آیت الله حبیب الله شعبانی رفع بسیاری از مشکلات را نیازمند بررسی در سطح کلان عنوان کرد و گفت: افراد سرمایه دار به دنبال جایی هستند که سود بیشتری به آن‌ها پرداخت شود در حالی که پرداخت سود زیاد توسط بانک‌ها به تولید ما آسیب جدی وارد خواهد کرد.
کد خبر: ۷۸۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ 17 September 2019
امام جمعه همدان از عدم وجود انگیزه جدی برای اصلاح ساختار بانکداری ابراز گلایه کرد و گفت: یکی از معضلاتی که در سیستم بانکی کشور وجود دارد نبود آموزش صحیح در عرصه بانکداری است.

به گزارش مهر، آیت الله شعبانی در شورای هماهنگی بانک‌های استان همدان با تقدیر وتشکر از زحمات فعالان در عرصه بانکداری خاطر نشان کرد: سیستم بانکی به لحاظ شرایطی که دارد قابلیت سوءاستفاده در آن وجود ندارد و باید گفت که این موضوعات اختلاس جزو موارد نادر در سیستم بانکی است.

وی افزود: در زمینه ساختار‌ها و در بحث اقتصادی برخی از بانک‌ها وارد عرصه فعالیت‌های اقتصادی می‌شوند که ممکن است منع قانون نداشته باشد، اما ورود به آن مشکلاتی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

لزوم حمایت از جوانان و زوج‌های جوان

امام جمعه همدان با تاکید بر لزوم حمایت از جوانان و زوج‌های جوان یادآور شد: برای برخورد با شائبه این که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات سختگیرانه برخورد می‌کنند لازم است شرایطی را فراهم کنیم که در دریافت وام ازدواج، جوانان راحت‌تر به تسهیلات دست پیدا کنند.

وی با بیان این که پایان نامه ارشد خود را در زمینه موضوعات بانکی ارائه کرده است، اظهار داشت: اگر قانون عملیات بانکی کشور که در سال ۶۲ مصوب شده توسط مراجع و فق‌ها مطالعه شود هیچ ایرادی به آن نمی‌توان گرفت چرا که برگرفته از نظریات شهید صدر در بحث بانکداری است.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان یادآور شد: این قانون چه در بحث تخصیص منابع و چه در بحث تجهیز منابع مشکلی ندارد، اما علت این که نگاه مردم به سیستم بانکی عوض شده مشکل در اجرای این قانون است.

وی با اشاره به این که زمانی که وارد عمل می‌شویم با اشکالات این قوانین آشنا می‌شویم، اظهار داشت: یکی از معضلاتی که در سیستم بانکی ما وجود دارد نبود آموزش صحیح در عرصه بانکداری است.

آیت الله شعبانی تصریح کرد: زمانی که عنوان قرض باشد پای ربا نیز به میان خواهد آمد، اما اگر خرید به صورت قسطی باشد این مشکلات را نخواهیم داشت و تاثیری هم در ماهیت قرارداد ندارد، اما متاسفانه نگاه مردم به دلیل نبود آموزش صحیح در جامعه این است که همه این‌ها قرض و ربا است.

وی از عدم وجود انگیزه جدی در اصلاح ساختار بانکداری ابراز گلایه کرد و گفت: این عبارتی است که مشاور فقهی بانک مرکزی به آن اشاره داشته و وجود این مشکل جای نقد و اشکال دارد و باید به آن توجه جدی شود.

وی خاطر نشان کرد: وجود فاکتور صوری خود به خود ماهیت قرارداد را تبدیل به قرض می‌کند چرا که پول دو طرف معامله ربا خواهد بود، اما اگر این فاکتور واقعی باشد هیچ اشکال شرعی به آن نمی‌توان گرفت.

امام جمعه همدان با بیان این که اگر فاکتور واقعی باشد امکان ایراد از نظر اقتصادی وجود دارد، اما از لحاظ فقهی خیر، اظهار داشت: همه جامعه باید این موضوعات را یاد بگیرند و تنها مختص به فعالان در بانک نیست.

وی رفع بسیاری از مشکلات را نیازمند بررسی در سطح کلان عنوان کرد و گفت: افراد سرمایه دار به دنبال جایی هستند که سود بیشتری به آن‌ها پرداخت شود در حالی که پرداخت سود زیاد توسط بانک‌ها به تولید ما آسیب جدی وارد خواهد کرد.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان با اشاره به گلایه یکی از مدیران بانک‌های استان از نظارت‌های سختگیرانه در استان همدان یادآور شد: متاسفانه در استان همدان نظارت‌های سختگیرانه باعث پایین آمدن توسعه اقتصادی و ریسک پذیری می‌شود و این نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها برای رفع این مشکل است.

وی با بیان این که امیدواریم انگیزه جدی اصلاح ساختار‌ها در مسئولان ایجاد شود، اظهار داشت: نتیجه عدم وجود آگاهی این می‌شود که هر نوع سودی را ربا عنوان می‌کنند در حالی که صرف سود معامله را ربوی نمی‌کند به دلیل اینکه در هر معامله‌ای طرفین به دنبال سود هستند.

امام جمعه همدان حمایت جدی از پژوهشگران اقتصادی را خواستار شد و گفت: در پژوهشکده قم در بحث اقتصادی پایان نامه‌ای ارائه شد که پس از ارائه به مجلس تبدیل به یک طرح اقتصادی در کشور شد، بنابراین اگر واقعا به این افراد توجه شود می‌توان بسیاری از مشکلات را از بین برد چرا که نخبه‌های زیادی داریم که دارای طرح‌ها و ایده‌ها خوبی برای رفع مشکلات و موانع هستند.

وی در پایان با اشاره به شعار سال، بانک‌ها را از عوامل توسعه تولید و درخط مقدم این جبهه دانست و گفت: خواهش من از شما این است که تا آن جایی که می‌توانید یاور تولید کنندگان باشید و در جلسات که با این افراد برگزار می‌کنید راهکار‌ها و پیشنهاد‌هایی ارایه شود تا شاهد بهبود اوضاع تولید در استان باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار