پایان انتظار ۱۴ ساله برای جهانی شدن مادستان
مریم مقدم
کد خبر: ۷۷۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳ 11 September 2019
 چهارده سال است ایران تلاش می‌کند تا بتواند میزبان برگزاری نشست‌های جهانی یونسکو باشد حالا در حالی که هنوز نام همدان به عنوان میزبان اجلاس جهانی سازمان گردشگری در اذهان می‌درخشد خبر می‌رسد که نخستین نشست جهانی یونسکو در همدان برگزار می‌شود.

اول مهرماه سال جاری رویداد جهانی متمایزی به میزبانی همدان به مدت ۶ روز برگزار خواهد شد رویدادی که در آن گروه‌های مختلف و تأثیرگذار در ثبت جهانی آثار تاریخی از سازمان یونسکو به همدان سفر می‌کند. نمی‌توان منکر این مهم شد که میزبانی همدان از اجلاس جهانی جاده ابریشم یک فرصت طلایی است، اما اینکه چقدر و چگونه بتوانیم از این فرصت بهره‌مند شویم اتفاقی است که تا به دست آمدن خروجی این رویداد قابل بحث نیست.

سال ۲۰۱۸ برای همدان یک نقطه آغاز بود تا بتواند پرتاب به سمت قله‌های موفقیت را احساس کند همچنان که ماه‌ها از پایان ۲۰۱۸ گذشته است، اما سازمان جهانی گردشگری در هر نشستی که با اعضای وابسته در کشور‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کند به رد پای میزبانی ایران از اجلاس جهانی اشاره می‌کند.

 دغدغه‌ای در برگزاری نداریم

معاون عمرانی استاندار می‌گوید: از آنجا که تجربه برگزاری چند رویداد بین‌المللی همچون کنوانسیون راهنمایان گردشگری، اجلاس جهانی ACD (کنفرانس بین‌المللی همدان) و اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان گردشگری برای برگزارکنندگان چراغ راهی است امروز که فرصت میزبانی از رویداد بین‌المللی جاده ابریشم برای همدان مهیا شده است دغدغه‌ای در برگزاری آن نداریم.

محمودرضا عراقی در نشست هم‌اندیشی متولیان برگزاری همایش بین‌المللی راه ابریشم روز گذشته عنوان کرد اهمیت این رویداد آنقدر قابل توجه است که لازم به مرور فرصت‌ها نیست کافی است متولیان کار از شهرداری، استانداری، میراث فرهنگی، ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه بوعلی‌سینا و تأسیسات گردشگری صاحب‌نام برای حصول یک نتیجه تأثیرگذار اقدام به برنامه‌ریزی هدفمند کنند.
وی گفت: شلوغی برنامه این همایش نباید متولیان را از برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور میهمانان تأثیرگذار در عرصه بین‌المللی در همدان غافل کند به آن معنا که در حاشیه برگزاری این همایش از وجود میهمانان خاص برای هم‌فکری، آموزش و ارائه راهکار‌های کارشناسی در راستای توسعه گردشگری ایران با محوریت منطقه غرب و به ویژه همدان باید بهره‌مند شویم.

معاون عمرانی استاندار گفت: امروز که تجربه میزبانی از رویداد‌های بین‌المللی گردشگری سال ۲۰۱۸ را در همدان مرور می‌کنیم، علی‌رغم بازخورد‌های تأثیرگذار آن همچنان معتقدیم می‌توانستیم بیش از پیش از حضور میهمانان بین‌المللی برای دستیابی به تجارب کارآمد در راستای ارائه خدمات و امکانات به روز گردشگری در همدان بهره‌مند شویم این همان خروجی تأثیرگذاری است که نباید از آن در همایش‌های پیش روی غافل شویم.

 همدان روی آنتن با ظرفیت رسانه‌ها

شهردار همدان در این نشست عنوان کرد: نخستین نشست جهانی یونسکو در ایران راهی همدان می‌شود این به آن معناست که بار دیگر می‌توانیم نام همدان را در سال ۲۰۱۹ در عرصه جهانی با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها روی آنتن ببریم این نکته می‌تواند توجه دوستداران سفر، سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزان حوزه گردشگری را به شهر پرپتانسیل همدان متوجه کند.
عباس صوفی گفت: از برنامه‌های مهم شهرداری همدان در این رویداد این است که بتواند به واسطه حضور مدیرکل یونسکو در شهر همدان یکی از آثار حائز اهمیت را در ثبت‌های زنجیره‌ای یونسکو به نام همدان جای دهد.

وی گفت: در این زمینه رایزنی و تلاش‌هایی صورت گرفته است و حالا امیداریم اهمیت جاده ابریشم و آثاری که در این مسیر قرار دارد بتواند میهمانان حاضر در همایش را متقاعد کند تا یکی از آثار همدان عنوان جهانی را در سازمان یونسکو کسب کند.

حسن محمدی دبیر همایش بین‌المللی راه ابریشم در زمینه آغاز به کار دبیرخانه این همایش عنوان کرد: از ماه‌های گذشته که میزبانی همدان جدی شد دبیرخانه به سرعت وارد عمل شده و اقدام به رایزنی برای تشکیل کمیته‌های فعال در این حوزه کرد. در حال حاضر برنامه‌های پشتیبانی، تشریفات، تبلیغات، حمل و نقل، نشست‌ها و اطلاع‌رسانی با کمیته‌های مرتبط هماهنگ و در حال برنامه ریزی است.

وی گفت: از یکم تا هفتم مهرماه میهمانان همایش در همدان حضور خواهند داشت تا برنامه‌های مختلفی با عناوین متعدد از جمله بررسی ظرفیت‌های جاده ابریشم، کنفرانس گفتگوی بین‌المللی ادیان با تأیید و تأثیر میراث فرهنگی و همچنین نشست بررسی اهمیت ثبت‌های زنجیره‌ای در همدان برگزار شود.

وی گفت: تا امروز حضور ۴۵ میهمان داخلی و ۲۶ میهمان خارجی قطعی شده است و در زمان برگزاری همایش همدان میزبان برخی از وزیران، سفیران و مسئولان کشوری خواهد بود.

 همایش راه ابریشم با برگزاری نشست‌های تخصصی

مدیر کل میراث فرهنگی نیز عنوان کرد: برگزاری همایش بین‌المللی جاده ابریشم پس از رویداد‌های بین‌المللی گردشگری ۲۰۱۸ برای همدان می‌تواند به مثابه یک فرصت گرانبها باشد چرا که حالا حضور مدیرکل یونسکو، کارشناسان ثبت و مسئولان مرتبط با ثبت جهانی از وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همدان می‌تواند چراغ راهی برای پیشبرد پیگیری‌های ثبت جهانی روشن کند.

علی مالمیر گفت: به دنبال آن هستیم از حضور میهمانان داخلی و خارجی که می‌توانند اطلاعات کارشناسی به فعالان حوزه گردشگری در استان منتقل کنند با برگزاری نشست‌های تخصصی بهره‌مند شویم این اتفاق می‌تواند یکی از فرصت‌های بی‌بدیل برای همدان باشد.

مدیر کل ارشاد اسلامی نیز به آمادگی استان برای برگزاری نمایشگاه هنری که بتواند ظرفیت فرهنگی همدان را برای میهمانان همایش به نمایش بگذارد اشاره کرد و گفت: هنر خوشنویسی و تعزیه‌خوانی می‌تواند از جمله مواردی باشد که با برگزاری برنامه‌های کارشناسانه ظرفیت‌های فرهنگی همدان را در جایگاه واقعی خود در عرصه بین‌المللی نمایان کند.

به هر ترتیب امید آن می‌رود حالا که در سال ۲۰۱۹ با آغاز فصل پاییز و از راه رسیدن مناسبت جهانی هفته گردشگری فرصت میزبانی همدان از یک رویداد بین‌المللی رقم خورده است بتوانیم پس از میزبانی شاهد خروجی‌های تأثیرگذار باشیم. حداقل اتفاقی که می‌تواند شامل حال همدان شود این است که یکی از ثبت‌های جهانی پروسه پیگیری جدی‌تر را به خود ببیند و پس از پایان همایش جاده ابریشم همدان نامی پرآوازه در عرصه بین‌المللی داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار