مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: اکنون تویسرکان علاوه بر تولید محصولی در سطح کیفیت جهانی و بین المللی از دیگر ملزومات مانند بزرگترین زنجیره تولید کامل نهال گواهی شده گردو در ۱۲ هکتار زمین در روستای مراد آباد و تولید سالانه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن گردو برخوردار است که پایتخت بودن تویسرکان در زمینه تولید گردو در کشور را اثبات می‌کند.
کد خبر: ۷۸۱۷۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ 21 September 2019
تویسرکان با برخورداری از بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های گردو و تولید سالیانه این محصول چند منظوره کشاورزی به میزان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن و با مرغوبیت و کیفیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.

به گزارش تسنیم، تویسرکان این روز‌ها همزمان با آغاز فصل برداشت گردو به عنوان "طلای سبز" بهشت غرب ایران، میزبان دهمین همایش ملی گردو، صنایع مبل و منبت و فرش دستباف بوده و آغوش پر مهر خود را برای استقبال و میزبانی از همه مردم ایران زمین گشوده است.

در سراسر کشور، نام گردو و تویسرکان با هم پیوند خورده و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که حداقل یک بار در عمر خود آوازه گردوی با کیفیت و مرغوب تویسرکان را نشنیده باشد.

شهرستان تویسرکان با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی خود، یکی از مناسب‌ترین مناطق برای کاشت گردو به شمار می‌رودچراکه گردو از درختانی است که برای رشد نیازمند آب و هوای کوهستانی و دره‌ای است.

درخت گردو در مناطقی دیگر از ایران و حتی در چین، فرانسه، ژاپن و آمریکا کشت می‌شود، اما هیچ یک از کیفیت گردوی تویسرکان برخوردار نیستند.

با توجه به آمار سازمان جهانی خواربار جهانی (فائو) بعد از چین و آمریکا، ایران از لحاظ تولید و سطح زیر کشت گردو، مقام سوم را به خود اختصاص داده، اما از نظر سطح کیفیت تولید گردو، مقام اول جهان را در این زمینه دارا است که عامل آن نیز گردوی تویسرکان است.

گردوی مرغوب تویسرکان سرشار از ارزش بالای غذایی و امگا ۳ است و به رغم برخورداری از چربی و روغن طبیعی از اثر گذاری بالایی در کنترل کلسترول و چربی خون و تقویت حافظه برخوردار است و طعمی منحصر به فرد و کم نظیری دارد.

دهمین همایش ملی گردو

شهرستان تویسرکان تا کنون ۹ بار میزبان همایش ملی گردو بوده و اکنون در دهمین سال برگزاری خود از ۶۰ غرفه نمایشگاهی شامل گردو، دستگاه‌های گردو پوست کنی، صنایع بسته بندی گردو، غرفه‌های آموزشی پیوند زنی و سرشاخه کاری گردو و دیگر سوغات شهرستان تویسرکان مانند سیر، سماق و برخی شیرینی‌های محلی برخوردار است.

برگزاری هدفمند همایش ملی گردو، صنایع مبل و منبت و فرش دستباف تویسرکان موجب معرفی هر چه بیشتر و تخصصی‌تر ظرفیت‌های کم نظیر شهرستان تویسرکان در این سه بخش، رونق بخشی بیش از پیش به صنعت گردشگری این شهرستان و در نتیجه بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی می‌شود.

گردو ضامن توسعه گردشگری در تویسرکان

فرماندار تویسرکان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تویسرکان می‌گوید: اکنون محصول چند منظوره و مرغوب گردو نه تنها یک داشته ممتاز باغی و کشاورزی برای شهرستان تویسرکان است بلکه یکی از ظرفیت‌های کم نظیر این شهرستان برای جذب بیش از پیش گردشگران داخلی و حتی خارجی محسوب می‌شود.

سید رسول حسینی اظهار داشت: همایش ملی گردو در حقیقت یک فرصت مغتنم و کم نظیر برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متنوع شهرستان تویسرکان در بخش‌های متنوع علاوه بر گردو، صنایع مبل و منبت و فرش دست باف است.

وی با بیان اینکه پژوهشکده گردوی تویسرکان با همکاری دانشگاه علمی و کاربردی همزمان با دهمین همایش ملی گردو در تویسرکان راه اندازی می‌شود تاکید کرد: اکنون شهرستان تویسرکان از بزرگترین زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده گردو در خاورمیانه برخوردار است و می‌تواند تمامی نهال‌های گواهی شده گردوی مورد نیاز کشور را تامین کند.

حسینی تصریح کرد: در آینده‌ای نه چندان دور حتی می‌توانیم شاهد صادرات نهال گواهی شده گردو از تویسرکان به نقاط مختلف دنیا نیز باشیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تویسرکان گفت: اکنون تویسرکان علاوه بر تولید محصولی در سطح کیفیت جهانی و بین المللی از دیگر ملزومات مانند بزرگترین زنجیره تولید کامل نهال گواهی شده گردو در ۱۲ هکتار زمین در روستای مراد آباد و تولید سالانه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن گردو برخوردار است که پایتخت بودن تویسرکان در زمینه تولید گردو در کشور را اثبات می‌کند.

مسعود اکبری اظهارداشت: ثبت جهانی گردوی تویسرکان در سازمان مالکیت فکری جهانی و سازمان خوار و بار جهانی (فائو) در مراحل نهایی خود قرار دارد.

وی به انتخاب شهرستان تویسرکان به عنوان شهرستان آزمونه (پایلوت) اجرای طرح اصلاح باغ‌های گردو از سوی وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: بر اساس این طرح در یک بازه زمانی پنج ساله، سه هزار هکتار از باغ‌های گردوی تویسرکان با هدف مقاوم سازی در برابر سرما و تگرگ زدگی، برخی آفات و خشکسالی‌های احتمالی در حال اجرا است.

اکبری خاطر بیان کرد: کلاس‌های آموزشی پیوند زنی و سرشاخه کاری گردو توسط" صلاح الدین ایلماز" باغدار نمونه بین المللی از کشور ترکیه در شهرستان تویسرکان برگزار شده و بیش از ۲۰۰ نفر از باغداران مناطق مختلف کشور از این آموزش‌ها استفاده کرده‌اند.

وی عنوان کرد: کلاس آموزشی پیوند زنی و سرشاخه کاری درختان گردو در ایام برگزاری دهمین همایش ملی گردو از ۲۶ تا ۲۹ شهریورماه سال جاری با حضور صلاح الدین ایلماز، شهردار و مدیر اداره کشاورزی شهر نیکسار ترکیه نیز برگزار می‌شود.

تویسرکان از ۲۶ تا ۲۹ شهویرماه سال جاری در بلوار حضرت حبقوق نبی (ع) شاهد برگزاری دهمین همایش ملی گردو، صنایع مبل و منبت و فرش دست باف است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار