دومین همایش ملی «تشکل‌های اقتصادی، راهبران توسعه» مردادماه ۱۳۹۸ با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، رضا رحمانی وزیر صنعت، علی اصغر زبردست رئیس اتاق همدان و جمعی از اعضای تشکل‌های اقتصادی کشور برگزار شد.
کد خبر: ۷۷۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵ 17 August 2019

دومین همایش ملی «تشکل‌های اقتصادی، راهبران توسعه» ۲۳ مردادماه ۱۳۹۸ با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، رضا رحمانی وزیر صنعت، علی اصغر زبردست رئیس اتاق همدان و جمعی از اعضای تشکل‌های اقتصادی کشور برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان، از روابط عمومی اتاق همدان، در این مراسم از علی اصغر زبردست ریاست اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی همدان بعنوان اتاق برتر کشور در حوزه تشکل‌ها تقدیر به عمل آمد.

طاهره ایزدی دبیراجرایی و مسئول حوزه تشکل‌های اقتصادی استان همدان در این رابطه افزود: در حال حاضر ۲۰۰ تشکل ملی و ۳۰۰ تشکل استانی در کشور فعال هستند که تمام بخش‌های اقتصادی را پوشش می‌دهند که اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان همدان توانسته با حضور فعال ۱۸ تشکل پویای اقتصادی بعنوان اتاق برتر کشور معرفی شود. وی اذعان داشت ظرف ۴ سال گذشته موفق شدیم تعداد تشکل‌های اقتصادی اتاق همدان را از ۲ تشکل به ۱۸ تشکل فعال اقتصادی افزایش دهیم که از میان ۳ تشکل ملی ثبت شده مشغول فعالیت می‌باشند. مسئول حوزه تشکل‌های اقتصادی اتاق همدان تاکید کرد بیش از ۴۰۰ نفر در این تشکل‌ها به فعالیت می‌پردازند. وی خاطر نشان ساخت تاسیس ۶ تشکل اقتصادی دیگر نیز در دست اقدام می‌باشد.

ایزدی در ادامه تاکید کرد تشکل‌های اقتصادی می‌توانند صدای بخش خصوصی باشند و با انعکاس نظرات فعالان اقتصادی به دولت در بهبود کیفیت تصمیمات، اثرگذار باشند.

علی اصغر زبردست رئیس اتاق همدان نیز در این رابطه افزود: تشکل‌ها پل ارتباطی میان فعالان اقتصادی و تصمیم‌گیران هستند و دولت با بهره‌گیری از نظرات تحلیل شده از سوی تشکل‌ها این فرصت را دارد تا به حل مشکلات پرداخته و عملکرد بهتری داشته باشد.

 علی اصغر زبردست خاطر نشان ساخت تشکل‌گرایی یعنی حفظ و احترام به سرمایه اجتماعی و اینکه دولت تنها در حرف بگوید از دانش تشکل‌ها استفاده می‌کند، کافی نیست؛ بلکه باید بدنه اجرایی دولت هم به این امر اعتقاد داشته باشد.

وی اذعان داشت تکیه بر درآمد‌های دولتی منجر به شکاف میان دولت و مردم شده است که با تقویت بیش از پیش تشکل‌ها این خلا جبران خواهد

به گفته رئیس پارلمان بخش خصوصی استان همدان تشکل‌ها با احاطه‌ای که به رشته فعالیت‌های متعدد در جامعه دارند می‌توانند نقش ارشادی و هدایتی برای انباشت سرمایه در بخش‌های مختلف ایفا و عدم توزان موجود در این حوزه‌ها را تعدیل کنند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز ضمن قدردانی از توجه ویژه معاون اول رئیس جمور به بخش خصوصی و حضور ایشان در مراسم روز ملی تشکل ها، تشریح کرد: تشکل‌های اقتصادی سازمان‌های خودجوش و غیردولتی هستند که بر اساس نیاز و به منظور فعالیت در زمینه‌های مختلف اقتصادی به صورت داوطلبانه به وجود آمده اند.

او ادامه داد: تشکل، تلاش‌های متفرق بنگاه‌های اقتصادی را یکپارچه و هدفمند ساخته و به عنوان نهاد واسط و پل ارتباطی بین مردم و دولت، با برنامه ریزی و سازماندهی مناسب، حرکت به سمت اهداف توسعه‌ای را تسهیل می‌کند.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تأکید بر نقش و جایگاه ویژه تشکل‌ها در اقتصاد، از تشکل‌های اقتصادی به عنوان تکیه‌گاه اصلی روند توسعه یاد کرد و گفت: اگر بتوانیم در کنار هم بایستیم، توانی در مجموعه کشور ایجاد می‌شود که مسیر توسعه را هموارتر خواهد کرد.

وی از آمادگی این وزارتخانه برای واگذاری هر بخشی از تصدی‌گری‌ها که منع قانونی نداشته باشد، خبر داد. رحمانی معتقد است چنانچه در مسیر توسعه بتوانیم از توان مردم و ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم به بهترین شکل ممکن بهره ببریم، باید همه چیز را برای واگذاری‌ها مهیا کنیم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان سخنران پایانی این همایش از برخی پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی که هنگام تصمیم‌گیری به ویژه در شرایط اعمال انواع فشار‌ها و تحریم‌ها به وجود می‌آید، سخن گفت. به اعتقاد این مقام مسئول باید در این وضعیت سه موضوع مهم را در نظر گرفت؛ اول معیشت و رفاه مردم که بسیار تعیین‌کننده است. دوم مسئله ارز و در نهایت منابع و درآمد‌های دولت که به شدت کاهش یافته است.

جهانگیری در ادامه از سرمایه‌گذاری اندکی که در طول چند سال اخیر در کشور اتفاق افتاده اظهار نگرانی کرد و گفت: باید بی‌رغبتی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید را آسیب‌شناسی کرده و علت‌ها را درمان کنیم. حفظ امنیت و حرمت سرمایه‌گذار دو رکن اصلی هستند که نباید از آن‌ها غفلت کرد.

در پایان این مراسم از پیشکسوتان حوزه تشکل‌ها و از اتاق همدان به عنوان اتاق برتر کشور در حوزه تشکل‌گرایی، تجلیل و قدردانی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار