رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان گفت: مطالعات ساختار شبکه معابر پیشنهادی طرح جامع همدان، مرتبط با حوزه ترافیک از نظر شورای شهر همدان مردود است.
کد خبر: ۷۷۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹ 21 August 2019
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان گفت: مطالعات ساختار شبکه معابر پیشنهادی طرح جامع همدان، مرتبط با حوزه ترافیک از نظر شورای شهر همدان مردود است.

به گزارش مهر؛ نرگس نوراله زاده در خصوص بررسی ساختار شبکه معابر پیشنهادی طرح جامع شهر همدان افزود: با توجه به بررسی پیشنهادات در جلسه کارشناسی و اخذ نقطه نظرات کارشناسان مرتبط با حوزه ترافیک، مطالعات ارائه شده توسط مشاور دارای نواقص و تناقضات شکلی و اشکالات تخصصی زیادی است.

نوراله زاده به تعدادی از اشکالات طرح اشاره کرد و یادآور شد: بر این اساس از نظر اعضای شورای شهر همدان مطالعات مردود اعلام می‌شود و در صورت تصویب؛ هر گونه عواقب و مشکلات آن بر عهده کارفرما‌ی مشاور است.

وی با بیان اینکه در برآورد ریالی برای ایجاد تونل شهری به طول ۱۰۰۰ متر هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال و برای تونل ۱۵۰۰ متر هزینه ۴۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است، افزود: این رقم ریالی ضمن عدم تناسب با یکدیگر با برآورد‌های واقعی اجرای زیر گذر و تونل تفاوت فاحشی دارد.

متأسفانه از کارشناسان حوزه مدیریت شهری نظر سنجی به عمل نیامده است

این عضو شورای شهر همدان اضافه کرد: در ۴ معیار کیفی تأثیر گذار بر انتخاب گزینه برگزیده که بنای آن نظر سنجی از کارشناسان مرتبط ذکر شده متأسفانه از کارشناسان مرتبط حوزه مدیریت شهری هیچ نظر سنجی به عمل نیامده و در معیار‌های آزادسازی و تحقق پذیری زیر معیار هزینه‌های اجرایی و هزینه تملک پیش بینی نشده و بر همین اساس دارای اشکالاتی بوده و در واقع نحوه انتخاب قابل استناد نیست.

نوراله زاده با بیان اینکه مشاور به سفرسازی و جذب سفر پایانه حمل و نقل از نقاط مختلف همدان و تاثیر آن بر شبکه معابر محدوده اشاره کرده است، گفت: مشخص نیست میزان جذب سفر‌ها برای مدل‌سازی شبکه و محاسبه سطح سرویس معابر در نظر گرفته شده یا خیر و در گزارش اشاره‌ای به برآورد این سفر‌ها نشده در حالی که در صورت برآورد شدن میزان سفر‌ها نیاز است شیوه برآورد سفر‌های این نقطه تبادلی با جزئیات ارائه شود.

وی با بیان اینکه مطالب ارائه شده در بخش نتایج آمارگیری و شمارش حجم ترافیک برای اظهار نظر درباره درستی و صحت خروجی‌ها کافی نیست، اضافه کرد: مشاور باید مشخص کند حجم شبکه معابر در ایستگاه‌های مشخص شده در چه بازه‌ای و با چه جزئیاتی برداشت شده و شیوه محاسبه و ارائه زمان سفر کمان‌های شبکه نیز به صورت تشریحی ارائه شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهرهمدان اظهار کرد: گزینه‌های معرفی شده نیز به لحاظ در نظر داشتن ملاحظات فنی و آیین نامه‌ای در خصوص اتصال شبکه معابر با توجه به درجه عملکردی آن‌ها و نیزگزینه‌های ارائه شده صرف نظر از امکان و هزینه‌های بسیار بالای آن دارای ایرادات اساسی است.

مشاور نرخ رشد سفر‌های شهری همدان را بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک سال ۱۳۸۷ استخراج کرده است
نرگس نوراله زاده ادامه داد: به نظر میرسد مشاور نرخ رشد سفر‌های شهری همدان را بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک سال ۱۳۸۷ استخراج و این الگو را برای جمعیت توسعه یافته بخش‌های مختلف در وضع کنونی و توسعه آتی اعمال کرده تا نرخ سفرسازی نواحی مختلف را استخراج کند، از این رو توسعه نواحی مختلف به جهت کاربری‌های خاصی که بعضاً در برخی مناطق ایجاد شده رشد جمعیتی و در نتیجه سفرسازی را از الگوی در نظر گرفته شده متفاوت می‌کند.

نوراله زاده با اشاره به اینکه مشاور در پیشنهادات خود هیچ اشاره‌ای به مقوله توسعه بر مبنای حمل و نقل همگانی نکرده است، افزود: بهتر است در کنار گزینه‌هایی که تماما به ساخت و احداث معابر و زیرگذر و روگذر محدود می‌شود برنامه ریزی برای توسعه کاربری‌های شهری انجام شود و بر اساس TOD در این طرح بالادستی کریدور‌هایی با پتانسیل پیاده سازی TOD را معرفی کند تا بجای اولویت‌بخشی همیشگی به خودرو‌ها در شهر، زمینه توسعه بر مبنای حمل و نقل همگانی را برای اولین بار در شهر پیاده سازی شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد گزینه‌های پیشنهادی برای این سطح از مطالعات بسیار سطحی و با دامنه اثربخشی محدود و نامشخص بوده و نیاز است نگرش به این بخش از مطالعات که با عنوان ساختار شبکه پیشنهادی است به سمتی برود که شبکه پیشنهادی با تکیه بر تمرکز زدایی کاربری‌ها در نقاط خاصی از شهر ارئه شود، نه اینکه برای کاربری‌ها و نواحی مشکل‌زای شهری دسترسی‌های جدید ایجاد کرد.

نوراله زاده در پایان سخنانش افزود: ایرادات و اشکالات، مطالعات ساختار شبکه معابر پیشنهادی طرح جامع همدان از طرف رییس شورای شهر همدان طی نامه‌ای به صورت مکتوب در ۲۶ بند به اداره کل راه و شهرسازی استان و مشاور طرح اعلام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار