در همدان چندان پررنگ نیست و انتظار می‌رود با ایجاد تاسیسات و زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه گردشگری این صنعت در سال‌های آینده نقش مهمی در حوزه اشتغالزایی ایجاد کند.

همچنین نزدیک به ۲۹ هزار کارگاه صنایع دستی در استان همدان فعال است که با رفع مشکلات این کارگاه‌ها از جمله تأمین سرمایه در چرخش با ارائه تسهیلات، می‌توان مشاغل غیرمستقیم با صنعت گردشگری را نیز در سطح استان افزایش داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار