مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استان همدان می‌گوید: در کنار این موارد و بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده با سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعاون روستایی، همه قالی‌بافان ساکن در شهر و روستا و شاغلان ۲۳۰ شغل تعریف شده در تعاون روستایی هم می‌توانند به عضویت این صندوق درآمده و از مزایای آن استفاده کنند.
کد خبر: ۷۸۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸ 04 October 2019
برخورداری از بیمه‌های اجتماعی و دریافت مستمری در سن بازنشستگی از اقدامات رفاهی هر حکومت است که برای آسودگی خاطر مردم از آتیه خود انجام می‌شود و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هم در عمر ۱۴ ساله خود برای تحقق این مهم گام برداشته است.

به گزارش تسنیم، راه‌اندازی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اقدام قابل‌تقدیر نظام جمهوری اسلامی برای حمایت از قشر‌های آسیب‌پذیر بود که در سال ۸۴ کلید خورد و رفته‌رفته گسترش یافت.

این صندوق سعی دارد تا قشر‌های دارای مشاغل و زندگی سخت، چون روستاییان و عشایر را زیر چتر حمایتی خود قرار داده و خاطر آن‌ها را از فردای نه‌چندان دور و تأمین معیشت در سن پیری و بازنشستگی آسوده سازد.

استان همدان هم که بخش بزرگی از جمعیت آن به‌ویژه شهرستان‌ها را روستاییان تشکیل می‌دهد با راه‌اندازی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان سعی کرده تا گامی برای حمایت از این قشر محروم بردارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان با اشاره به آمار اعضای این صندوق به خبرنگار «تسنیم» می‌گوید: جامعه هدف ما در استان ۲۲۰ هزار نفر است که ۴۳ درصد از آن‌ها عضو صندوق هستند.

مهدی سماواتی می‌افزاید: بر اساس قانون همه افراد ۱۸ تا ۵۰ ساله ساکن در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر، جامعه عشایری، قالی‌بافان، کشاورزان غیر ساکن در روستا‌ها و بخش دیگری از قشر‌های تعریف شده می‌توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر شوند.

وی بیان می‌کند: در بدو راه‌اندازی صندوق تنها روستاییان و عشایر می‌توانستند عضو آن شوند، اما به مرور زمان این چتر حمایتی گسترش یافته و رانندگان حامل بار و مسافر برون‌شهری در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر، کشاورزان غیر ساکن در روستا و ساکنان شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر هم به جامعه هدف اضافه شدند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استان همدان می‌گوید: در کنار این موارد و بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده با سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعاون روستایی، همه قالی‌بافان ساکن در شهر و روستا و شاغلان ۲۳۰ شغل تعریف شده در تعاون روستایی هم می‌توانند به عضویت این صندوق درآمده و از مزایای آن استفاده کنند.

سماواتی اعلام می‌کند: از زمان آغاز فعالیت صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استان همدان در سال ۸۴ تاکنون ۹۳ هزار و ۶۰۸ نفر عضو شده‌اند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۴۰۱ نفر را زنان و بقیه اعضا را مردان تشکیل می‌دهند.

وی بیان می‌کند: از این تعداد ۷۲ درصد روستاییان، ۱۱ درصد رانندگان، ۷ درصد کشاورزان غیر ساکن در روستا، ۳ درصد عشایر و ۴ درصد ساکنان شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر هستند.

سماواتی مطرح می‌کند: تفاهم‌نامه‌ای هم با سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) امضاشده که بر اساس آن ۲ درصد از زنان سرپرست خانوار زیرپوشش بهزیستی و یک درصد این قشر در کمیته امداد عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۱۱۹ نفر در استان همدان از صندوق مستمری دریافت می‌کنند، می‌گوید: مقدار مستمری بر اساس سطح حق بیمه پرداختی متفاوت بوده و به سه دسته فوت، ازکارافتادگی و بازنشستگی تقسیم می‌شود.

وی اعلام می‌کند: در حال حاضر خانواده ۲ هزار و ۳۰۰ مرد و ۳۸ زن سرپرست خانوار مستمری فوت دریافت کرده و به ۳۳۷ مرد و ۱۰ زن هم مستمری ازکارافتادگی تعلق گرفته است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر همدان با اشاره به پرداخت مستمری بازنشستگی پیش از موعد هم می‌افزاید: ابتدای راه‌اندازی صندوق، محدودیت سنی برای اعضا وجود نداشت و حتی افراد ۹۰ ساله هم می‌توانستند عضو شوند و دریافت مستمری بازنشستگی هم بر اساس قانون مشروط به داشتن ۱۵ سال سابقه بیمه و ۶۵ سال سن بود.

سماواتی مطرح می‌کند: به مرور زمان برخی افراد با سن بالای ۷۰ سال تقاضای بازنشستگی پیش از موعد را داشتند که با تصویب مجلس در سال ۹۶ این امکان فراهم شده و اعضای بالای ۷۰ به شرط داشتن ۱۰ سال سابقه بیمه می‌توانند مستمری دریافت کنند.

وی اعلام می‌کند: در حال حاضر هزار و ۴۰۵ نفر در استان همدان بابت بازنشستگی پیش از موعد مستمری دریافت می‌کنند که ۳۰ نفر از آن‌ها زن هستند.

سماواتی با بیان اینکه صندوق استان همدان در سال ۹۸ نسبت به سهمیه تکلیفی بیشتر عمل کرده هم می‌گوید: هر سال سهمیه تکلیفی به استان ابلاغ می‌شود و امسال جذب ۱۵ هزار عضو جدید و تمدید قرارداد ۶۳ هزار و ۶۹۵ نفر به ما تکلیف شده که بیش از ۸۰ درصد سهمیه جذب و ۱۰۰ درصد سهمیه تمدید در ۶ ماهه نخست سال محقق شده است.

وی با دعوت از مردم برای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر تصریح می‌کند: عضویت در این صندوق به نفع خود آن‌هاست و سودی به حال دولت و حکومت ندارد چراکه دوسوم حق بیمه پرداختی به صندوق را دولت تقبل می‌کند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر همدان اعلام می‌کند: اعضای صندوق بر اساس اختیار می‌توانند یکی از ۸ سطح حق بیمه را برای خود انتخاب کنند که کمترین آن ۲۷۰ هزار تومان برای یک سال و بیشترین آن ۶۶۰ هزار تومان است.

سماواتی می‌گوید: مقدار حق بیمه در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر ۱۵ درصد است که ۵ درصد را فرد بیمه شده و ۱۰ درصد را دولت پرداخت کرده و درواقع دولت در اینجا نقش کارفرما را برای فرد ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه فرصت‌ها محدودند، تأکید می‌کند: همه افراد ۱۸ تا ۵۰ سال عضو جامعه هدف صندوق بهتر است برای عضویت اقدام کنند چراکه هیچ فردی از فردای خود خبر ندارد و موارد بسیاری وجود دارد که افرادی پس از چند ماه عضویت در صندوق دچار حادثه شده و ازکارافتاده‌اند و همین بیمه به آن‌ها کمک کرده و مستمری دریافت می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار