به مناسبت فرارسیدن روز پزشک
سارا کریمی
کد خبر: ۷۷۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ 23 August 2019
تاریخ دقیق روز پزشک در ایران یک شهریور ماه است که زاد روز پزشک بزرگ ایرانی ابن سینا نیز می‌باشد و این روز متعلق به صنفی است که جانشین خدا بر روی زمین هستند و همواره تلاش دارند که در خدمت بشریت باشند و آلام همنوعان را التیام و  جان انسانها را نجات دهند. باشد که این یک روز را قدردان زحمات این قشر از جامعه باشیم خارج از نگرشهای منفی و مادی که در این زمینه وجود دارد. به همین مناسبت قصد داریم هر چند کوتاه به تاریخچه نامگذاری روز پزشک بپردازیم.

در آمریکا ۳۰ مارس برای بزرگداشت پزشکان و تقدیر از خدمات ارزنده آن‌ها اختصاص داده شده است، به گونه‌ای که در این تاریخ و سال ۱۸۴۲ دکتر لانگ برای نخستین بار داروی بیهوشی «اتر» را در عمل جراحی به عنوان بیهوش کننده استفاده کرد.

در آن روز دکتر لانگ، اتر را برای یک بیمار تجویز کرد و سپس وی را تحت عمل جراحی قرار داد. این در حالی است که بیمار پس از به هوش آمدن اقرار کرد که طی جراحی هیچ دردی احساس نکرده است.

این در حالی است که در ۳۰ مارس سال ۱۹۵۸ مصوبه «بزرگداشت روز پزشکان» توسط مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و در سال ۱۹۹۰ این قانون در مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز معرفی شد.

از آن زمان تا کنون ۳۰ مارس در تقویم رسمی این کشور به عنوان روز پزشک نام‌گذاری شده است.

در کشور ویتنام برای نخستین بار روز پزشک در تاریخ ۲۷ فوریه سال ۱۹۵۵ جشن گرفته شد و از آن زمان تا کنون همین روز برای تجلیل از پزشکان در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که «نگوین تان دونگ» نخست‌وزیر ویتنام، وظایف مسئولان و مقامات پزشکی را بهبود خدمات پزشکی و درمانی و افزایش سطح آگاهی بیماران عنوان کرد.

در کشور کوبا روز ۳ دسامبر که یادآور تولد «کارلوس جوان فینلی» است، به روز پزشک اختصاص داده شده است. وی که یک پزشک و دانشمند کوبایی تبار بود به عنوان پیشگام تب زرد در جهان معروف است.

وی برای نخستین بار در سال ۱۸۸۱ تئوری پشه ناقل تب زرد را عنوان کرد. در بیماری تب زرد، پشه ناقل بدن فرد را نیش زده و پس از آن با نیش زدن فرد سالم بیماری را به وی انتقال می‌دهد.

این در حالی است که فینلی پشه Aedes را مسئول انتقال ارگانیسم انتقال مولد تب زرد شناسایی کرد و تئوری وی منجر به ارائه پیشنهاد‌هایی برای کنترل جمعیت پشه‌ها به منظور شیوه کنترل و جلوگیری از گسترش بیماری شد.

در کشور هند روز پزشک مصادف با اول جولای است که به دلیل تجلیل از دکتر «بیدهان چاندرا روی»، پزشک افسانه‌ای و دومین وزیر ایالت بنگال غربی نام گذاری شده است.

وی در تاریخ اول جولای سال ۱۸۸۲ متولد شد و در همین تاریخ و سال ۱۹۶۲ در سن ۸۰ سالگی جان خود را از دست داد. چاندرا روی در تاریخ ۴ فوریه ۱۹۶۱ به دریافت بالاترین مدال غیرنظامی این کشور مفتخر شد.

این در حالی است که هر سال روز اول ماه جولای به مناسبت روز پزشک در هند تعطیل است. وی پزشک برجسته و یکی از مهم‌ترین مبارزان آزادی هند است که در زندگی بسیار پرمخاطره آمیز خود سرآمد و در حرفه اش بسیار ماهر بود.

دکتر روی پس از فارغ‌التحصیلی از کالج پزشکی کلکته به عنوان معاون آن دانشگاه انتخاب شد و پس از آن به سیاست روی آورد، کمی بعد به عنوان وزیر ارشد بنگال غربی انتخاب شد و تا زمان مرگ خود این حرفه را حفظ کرد؛ بنابراین به همین مناسبت روز تولد وی به عنوان روز پزشک در هند جشن گرفته می‌شود.
روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک

در ایران روز اول شهریورماه که هم‌زمان با زاد روز تولد ابوعلی سینا است برای روز پزشک در نظر گرفته شده است.

«ابوعلی حسین بن عبداللّه بن حسین بن علی بن سینا» معروف به شیخ الرئیس، از حکمای بزرگ و علمای نامدار جهان و پزشکان اسلام است. ابوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران است که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیار دارد.

شیخ ۴۵۰ کتاب به زبان‌‏های فارسی و عربی در زمینه‌های گوناگون نوشته است و تالیفات فراوان دارد که اشارات، شفا، حکمت عرشیه، قضا و قَدَر و لغهالعَرَب و… از آن جمله‌‏اند. از معروف‌ترین کتاب‌هایش کتاب شفا، دانشنامه علمی و فلسفی جامع و کتاب قانون یکی از کتاب‌های معروف ابن سینا در زمینه علم پزشکی است.

وی در سوم ماه صفر سال ۳۷۰ قمری در بلخ به دنیا آمد. از کودکی به یادگیری علوم زمان پرداخت و به طبیعت، گیاهان و حیوانات علاقه خاصی داشت و اوقات فراغت خود را در دشت و صحرا به جستجو و کسب تجربه می‌پرداخت.

بدین صورت از دوران کودکی به خواص گیاهان دارویی و طبابت علاقه‌مند شد. ابن سینا از حیث نیروی جسمانی، مردی نیرومند بود و به همین خاطر از کار کردن احساس خستگی نمی‌کرد، وی همچنین از لحاظ نیروی ذهنی و تفکر نیز بسیار نیرومند بود، به گونه‌ای که در سن هجده سالگی توانست تمامی دانش‌های زمان خود را فرا گیرد.

هرگاه با مسئله سختی مواجه می‌شد با وضو به مسجد شهر می‏‌رفت و حل آن مساله را از خداوند می‌‏خواست. ابوعلی سینا به سبب معالجه بیماری «امیر نوح بن منصور سامانی»، مقرب پادشاه شد.

شیخ از این فرصت استفاده کرد و به کتابخانه دربار راه یافت. در مدت عمر ابوعلی سینا، وقایع متعددی بر او گذشت که از وزارت تا زندان را در برداشت. سرانجام این دانشمند شهیر و فیلسوف کبیر در ۵۸ سالگی در همدان درگذشت و در همان شهر مدفون شد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
روز پزشک رو به همه پزشکا تبریک میگم پزشک نماها رو روزتون مبارک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار