مجتبی زارعی با بیان اینکه ۳۲ ایستگاه صلواتی در مسیر رفت و برگشت به زائران حسینی خدمت رسانی می‌کنند، ادامه داد: شهر مریانج به عنوان بارانداز ۷ استان از جمله خراسان رضوی، سمنان، قم، گلستان و مازنداران تعیین شده است.
کد خبر: ۷۸۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳ 03 October 2019
رئیس اداره سیاسی، اجتماعی فرمانداری همدان گفت: شهر مریانج به عنوان پس کرانه و بارانداز برای ۷ استان از جمله خراسان رضوی، سمنان، قم، گلستان و مازنداران تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، زارعی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان با رویکرد اربعین حسینی، عنوان کرد: همدان به ویژه شهر مریانج به عنوان بارانداز زائران اربعین تعیین شده و زائران ۷ استان در مسیر رفت پیاده روی اربعین از شهرستان همدان عبور می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۳۲ ایستگاه صلواتی در مسیر رفت و برگشت به زائران حسینی خدمت رسانی می‌کنند، ادامه داد: شهر مریانج به عنوان بارانداز ۷ استان از جمله خراسان رضوی، سمنان، قم، گلستان و مازنداران تعیین شده است.

رئیس اداره سیاسی، اجتماعی فرمانداری همدان بیان کرد: روزی هزار و ۵۰۰ اتوبوس از مرز مهران زائران را به همدان و باراندار شهر مریانج وارد می‌شوند سپس هزار و ۵۰۰ واحد اتوبوس از همدان به سمت استان‌های مقصد زائران حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهر مریانج ظرفیت خوبی برای اسکان مسافران دارد و برای پارکینگ اتوبوس‌ها نیز محلی جانمایی شده است، اضافه کرد: ۱۵۰ مکان برای تعبیه چشمه سرویس‌های بهداشتی سیار یا کانکسی انتخاب شده و به زودی کار امور آب و فاضلاب در این محل‌ها به پایان خواهد رسید.

زارعی بیشترین مشکلات و مسائل را در حوزه مباحث بهداشتی دانست و عنوان کرد: شهرداری مریانج با همکاری شهرداری همدان در بحث نظافت شهر ورود پیدا کرده و چندین سطل زباله بزرگ در محل‌های اسکان درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در موکب‌های اصلی به ویزه زائرسرای مریانج اکیپ پزشکی با تجهیزات مستقر شده است، خاطر نشان کرد: به علت اینکه بودجه‌ای برای تأمین دارو‌های مورد نظر نداریم، هلال احمر در نظر دارد دارو‌های دارای تاریخ مصرف که مردم در منازل خود به آن‌ها احتیاجی ندارد را جمع آوری کرده و در این برنامه استفاده کند. زارعی خدمات رسانی اربعین را یک خیزش مردمی و غیردولتی دانست و اظهار کرد: از عموم مردم شهر به ویژه مناطقی که در جوار موکب‌ها، زائرسرا‌ها و محل‌های اسکان هستند تقاضا داریم نهایت میهمان‌نوازی را داشته باشند و در صورت آمادگی، منازل خود را در جهت میزبانی از زائران آماده کنند.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز عنوان کرد: در راستای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی، افزایش ظرفیت تخت‌های بستری بیماران مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان در بیمارستان فرشچیان سینا، انتخاب بیمارستان بعثت به عنوان بیمارستان معین همدان، آمادگی لازم بیمارستان فرشچیان سینا در صورت پذیرش بیماران با مسمومیت و طغیان بیماری‌های حاد روده‌ای و فعال بودن داروخانه‌های شهر مریانج و شهرک فرهنگیان به صورت شبانه روزی صورت گرفته است.

حسین خالقی‌مجد اضافه کرد: استقرار آمبولانس در محور مریانج- جورقان، میدان فرودگاه، پایانه مسافربری انقلاب، اعلام آمادگی برای معاینات پزشکی و صدور کارت سلامت برای کارکنان پخش آشپزخانه زائرسرا‌ها به صورت رایگان، نظارت کارشناسان بر مراکز پخت و آشپزخانه‌ها و آمادگی سوپروایزر‌ها و مسئولان آزمایشگاه‌ها برای بروز بیمار‌های حاد واگیردار نیز از دیگر اقدامات مراکز بهداشت استان است.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان بیان کرد: با توجه به اینکه شهر مریانج معین ۷ مرکز استان شده برخی بیماری‌های تنفسی یا بیماری روده‌ای حاد ممکن است به علت ازدحام جمعیت و کمبود فضا شایع شود به همین علت بیمارستان ۵۷۷ ارتش به علت نزدیکی به این شهر باید به صورت شبانه روزی در آماده باش قرار بگیرد.

خالقی‌مجد افزود: مجموعه ورزشی شهید حاج بابایی شهر مریانج به عنوان محل اسکان انتخاب شده و باید در جهت نظافت و مراقبت از این محل، مدیریت پسماند، نظافت چشمه‌های سرویس بهداشتی سیار و همچنین تنظیف و گندزدایی دائم این سرویس‌ها و معابر شهر شهرداری مریانج اهتمام ویژه داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از واقفان و خیرین در مراسم اربعین تأکید دارند نذورات تنها صرف غذا و خوراکی زائران شود، خاطرنشان کرد: خیرین نیت خود را محدود به یک امر نکنند و در حوزه‌هایی مانند تهیه دارو و ظروف یک بار مصرف کاغذی و استاندارد نذوراتشان را ادا کنند.

مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار کرد: مرکز فوریت‌های پزشکی در تمام ایستگاه‌های مربوط حتی در ایستگاه‌های قطار برای خدمات‌رسانی به زائران فعال شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز با اشاره به تعیین ۷ تا ۱۴ مهرماه به عنوان هفته قلب، عنوان کرد: در سال گذشته ۴۰ درصد مرگ‌و میر افرادی بالای ۳۰ سال در استان همدان مربوط به قلب و بیماری‌های قلبی بوده است.

دکتر محمد خیراندیش تصادفات، انواع سرطان و بیماری‌های قلبی را عامل اصلی مرگ ومیر دانست و ادامه داد: سلامت قلب با سبک زندگی درست قابل کنترل است ممکن است مسائلی مانند ژنتیک بر این امر اثر بگذارد، اما می‌توان آن را کنترل کرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان ضمن تأکید بر انجام چکاب به صورت سالیانه در عموم مردم، بیان کرد: مدیران ادارات باید شرایط سلامتی را برای کارکنان خود فراهم کنند و با طرح‌های تشویقی کارکنان را به سبک زندگی سالم سوق دهیم.

خیراندیش اضافه کرد: در راستای قانون حمایت از خانواده به زنان شاغل مرخصی زایمان و پاس شیر داده شده است، اما مسائل این موضوع به درستی در برخی شرکت‌های مرتبط با پوشش تأمین اجتماعی صورت نمی‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار