۲۱ مرداد چراغ سومین جشنواره تابستانی مبل و منبت روشن شد، جشنواره ای که فرماندار ویژه ملایر تمامی مدیران و فعلان این هنر صنعت را به خط کرد تا به شایستگی از عهده این میزبانی ملی برآیند و بتوانند تمامی داشته ها و ظرفیت های خود را به ویژه در حوزه مبل و منبت و گردشگری به نمایش بگذارند، شهری که نام جهانی انگور را نیز یدک می کشد و حالا در آستانه جهانی شدن منبت است.
کد خبر: ۷۷۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸ 21 August 2019
شهر ملی منبت نگینی درخشان در بین صنایع دستی کشور است، شهری که آوازه اش در تمام ایران زمین پیچیده و مهیای حضور علاقه مندان به این هنر صنعت است.

به گزارش ایرنا؛ امسال پایتخت مبل و منبت ایران زمین سه ساله شد و جشنواره تابستانی شور و حال دیگری داشت، جشنواره ای که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغازش را نوید داد.

دست اندرکاران شهر ملی منبت زمان عید تا عید را برای برگزاری جشنواره سوم انتخاب کردند" قربان تا غدیر"، انتخابی نیکو که عزم و اراده هر هموطن خوش ذوق ایرانی را برای دیدن مبلمان منبت و هنر اصیل ایرانی دوچندان کرد، سور و ساتی در شهر بنا شد و منبت کاران و فعالان این هنر صنعت بار دیگر برای میزبانی از ایرانیان در هر گوشه این سرزمین کهن سر از پا نمی شناختند و نیکوتر از هر زمانی بساط میزبانی خود را به بهترین شکل پهن کردند.

۲۱ مرداد چراغ سومین جشنواره تابستانی مبل و منبت روشن شد، جشنواره ای که فرماندار ویژه ملایر تمامی مدیران و فعلان این هنر صنعت را به خط کرد تا به شایستگی از عهده این میزبانی ملی برآیند و بتوانند تمامی داشته ها و ظرفیت های خود را به ویژه در حوزه مبل و منبت و گردشگری به نمایش بگذارند، شهری که نام جهانی انگور را نیز یدک می کشد و حالا در آستانه جهانی شدن منبت است.

بازدید معاون صنایع دستی کشور از کارگاه های منبت

نمایشگاه ها، فروشگاه ها و کارگاه های شهر ملی منبت در جای جای این شهر همچون بازار مبل، شهرک صنعتی مبلمان حاجی آباد، خیابان کارخانه قند، بلوار شهید بهشتی و بلوار سیفیه هر آنچه حاصل دسترنجشان بود، در معرض نمایش گذاشتند، در آذین بندی شهر نیز شهرداری ملایر کم نگذاشت و پا به پای فعالان این هنر صنعت تلاش کردند پایتخت منبت ایران برای مسافران و گردشگران زیبا و جذاب باشد.

بازار حضور هنرمندان و مسئولان بلند پایه کشوری در طول برگزاری جشنواره گرم بود و از وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار همدان، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گرفته تا مجید اخشابی، رسول نجفیان، امیر تاجیک و محمدرضا هاشمی، همه و همه از هنر خود برای علاقه مندی و معرفی این هنر صنعت دریغ نکردند، تا آنجا که جشنواره سوم نخستین قطار گردشگری را به این شهر کشاند و یکصد گردشگر از نقاط مختلف کشور اصالت هنر صنعت منبت را به نظاره نشستند.

شب فیروزه ای در شهر ملی منبت

همانند سال گذشته امسال نیز جشنواره سوم میزبان شب فیروزه ای بود، شبی که به پاس حضور هنرمندان مطرح کشوری ملایری ها نیز مهمان نوازی خود را اثبات کردند و پذیرایی جانانه ای از هنرمندان داشتند.

مثل همیشه مجری توانمند شب فیروزه ای توانمندی ها و ظرفیت های شهر ملی منبت را معرفی کرد و صنایع دستی ملایر که حاصل سالها تلاش شبانه روزی هنرمندانش بود، بر صفحه تلویزیون نقش بست و ملایری ها خرسند از اینکه عنوان شهر ملی منبت را یدک می کشند.

همزمان با عید سعید غدیر خم دوشنبه و سه شنبه شب ملایر میزبان عوامل شب فیروزه ای بود، شبی که شب فیروزه ای مبل و منبت با نوید خوش معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور فیروزه ای تر شد و جهانی شدن ملایر را در آینده ای نزدیک نوید داد.

پویا محمودیان که روز عید سعید غدیر خم مهمان شهر ملی منبت بود و آخرین تلاش های ملایر برای کسب عنوان جهانی شدن را رصد می کرد، در دومین شب برنامه شب فیروزه ای در باغ تاریخی سیفیه ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نه چندان دور حامل پیام خوش جهانی شدن ملایر باشیم.

وی گفت: زمانی که ملایر در هنر منبت ملی شد، دوباره دیده و هویت به آن داده شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: قبل از ملی شدن این هنر صنعت، مبل و منبت از نظر جوانان خیلی به عنوان سرمایه به حساب نمی آمد، اما هم اکنون در معرض دید قرار گرفته است.

بازدید معاون صنایع دستی از کارگاه های منبت ملایر


محمودیان ملی و جهانی شدن را گامی در راستای برندسازی دانست و اظهار داشت: باید قدر سرمایه ها و داشته های هنری خود را بدانیم.

وی با بیان اینکه در حال بررسی روند پرونده جهانی شدن منبت ملایر هستیم ادامه داد: زمانی که در دومین شورای راهبردی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی، سازمان میراث فرهنگی ملایر را به عنوان شهر ملی منبت اعلام کرد، تمامی مسئولان و نمایندگان این شهرستان و فعالان این صنعت همت خود را برای جهانی شدن منبت به کار بستند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه کسب عنوان جهانی مستلزم داشتن زیرساخت ها است بیان کرد: پس از آخرین بازدیدی که از ملایر داشتم، امروز شاهد تحول و اتفاق های بسیار خوشایندی در حوزه مبل و منبت این شهر هستم.

محمودیان ابراز امیدواری کرد: در سال رونق تولید و سالی که صنایع دستی و هنرهای سنتی نقش مهمی در اشتغالزایی، ارز آوری و حوزه ترویج مسائل فرهنگی و هنری کشور ایفا می کند، شاهد جهانی شدن هنر منبت باشیم.

وی اضافه کرد: ایران با داشتن ۱۰ شهر و روستای جهانی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی(هشت شهر و ۲ روستا) در پله نخست جهانی تکیه زده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور ابراز امیدواری کرد: با ثبت شهرها و روستاهای بیشتری در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی بتوانیم اقتدار جمهوری اسلامی را در این حوزه حفظ کنیم.

ورود نخستین قطار گردشگری به ملایر

ورود بیش از ۱۵۰ هزار گردشگری به ملایر

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر امیدوار است که در ماه های آتی منبت ملایر جهانی شود و جشن این رویداد مهم را پایتخت مبل و منبت ایران زمین برپا کنند.

قدرت الله ولدی که در ۱۰ روز برگزاری جشنواره پا به پای فعالان مبل و منبت و هنرمندان این هنر صنعت و در کنار آنان تلاش کرد، شب گذشته(سه شنبه) در آئین اختتامیه این جشنواره گفت: مهر امسال جهانی شدن منبت ملایر اعلام می شود.

رونمایی از المان منبت در ملایر

وی با بیان اینکه یک قدم تا ثبت جهانی منبت فاصله داریم بیان کرد: حدود ۹۰ درصد اقدامات مربوط به پرونده ثبت جهانی شهر ملی منبت انجام شده است.

فرماندار ویژه ملایر افزود: در مدت زمان ۱۰ روز برگزاری جشنواره سوم بیش از ۱۵۰ هزار مسافر و گردشگر از سراسر کشور وارد این شهرستان شدند و از جاذبه های گردشگری و صنعت مبل و منبت ملایر بازدید کردند.

ولدی ادامه داد: ۱۰ روز ملایر روی آنتن رسانه ملی بود و ۲ شب متوالی همزمان با عید سعید غدیر خم میزبان ویژه برنامه شب فیروزه ای بودیم و این موجب افتخار است.

وی با اشاره به ورود مهمانان ویژه و نخستین قطار گردشگری به این شهرستان، از ورود دومین قطار گرشگری در ۳۱ مرداد خبر داد و گفت: ملایر هم اکنون از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شده است و این روند در حال توسعه است.

در این میان شهرداری ملایر نیز تلاش های زیادی برای نشان دادن ظرفیت های منبت در گوشه و کنار شهر انجام داد و المان و تابلوهایی از نشان منبت در خیابان ها و معابر شهر نصب کرد.

ورود نخستین قطار گردشگری به شهر ملی منبت

البته (سه شنبه) با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور یکی از المان های منبت در ورودی ملایر از محور همدان واقع در میدان کوثر این شهر رونمایی شد.

طبق اعلام شهرداری ملایر، علاوه بر نصب المان منبت در میدان کوثر، ۲ المان نوری نیز در میدان کوثر و میدان استقلال از مسیر اراک به ملایر نصب شد.

همچنین چهار تابلوی خیر مقدم با عناوین "به ملایر شهر جهانی انگور و شهر ملی منبت خوش آمدید" در ورودی های همدان، اراک، بروجرد و خنداب نصب شده است و در عین حال در طول برگزاری جشنواره، ملایر میزبان جشنواره اقوام در پارک تاریخی سیفیه نیز بود.

با اینکه سومین جشنواره تابستانی مبل و منبت به ایستگاه پایانی خود رسید، اما همچنان این جشنواره رونق دارد و پنج هزار کارگاه فعال و بیش از ۹ هزار استادکار و منبت کار ماهرش میزبان خریداران و علاقه مندان به این هنر صنعت هستند و همواره فرش قرمز شهر ملی منبت زیر پای گردشگران گسترده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار