مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان از انسداد ۳ هزار و ۶۷۴ حلقه چاه غیرمجاز در همدان خبر داد.
کد خبر: ۷۷۵۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶ 27 August 2019
مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان از انسداد ۳ هزار و ۶۷۴ حلقه چاه غیرمجاز در همدان خبر داد.

به گزارش فارس، منصور ستوده در بازدید از سد در حال احداث خرم‌رود اظهار کرد: مهمترین اهداف سد خرم رود تامین آب صنایع به میزان ۱.۵ میلیون متر مکعب، آب شرب مراکز جمعیتی منطقه به میزان ۱.۳۲ میلیون متر مکعب، رهاسازی نیاز زیست‌محیطی به میزان ۱.۰۴ میلیون متر مکعب، مصارف کشاورزی حقابه‌های پایین‌دست به میزان ۳.۳ میلیون مترمکعب است.

وی از اهداف دیگر احداث این سد را کنترل سیلاب، جلوگیری از خسارت سیل و ایجاد صنعت گردشگری با توجه به شرایط اقلیمی و سرسبزی منطقه عنوان کرد و گفت: سیل فروردین‌ماه امسال با احداث فرازبند در سد خرم‌رود کنترل شد و خسارتی به دنبال نداشت.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان زمان قرارداد اجرای سد خرم‌رود در روستای اشتران تویسرکان را ۱۴ خرداد سال ۹۶ برای مدت زمان ۳۶ ماه دانست و افزود: مبلغ کل قرارداد اجرایی این پروژه براساس فهرست بها سال ۹۵ مبلغ حدود ۱۷۵ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه سود پروژه حدود ۱۴۱ میلیارد تومان است که دولت متعهد به پرداخت آن به سرمایه‌گذار شده است ادامه داد: مجموع ارزش سرمایه‌گذاری در این پروژه حدود ۳۱۶ میلیارد تومان است؛ البته با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و مصالح پیش‌بینی این است که مبلغ این سرمایه‌گذاری به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برسد.

ستوده با بیان اینکه سد خرم‌رود در روستای اشتران با مشخصات مساحت حوزه آبریز ۸۱.۷ کیلومتر مربع، نوع سد زون‌بندی با هسته رسی، حداکثر ارتفاع از بستر رودخانه ۶ متر و... در حال احداث است بیان کرد: سد خرم‌رود به سیستم‌های تخلیه‌کننده سیلاب، انحراف موقت، تخلیه تحتانی و آبگیری شرب و کشاورزی تجهیز شده است.

وی با اشاره به بکارگیری حدود ۷۳ دستگاه ماشین‌الات سنگین و نیمه سنگین در این پروژه با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۴۲ نفر تاکید کرد: با وجود شرایط اقتصادی و تحریم، پروژه‌های ما به صورت صد درصدی فعال هستند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان تصریح کرد: ردیف اعتباری سد خرم‌رود در روستای اشتران از بین رفته بود که با تلاش نماینده مردم تویسرکان توسط بخش خصوصی فعال است.

وی با اشاره به اینکه برنامه زمان‌بندی سد خرم‌رود ۳۶ ماه و به روش فاینانس داخلی در حال اجراست گفت: ممکن است این پروژه با تفاوت زمانی ۶ ماهه به بهره‌برداری برسد.

ستوده در ادامه با بیان اینکه سد گرین نهاوند با ۱۶۸ میلیارد تومان عقد قرارداد شده که با توجه به افزایش قیمت‌ها ممکن است با ۲۵۰ میلیارد تومان به اتمام برسد افزود: سد نعمت‌آباد اسدآباد با هدف تامین حقابه‌های کشاورزی، کنترل سیلاب و گردشگری در حال اجراست و ۹۸ درصد پیشرفت دارد.

وی گفت: امسال این پروژه حدود ۲۶ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی دارد که امیدواریم در سال مالی ۹۸ به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به قرار گرفتن سد شنجور رزن در مراحل نهایی ساخت، در خصوص سد کلان ملایر اضافه کرد: این سد با ظرفیت ۶ میلیون متر مکعب با هدف تامین آب شرب، حق‌آبه‌های پایین‌دست، گردشگری و کنترل سیلاب تقریبا در مراحل نهایی احداث قرار دارد.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه و خط انتقال سد سرابی تویسرکان در حال اجراست افزود: خط انتقال آب از سد سرابی به تویسرکان ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی و تصفیه‌خانه سد سرابی نیز ۶۳ درصد پیشرفت دارد، این دو پروژه در دهه فجر امسال افتتاح نخواهند شد.

ستوده با اشاره به تهیه سند راهبردی سه ساله برای استان بیان کرد: پروژه‌های ما در قالب طرح تعادل‌بخشی و احیای منابع آب زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیر مجاز و کنتور‌های هوشمند تعریف شده است.

وی در خصوص اعتبارات ملی ـ. استانی امور آب‌منطقه‌ای بیان کرد: سال ۹۷ تعداد ۱۳ پروژه با ۲۹.۶ میلیارد تومان اعتبار داشتیم، امسال این مبلغ به ۶۲.۶ میلیارد تومان رسید.

وی گفت: کل اعتبارات سال گذشته ما ۵۰ میلیارد تومان و امسال تاکنون ۷۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است یعنی حدود ۵۴ درصد افزایش؛ البته این رقم هنوز بسته نشده، زیرا اعتبارات متمرکز ما هنوز اعلام نشده و در حال پیگیری هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: با انسداد ۳ هزار ۶۷۴ حلقه چاه غیر مجاز با عمق ۱۲۶ کیلومتر توانستیم از برداشت ۲۶۲ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی جلوگیری کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار