مدیر ارشد شهرستان رزن با اشاره به ۴ هزار بافنده فرش که کار خود را از دست داده بودند، اظهار کرد: در سال گذشته دو تعاونی فرش بافی در روستا‌های نوار و چرمق ایجاد شد و ۸۰۰ بافنده شهرستان را تحت پوشش خود قرار دادند.
کد خبر: ۷۸۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲ 15 September 2019
فرماندار شهرستان رزن با حضور در دفتر ایسنا، از پیش بینی ورود ۱۶ کاندیدای مطرح و غیرمطرح به انتخابات مجلس یازدهم خبر داد.

سیدرضا سلامتی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، درباره پیش بینی تعداد کاندیدا‌های شهرستان رزن برای انتخابات مجلس اظهار کرد: تا کنون در حدود ۱۶ کاندیدای مطرح و غیرمطرح در شهرستان شناسایی شده که قصد ورود به انتخابات را دارند که در آن‌ها افراد جوان نیز دیده می‌شود و با توجه به اینکه تبلیغات زودهنگام برای انتخابات ممنوع است، افراد رعایت می‌کنند و تنها با حضور در مجامع نشان می‌دهند که قصد حضور در رقابت‌های انتخاباتی را دارند و بستر‌های برگزاری انتخابات در شهرستان مهیاست و با آغاز زمان تبلیغات کاندیدا‌ها به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی از مردم ساکن در شهر‌های کوچکتر و روستا‌ها خواست تحت تأثیرات قومی قرار نگیرند و با حضور در جلسات و شناخت درست کاندیدا‌ها در انتخابات شرکت و نظر خود را اعلام کنند و عنوان کرد: ما دو وظیفه داریم؛ اینکه از حق الناس محافظت و رأی مردم را اخذ کنیم و با رعایت بی طرفی سعی در انعکاس نظر واقعی مردم داشته باشیم و دوم اینکه مردم را امیدوارم به آینده نظام کنیم چرا که مردم ما استحقاق بهترین‌ها را دارند و پرتوقع نیستند، همین که از اقدامات و عملکرد دولت به صورت روشن اطلاع داشته باشند و بدانند اقدامات خوبی در حال انجام است، خشنود و امیدوارم خواهند بود.

رزن؛ دروازه شمالی استان همدان

سلامتی در ادامه با بیان اینکه شهرستان رزن ۷ درصد از کل جمعیت استان را در خود جای داده است، این شهر را به عنوان شهر علما، ادبا و نخبه پرور معرفی کرد و افزود: کشور ما امن است و همدان جزو سه استان برتر از نظر امنیت شناخته شده و رزن نیز امن‌ترین شهر و دروازه شمالی استان معرفی شده است.

وی میزان جرائم رخ داده در این شهرستان را کمتر از نیم درصد اعلام کرد و ادامه داد: این شهرستان بستر امنیتی مناسبی دارد که این موضوع در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی موثر بوده است.

آغاز مهاجرت معکوس به روستا‌ها

فرماندار رزن میزان مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری شهرستان را بیش از ۷۰ درصد اعلام کرد و یادآور شد: وجود امنیت و زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری به عنوان نقطه قوتی در رزن مطرح است و جمعیت شهر‌ها تثبیت شده و مهاجرت در روستا‌های این شهرستان به صورت معکوس آغاز شده است.

سلامتی از تقدیم ۴۷۲ شهید این شهرستان به نظام انقلاب اسلامی سخن گفت و اظهار کرد: جمعیت جانبازان، ایثارگران و بسیجیان این شهر در اکثریت هستند و مردمی همیشه در صحنه داریم که همواره پشتیبانی خود را از نظام به نمایش گذاشته اند.

وی عنوان کرد: رزن از سال ۷۲ به شکل شهرستان درآمد به طوریکه تا پیش از انقلاب کمترین میزان برخورداری امکانات را داشته و حتی دبیرستانی در این منطقه وجود نداشت و دانش آموزان پس از طی دوره راهنمایی برای ادامه تحصیل به همدان می‌آمدند.

رزن امروز؛ توسعه یافته

سلامتی وضعیت کنونی شهرستان رزن را توسعه یافته اعلام کرد و گفت: توسعه یافتگی در این شهرستان به صورت متوازن بین روستا و شهر اتفاق افتاده و در حال حاضر که این شهرستان به دو شهرستان رزن و درگزین تقسیم شده، از تعداد ۱۱۴ هزار نفر جمعیت این شهرستان ۷۶ درصد جمعیت روستایی و ۲۴ درصد جمعیت شهری را تشکیل داده اند.

وی از پیوستن شهر قروه درجزین با ۳۹ هزار نفر جمعیت به شهرستان درگزین خبر داد و تأکید کرد: ۲۴ درصد جمعیت شهرنشین شهرستان رزن در ۴ شهر رزن، قروه، کرفس و دمق زندگی می‌کنند و ۱۲۱ روستای دارای سکنه در این شهرستان وجود دارد.

سلامتی جمعیت کنونی شهرستان رزن پس از تفکیک را ۷۹ هزار نفر اعلام کرد و افزود: شهرستان رزن شامل دو بخش مرکزی و سردرود است که وسعت بخش سردرود دو برابر کشور بحرین است که شامل بخشی وسیع، مستعد و دارای خوشه‌های طلایی گندم است.

تولید ۲۰۰ هزار تن گندم

وی با اشاره به تولید گندم در سال ۹۷ افزود: در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تن گندم در شهرستان رزن تولید شد و رتبه اول تولید گندم در کشور را کسب کردیم و بیش از ۱۰۳ هزار تن گندم به مراکز خرید گندم تحویل شد.

فرماندار شهرستان رزن درباره وضعیت کشاورزی شهرستان رزن گفت: ۹۶ درصد از زمین‌هایی که مستعد آبیاری تحت فشار و مکانیزه هستند را تبدیل کرده ایم و ۴ درصد از زمین‌های کشاورزی در حال تبدیل و تغییر سیستم آبرسانی هستند.

وی زیرساخت‌های حوزه ارتباطات شهرستان را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: ۱۰۰ درصد شهرستان تحت پوشش یکی از اپراتور‌های همراه اول یا ایرانسل است و تقریبا تمام روستا‌های شهرستان دارای تلفن‌های ثابت هستند.

مدیر ارشد شهرستان رزن درباره راه‌های مواصلاتی این شهرستان نیز خاطرنشان کرد: یک راه ارتباطی اصلی که از استان قزوین وارد می‌شود و به سمت همدان امتداد دارد به صورت چهار بانده است و اغلب تصادفاتی که در این منطقه رخ می‌دهد به علت سرعت غیرمجاز است.

کاهش ۱۶ درصدی تصادفات در گردنه آوج

وی به وجود راهدارخانه فعال در گردنه آوج اشاره و بیان کرد: با تلاش عوامل راهداری میزان تصادفات نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته و حجم زیاد ترافیکی که در این راه وجود دارد و علت آن عوارض بالای جاده ساوه و گردشگر پذیر بودن این شهرستان و قرار گرفتن در مسیر کربلا است، میزان تصادف و واژگونی به خاطر عدم رعایت سرعت مجاز زیاد است.

سلامتی با تأکید بر اینکه نقاط حادثه خیز جاده‌های شهرستان شناسایی و اصلاح شده است، اظهار کرد: ۹۸ درصد جاده‌های روستایی شهرستان رزن آسفالته و بقیه راه‌ها نیز در حال آسفالت ریزی هستند و چند نقطه حادثه خیز روستایی نیز شناسایی شده که در حال اصلاح است.

وی به اصلاح جاده روستایی دمق و ملابداغ اشاره کرد و گفت: ما از سمت غرب با استان زنجان و از سمت جنوب غرب با استان کردستان همجوار هستیم و پروژه راه شمال استان به طول ۷۲ کیلومتر را در دست اجرا داریم که ۱۴ کیلومتر آن در شهرستان فامنین قرار دارد و کل مسیر آن ۹۲ کیلومتر است و قسمتی که در شهرستان رزن قرار دارد تا ۳۵ درصد تکمیل شده و مابقی در حال انجام است.

فرماندار رزن با اعلام بودجه جذب شده برای اجرای پروژه مذکور طی سه سال گذشته اضافه کرد: تا کنون برای اجرای این پروژه ۴۹ میلیارد تومان از بودجه ملی جذب شده همچنین کنارگذر رزن از دیگر پروژه‌های ملی شهرستان به شمار می‌آید که این پروژه نیز تکمیل کننده آزادراه تاکستان- همدان بوده و با ۶۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

پروژه‌ای که از سال ۸۷ آغاز شده و به نتیجه نرسیده

وی به پروژه‌ای که از سال ۸۷ آغاز شده و تا کنون به نتیجه نرسیده اشاره و عنوان کرد: مشکل تکمیل پروژه آزادراه عدم تملک اراضی بود که به همت نماینده شهرستان رزن اوراق مالکیت تنزیل و تنظیم شد و با پرداخت مبلغی در حدود ۵.۳ میلیارد تومان به مالکان اراضی تملک انجام صورت گرفت و اگر بتوانیم تملک اراضی بخشی از روستای خمیگان را نیز به انجام برسانیم تا پایان سال مالی آینده موفق به تکمیل پروژه خواهیم شد.

سلامتی در ادامه سخنانش درباره وضعیت گردشگری شهرستان رزن اظهار کرد: متأسفانه در شهرستان رزن با وجود منابع طبیعی و خدادادی از جمله کوه بقراطی، دامنه‌های جنوبی خرقان و چشم انداز‌های زیبا و باغات خرم، زیرساخت لازم برای صنعت گردشگری در اختیار نداشتیم، اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در هفته دولت کلنگ احداث نخستین مجتمع رفاهی گردشگری در ابتدای جاده قروه و کنار روستای فارسجین زده شد و حجم آورده سرمایه گذار ۱۴ میلیارد تومان است.

وی به ساخت مجتمع رفاهی دیگری در اطراف سد گون لو اشاره کرد و ادامه داد: با صرف ۸۰ میلیارد تومان مجتمع اقامتی و تفریحی در این منطقه در مرحله صدور موافقت نامه‌ها قرار دارد و طرح مطالعاتی اجرای کمپ گردشگری بقراطی در بخش سردرود که جزو پروژه‌های راهبردی سند سه ساله شهرستان است، در دست اقدام است که این موارد از جمله پروژه‌های پروژه‌های پیش بینی شده تا پایان دولت تدبیر و امید به شمار می‌آید.

وجود ۲۰۰ گونه منحصربفرد گیاهان دارویی

فرماندار رزن کوه بقراطی را دارای ۲۰۰ گونه منحصربفرد گیاهان دارویی دانست و یادآور شد: این منطقه از جمله مناطق بکر گردشگری است که در حال سرمایه گذاری به منظور معرفی آن هستیم.

وی در ادامه سخنانش از وجود ۹ خانه بومگردی در رزن سخن به میان آورد و با بیان اینکه در روستای بابانظر و چند روستای دیگر خانه‌های بومگردی ایجاد شده است، صنایع دستی شهرستان را بسیار مظلوم دانست و گفت: سری دوزی ها، قاب سازی، عروسک بافی، سفال و فرش ازجمله صنایع فعال شهرستان رزن بودند که مورد حمایت قرار نگرفتند.

مدیر ارشد شهرستان رزن از ثبت برخی آثار تاریخی در حوزه گردشگری شهرستان سخن گفت و تأکید کرد: تا کنون ۴ اثر تاریخی این شهرستان ثبت ملی شده است.

سلامتی با اشاره به ۴ هزار بافنده فرش که کار خود را از دست داده بودند، اظهار کرد: در سال گذشته دو تعاونی فرش بافی در روستا‌های نوار و چرمق ایجاد شد و ۸۰۰ بافنده شهرستان را تحت پوشش خود قرار دادند.

وی وجود امنیت در این شهرستان را موجب حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی دانست و افزود: برای نخستین بار دو واحد برق ۷ مگاواتی در رزن در حال کلنگ زنی است و برق به عنوان زیرساخت مهم توسعه شهرستان مطرح است.

وی به پروژه دیگری اشاره کرد و ادامه داد: بیمارستان ولیعصر (عج) تنها بیمارستان موجود در رزن بود که جوابگوی نیاز‌های شهروندان نبود بنابراین سال گذشته عملیات اجرایی احداث بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی آغاز شد که تا کنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سلامتی به پروژه درمانگاه تأمین اجتماعی با صرف ۱۳ میلیارد تومان بودجه که ظرف ۳ ماه تکمیل شده، اشاره کرد و گفت: پروژه‌های محرک خوبی در شهرستان داریم که ازآن جمله می‌توان به راه اندازی مراکز درمان بستر، تکمیل مرکز دیالیز خیرمحور که به زودی افتتاح می‌شوند، ۳۰ مرکز بهداشت و درمان که ۱۴ مرکز آن در سال گذشته ساخته شده، مرکز امداد جاده‌ای قینرجه در بخش سردرود و خرید یک دستگاه آمبولانس برای آن به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، ساخت دو مرکز مکانیزه برداشت غلات در شهرکرفس با صرف ۸ میلیارد تومان هزینه، احداث ۳۷ کیلومتر راه روستایی، آسفالت ۳۱ روستا توسط بنیاد مسکن شهرستان و ادامه آسفالت ریزی ۲۰ روستای دیگر در سطح شهرستان رزن اشاره کرد.

افتتاح ۳ مجتمع آبرسانی به ۳ روستای محروم

وی به افتتاح سه مجتمع آبرسانی به سه روستای محروم بخش سردرود که حدود ۳۵ روستای دیگر را نیز پوشش می‌دهد، اشاره کرد و افزود: برای دو پروژه تعویض زیرساخت‌های شبکه برق روستایی و افزایش پهنه باند اینترنت که یکی از عوامل توسعه هستند، ۷ میلیارد تومان هزینه شده که اجرای آن‌ها توانسته مشکلات برخی نقاط روستایی را مرتفع کند همچنین خرید دو ماشین آتش نشانی برای روستای گون لو، اجرای ۵۰ هکتار پروژه جنگلکاری در دامنه بکر جنوبی کوه خرقان و صرف ۴۰۰ میلیون تومان در حوزه آبخوانداری و آبخیزداری از دیگر اقدامات صورت گرفته در شهرستان رزن است.

فرماندار شهرستان رزن به اجرای پروژه سد مخزنی گون لو در رزن با اهداف ذخیره آب کشاورزی و گردشگری و با ظرفیت یک و نیم میلیون مترمکعب اشاره و عنوان کرد: برنامه ریزی برای توسعه و بهره بردای مناسب از آب این سد را در دست داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال روستایی شهرستان رزن در سال گذشته اختصاص یافت و با جذب اعتبار ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی یعنی رقمی بیش از دو برابر سهمیه شهرستان توانستیم در این حوزه پیشتاز باشیم و در حوزه اشتغال فراگیر نیز ۱۶ میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم.

سلامتی بیان کرد: در سال گذشته با حدود هزار و ۱۹۰ نفر اشتغالزایی، ۱۲۳ درصد تحقق عملکرد داشته ایم و امسال نیز تاکنون با ایجاد اشتغال برای ۷۶۵ نفر در چهار ماهه نخست ۲۱۳ درصد تحقق سهمیه داشته ایم و در مجموع سالانه می‌توان گفت: حدود ۸۰ درصد سهمیه محقق شده را در سامانه رصد ثبت کرده ایم.

نارضایی سرمایه گذاران از بروکراسی اداری

وی با اشاره به نارضایتی سرمایه گذاران از بروکراسی اداری گفت: پنجره واحد سرمایه گذاری در شهرستان راه اندازی شده که مدیریت آن بر عهده معاون زن فرمانداری است و ۱۳ دستگاه مرتبط با حوزه اشتغال شهرستان با معرفی نماینده تام الاختیار خود زمینه را فراهم کرده اند تا سرمایه گذاران بدون مراجعه به ادارات دولتی اقدام به سرمایه گذاری کنند.

سلامتی به پروژه روسی خرس سفید شمال در شهرستان اشاره کرد و گفت: در اجرای فاز اول این پروژه برای ۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد و راه اندازی کارخانه ماکیان الوند پروتئین با تخصیص ۶ میلیارد تومان اعتبار خط تولید خود را از کشتارگاه تا سورت بندی فعال کرد که در حوزه اشتغال روستایی برای ۱۵۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد می‌کند.

راه اندازی سردخانه ۱۵ هزار تنی مکانیزه غرب کشور

وی از راه اندازی سردخانه ۱۵ هزار تنی مکانیزه غرب کشور سخن گفت و افزود: ۸ واحد از ۱۴ واحد تولیدی شهرک صنعتی رزن که تعطیل شده بودند، احیا شدند که در مجموع برای ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.

وی احداث بزرگترین کارخانه تولید ورق مس با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی ۱۰ میلیارد تومانی را اعلام کرد و گفت: این واحد نیز برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند که می‌تواند به عنوان زیرساخت خوبی در زنجیره تولید و صنعت استان موثر واقع شود.

سلامتی از استاندارد شدن و توسعه کارخانه لامپ‌های ال‌ای دی رزن و بخاری‌های هرمنوتیک نوین سخن به میان آورد و اظهار کرد: تولید بخاری‌های نوین این کارخانه قرارداد‌های خوبی را با مدارس و بخش خصوصی برای جایگزینی بخاری‌های هوشمند با بخاری‌های سنتی منعقد کرده است.

وی همچنین ورزشگاه و استخر این شهرستان را در حال ترمیم و بازسازی دانست و از شناسنامه دار بودن پروژه‌های عمرانی شهرستان خبر داد و گفت: تمام پروژه‌هایی که اعتبار دریافت می‌کنند به صورت آنلاین قابل رصد و نظارت زمان بندی پیشرفت فیزیکی براساس میزان دریافت بودجه هستند.

شناسنامه دار کردن روستا‌ها

فرماندار رزن با اشاره به شناسنامه دار کردن روستا‌ها با هدف توسعه و مدیریت بحران تأکید کرد: در زلزله ازگله مسئولان با مشکلاتی، چون عدم اطلاع از محل قرار گرفتن کنتور اصلی شبکه برق و آبرسانی روستا‌ها مواجه بودند که این امر موجب شد طرح تهیه شناسنامه توسعه روستایی را پیاده کنیم تا از نقشه‌های راهبردی هر روستا در زمان بحران و برای توسعه روستا استفاده کنیم.

وی در ادامه درباب اهمیت مدیریت آب، با بیان اینکه از ۱۱۲ میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی شده در استان در سال گذشته ۴۹ درصد متعلق به شهرستان رزن بوده است، با اشاره به جمعیت ۱۱۴ هزار نفری شهرستان رزن اعلام کرد: شهرستان رزن با وجود ۲۰ هزار خودرو، فاقد مرکز تعویض پلاک بود که با همکاری فرماندهی انتظامی استان یک واحد تعویض پلاک، یک مرکز صدور گواهینامه و یک مرکز تشخیص هویت و انگشت نگاری در سال گذشته در رزن ایجاد شد و قرار است امسال یک واحد اجرائیات نیروی انتظامی نیز در بخش سردرود مستقر شود.

سلامتی تشکیل میز خدمت در فرمانداری و سایر سازمان‌های دارای ارباب رجوع، نظارت میدانی مستمر بر مشکلات اصناف، حضور در روستاها، ارتباط مستمر با رسانه و احزاب را به عنوان دیگر عملکرد‌های مثبت فرمانداری رزن اعلام کرد و گفت: سالن‌های ورزشی سپاه با ۳۶۰ میلیون تومان اعتبار تکمیل شد و مشکلات بیمه روستایی و عشایری را رفع کرده ایم.

رزن، برند رازیانه کشور

وی درباره کشت رازیانه در شهرستان رزن نیز گفت: با توجه به وجود ۲ هزار هکتار اراضی زیرکشت رازیانه و ۵ هزار تن برداشت این محصول، ۹۵ درصد تولید رازیانه کشور را در اختیار داریم به همین جهت رزن می‌تواند به عنوان برند رازیانه کشور مطرح شود.

فرماندار رزن به توسعه کشت کلزا و گیاهان دارویی اشاره کرد و یادآور شد: ۱۵۰۰ هکتار اراضی که زیرکشت محصول پرآب بر هندوانه رفته بودند، امسال به ۱۰ هکتار رسید، گلخانه‌ها بیش از ۱۷ هکتار توسعه یافته اند، ۱۴۰ هزار تن تولید غلات گندم و جو داشته ایم و سردخانه‌هایی با ظرفیت ۵۵ هزار تن به بهره برداری رسیده اند و ۶ سردخانه دیگر با ظرفیت ۴۱ هزار تن در حال احداث است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از وجود ۵ واحد دانشگاهی در رزن به عنوان زیرساخت‌های علمی شهرستان نام برد و گفت: یک واحد دانشگاه آزاد، دو واحد پیام نور در دمق و رزن، یک واحد دانشکده مدیریت زیرمجموعه دانشگاه بوعلی سینا در قروه درگزین از جمله واحد‌های دانشگاهی شهرستان هستند.

بازسازی تنها شهربازی رزن

وی راه اندازی تعاونی تعطیل شده فروشگاه فرهنگیان، چهار تعاونی مسکن مرکز بهداشت، سیمان، جانبازان که در حال تعیین تکلیف است را بیان کرد و گفت: در رزن تنها یک شهربازی فرسوده وجود داشت که با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی و با هزینه ۴ میلیارد تومان در حال بازسازی و نوسازی است.

فرماندار رزن درباره مدیریت سیل نیز گفت: همدان به عنوان استان نخست در بارش‌ها مطرح بود و با مدیریت صحیح ۴۱ روستا با اقدامات پیشگیرانه از صدمه و خسارت حفاظت شد.

وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: اگر مسئولان در کنار مردم شریف و همیشه در صحنه قرار بگیرند، کشور ما رو به توسعه قرار می‌گیرد و می‌توانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار