وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه «راه ابریشم» می‌تواند بستر انتقال علم و فرهنگ توام با مبادله تجاری باشد گفت: این نشست جهانی دستاورد‌های مهمی را برای مردم حاشیه این جاده دارد.
کد خبر: ۷۸۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ 24 September 2019

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه «راه ابریشم» می‌تواند بستر انتقال علم و فرهنگ توام با مبادله تجاری باشد گفت: این نشست جهانی دستاورد‌های مهمی را برای مردم حاشیه این جاده دارد.

«راه ابریشم» بستر انتقال علم و فرهنگ است

 
به گزارش تابناک همدان از کمیته اطلاع رسانی اجلاس جهانی راه ابریشم، منصور غلامی یاد مجاهدان ایثار و شهادت در هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت و با بیان اینکه ایران هیچ‌گاه در طول تاریخ به هیچ سرزمینی تهاجم نداشته است، آن را ناشی از صلح‌مداری این ملت دانست.

وی به وجود قدیمترین دانشگاه «جندی شاپور» در ایران به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با ۱۷۵۰ سال پیشینه اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان از آن دارد که تاریخ توجه به علم و دانش در ایران به گذشته‌های بسیار دور باز می‌گردد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اهمیت و جایگاه مجموعه «راه ابریشم» در توسعه علم و فرهنگ پرداخت و از درهم‌تنیدگی غنی بین فرهنگ ایرانی و اسلامی سخن به میان آورد.
 
وی ادامه داد: ایرانیان با سبقه فرهنگی و تاریخی وقتی با ایدئولوژی دینی مواجه شدند با علم و آگاهی آن را پذیرفتند، چرا که اسلام دینی بود که با پیام خواندن و توجه به علم شروع شد.

غلامی با بیان اینکه این تفکر نشان می‌دهد مردمان آن زمان علم و دانش را ارزش می‌دانستند افزود: به هم رسیدن دین اسلام و ارزش‌گذاری به علم و تاریخ علم‌دوستی در این کشور موجب درخشش علم و دانش در قرن سون و چهارم شد و باعث پیشرفت علم در بین جهانیان.

وی در ادامه به اهمیت «راه ابریشم» پرداخت و با بیان اینکه این راه در آن زمان علاوه بر محل تجارت بستری برای «تبادل علم و اندیشه» بود گفت: با وجود سختی‌هایی که در ارتباط‌گیری بین دانشمندان وجود داشت، اما آن‌ها را طولانی را برای بحث و بهره‌گیری از توانمندی علمی می‌پیمودند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت همدان به عنوان یکی از شهر‌های در مسیر «راه ابریشم» افزود: همدان علاوه بر حیات سیاسی، محل زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در کنار یکدیگر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در همدان زیست کرد، ترک، لر و مذاهبی از مسیحیت، کلیمی و زرتشتی را داشتیم افزود: نشست‌های این چنینی حتما دستاورد‌های گران‌مایه‌ای برای مردم و اقوام مختلف حاشیه این جاده مهم خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار