مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان بیان کرد: هم اکنون استان همدان رتبه هفتم کشور را در تولید سیب دارد و در حال حاضر این محصول به عنوان چهارمین محصول استان از لحاظ وسعت سطح زیرکشت در استان است که به زودی به رتبه دوم خواهد رسید.
کد خبر: ۷۸۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 17 September 2019
به همت سازمان جهادکشاورزی استان همدان، تور رسانه‌ای برای بازدید از بزرگترین باغ‌های سیب استان ترتیب داده شد. به همراه جمعی از خبرنگاران عازم شهر رزن شدیم، از رزن ۵ کیلومتر به سمت شمال استان حرکت کردیم و به شرکت کشاورزی برادران شیخلر رسیدیم.

به گزارش ایسنا، ۳۵ پسر عمو، پدر و پسر و برادرزاده در کنار هم با کارگروهی ۵۵ هکتار از دشت‌های رزن را به باغ‌های سیب پر محصول تبدیل کرده اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این بازدید، سیب را به عنوان نخستین محصول تولید باغی در دنیا معرفی کرد و گفت: در استان همدان رتبه اول تولیدات کشاورزی متعلق به انگور است و سیب دومین محصول تولیدی و گردو و خرما به ترتیب در جایگاه‌های بعدی از نظر حجم تولیدات کشاورزی قرار دارند.

ماشالله مرآتی با اشاره به وجود دو نوع شیوه برای تولید سیب اظهار کرد: در شیوه پایه بذری که پس از ۵ سال مزرعه به باردهی می‌رسد، میزان قابل توجهی آب صرف می‌شود و در نوع دوم تولید سیب که به عنوان شیوه پایه رویشی معروف است، میزان باردهی محصول بیشتر و مصرف آب کشاورزی کمتر است.

وی شیوه پایه رویشی یا پایه مالینگ را توضیح داد و افزود: این شیوه با عنوان پایه کوتاه نیز در میان کشاورزان شناخته شده است که موجب افزایش باردهی محصول تا ۹۰ درصد و افزایش کیفیت سیب تولیدی می‌شود.

مرآتی مدیریت منظم‌تر و کارآتر را به عنوان مزایای این نوع از نحوه تولید سیب عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به کمبود آب که در استان با آن مواجه هستیم، در این نوع کاشت، مصرف آب کم و بازدهی بیشتر است.

وی پایه مالینگ را به سه دسته تقسیم کرد و یادآور شد: نهال‌های پایه کوتاه، نیمه پاکوتاه و پایه بلند از جمله نهال‌هایی هستند که در کشور تولید می‌شوند و با تراکم بالایی که دارند میزان محصول فراوانی را تولید می‌کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان عنوان کرد: ۳۷۶ هکتار باغ پایه مالینگ در استان داریم که بیشترین اراضی زیرکشت این محصول با ۲۳۶ هکتار در شهرستان رزن قرار دارد و ظرفیت تولید سیب امسال این شهرستان بیش از ۷۰۰ تن پیش بینی شده است و با اصلاح پایه‌های رویشی این محصول می‌توانیم میزان صادرات این محصول را افزایش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان رزن با در اختیار داشتن هزار و ۲۱۵ هکتار اراضی زیرکشت سیب مقام دوم استان را دارد، خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۸۱۱ هکتار از اراضی استان زیرکشت سیب قرار دارد و با توجه به اینکه بیش از هزار و ۲۰۰ هکتار آن در رزن است، می‌توانیم تولید ۱۲۳ هزار و ۶۹۹ تن سیب را در استان پیش بینی کنیم.

مرآتی همچنین بیان کرد: هم اکنون استان همدان رتبه هفتم کشور را در تولید سیب دارد و در حال حاضر این محصول به عنوان چهارمین محصول استان از لحاظ وسعت سطح زیرکشت در استان است که به زودی به رتبه دوم خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کشاورزی شیخلر در سخنانی اظهار کرد: ۵۰ نفر نیروی کار ثابت در این مجموعه به فعالیت مشغول هستند که سالانه به صورت فصلی ۱۰ هزار کارگر روزمزد در زمان برداشت محصول در این مرزعه اشتغال دارند.

داوود شیخلر با اشاره به سرمایه گذاری ۳ میلیارد تومانی برای احداث سردخانه افزود: یک سردخانه ۱۰ هزار تنی در حال احداث است که در فاز اول بخشی از آن با ظرفیت ۵ هزار تن اجرا شده و سردخانه دیگری با ظرفیت ۳ هزار تن در حال احداث است.

وی در ادامه از دریافت یارانه‌های حمایتی سازمان جهادکشاورزی استان سخن گفت و اظهار کرد: مزرعه پدری من با درختان سیبی که با شیوه بذری پرورش یافته بودند، از سال‌ها پیش وجود داشت و بسیاری از بستگان تحصیلکرده به ویژه خودم که تحصیلات دانشگاهی در زمینه کشاورزی داشتم به سبب اینکه شغلی نداشتم، قصد مهاجرت داشتم که با حمایت‌های معنوی بخش باغداری جهادکشاورزی استان به فکر احداث این مزرعه و جلب همکاری سایر بستگان افتادم و با حمایت‌های پدر، عمو‌ها و پسرعمو‌ها موفق به راه اندازی این مرزعه وسیع شدیم.

شیخلر پدر خود را به عنوان بزرگترین حامی و ستون اصلی ایجاد این مزرعه معرفی کرد و گفت: مزرعه جدید در حدود ۵ سال است که راه اندازی شده و مزرعه قدیمی‌تر ۱۰ سال قدمت دارد و مزرعه اصلی که همان مزرعه پدری مان است، دارای درختان سیب بذری است و قدمت طولانی دارد.

سایر عمو‌ها و برادران صحبت‌های شیخلر را تأیید کردند و همه وجود پدر ایشان را به عنوان فردی باتجربه در امر باغداری سیب معرفی کردند.

در ادامه از روستای پدری صاحبان مزرعه شیخلر بازدید به عمل آمد، روستای سرسبز و با صفای دورنیان که به واسطه وجود این مجموعه کشاورزی شغل‌هایی در زمینه فرآوری سیب و تولید سرکه سیب نیز برای زنان روستا ایجاد شده است.

صاحبان مجموعه کشاورزی شیخلر از شرایط سخت و پیچیده‌ای که در زمینه صادرات با آن مواجه بودند اعلام نارضایتی داشتند و در کنار سایر مشکلاتی که اغلب تولیدکنندگان بخش کشاورزی با آن مواجه هستند، مشکلاتی که امور آب منطقه‌ای در ممنوعیت استفاده از چاه‌های آب برای آنان ایجاد کرده، بیشتر مطرح است که امیدواریم مشکلات موجود به زودی مرتفع شود.

گفتنی است؛ دورنیان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رزن در استان همدان است. این روستا در دهستان خرقان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۲ نفر (۱۰۹ خانوار) بوده‌است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار