صابر گلکاری درباره مسئله حذف شخم اظهار داشت: تاکید ما در این بخش بر استفاده از کشاورزی حفاظتی است و موضوع حذف شخم مطرح نیست.
کد خبر: ۷۸۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸ 21 September 2019
رئیس موسسه مرکز تحقیقات دیم کشور گفت: امسال ۱۷ گزارش در حال تدوین است که امیدواریم بتوانیم ۱۲ رقم بذر جدید را معرفی کنیم.

به گزارش تسنیم، وی با تشریح ابعاد کشاورزی حفاظتی گفت: بخشی از کشاورزی حفاظتی به عملیات خاکورزی مربوط می‌شود یعنی در این روش تاکید بر حداقل بهم‌زنی خاک است.

این مقام مسئول افزود: هنگام شخم زدن، بهم‌زنی خاک به حداکثر می‌رسد که معایب زیادی از جمله فرسایش خاک، کمبود مواد آلی و ... دارد به همین دلیل خاکورزی حفاظتی در چند ساله گذشته جزو برنامه‌های کشاورزی قرار گرفته است.

رئیس موسسه مرکز تحقیقات دیم کشور با بیان اینکه در استان‌های مختلف کشور پایلوت‌های کشاورزی حفاظتی ایجاد شده است افزود: سازندگان ادوات کشاورزی در مسیر کشاورزی حفاظتی حرکت کردند و کشاورزان به وسایل دسترسی دارند.

وی با تاکید براینکه کشاورزی حفاظتی یک بسته شامل تناوب کشت، خاکورزی یا بی‌خاکورزی و ... است، عنوان کرد: کشاورزی حفاظتی به پایداری تولید در سیستم زراعی کمک می‌کند.

گلکاری درباره ارقام بذر در کشور نیز ابراز کرد: برای معرفی هر رقم نزدیک به ۱۴ سال تحقیقات انجام شده است که مطابق آن اگر در هر منطقه‌ای کشت یک بذر ۳ سال جواب دهد، کشت ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه هر سال ارقام جدید برای اقلیم‌های مختلف کشور معرفی می‌شود تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور به دنبال معرفی ارقام با سرعت بیشتری هستیم و باید تعداد ارقام بذور را افزایش دهیم.

رئیس موسسه مرکز تحقیقات دیم کشور مطرح کرد: تاکنون ۶۶ رقم بذر در کشور معرفی شده که ۱۲ مورد مربوط به سال گذشته است و هفت مورد از بذور معرفی شده در سال گذشته نیز به حوزه غلات تعلق دارد.

وی با اشاره به اینکه هسته‌های بذری پایه در مرکز تحقیقات کشاورزی تولید می‌شود و این ارقام دیم هستند افزود: امسال ۱۷ گزارش در حال تدوین است که امیدواریم بتوانیم ۱۲ رقم بذر جدید را معرفی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار