نماینده، ولی فقیه در همدان با بیان اینکه قربانی کردن گوسفند نماد است، اما در باطن قربانی کردن خواسته‌های انسانی مهم است، اظهار داشت: باید خواسته‌ها و هوای نفس خود را قربانی کنیم و خدا‌های ساختگی، خیالی و بتی را برای خود بشکنیم.
کد خبر: ۷۷۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 12 August 2019
نماینده، ولی فقیه در همدان با بیان اینکه باطن عید قربان ذبح خواسته‌های نفس انسان در برابر خواسته‌های الهی است، گفت:باید خواسته‌ها و هوای نفس خود را قربانی کنیم و خدا‌های ساختگی، خیالی و بتی را برای خود بشکنیم.

به گزارش تسنیم ؛ آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی در نماز عید قربان، با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت: عید قربان از آنجایی آغاز شد که ابراهیم در میدان امتحان قرار گرفت و خلیل الله برای قربانی کردن فرزند خود مامور شد.

وی با بیان اینکه بر اساس روایات حضرت ابراهیم (ع) در سن بالا و دوران پیرمردی خود صاحب فرزندش اسماعیل شد، اما خداوند وی را مامور کرد که فرزندش را برای کبریایی و عظمت پروردگار عالم ذبح کند، گفت: حضرت ابراهیم (ع) این فرمان را اطاعت کرد و موضوع را با حضرت اسماعیل در میان گذاشت و وی موضوع را پذیرفت، اما به جای اسماعیل (ع) ذبح عظیم جایگزین شد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در ذبح عظیم در ظاهر قضیه خداوند متعال از قربانی کردن اسماعیل به عنوان امتحان گذشت، اما در باطن قضیه موضوع چیز دیگری است، گفت: باطن قضیه در واقع تعارض بین خواسته‌های الهی و خواسته‌های نفس انسان است.

شعبانی با بیان اینکه جان کلام این جریانی که خداوند در قرآن کریم مطرح می‌کند آن است که انسان خواسته‌هایی دارد و تمایلات و طبیعت و سرشت انسان به شکلی است که یک سری هوا و هوس‌ها دارد و دوست دارد آزاد باشد و هر کاری می‌خواهد انجام دهد، گفت: در مقابل این خواسته‌های انسان؛ خواسته‌هایی نیز خداوند متعال دارد و آیا اینکه می‌توانید خواسته‌های خود را ذبح کرده و متمایل به خواسته‌های الهی شوید مطرح است به طوری که اگر کسی توانست در تعارضات بین خواسته‌های خود و نفس خود و خواسته‌های الهی پیروز شود ابراهیم بت شکن خواهد بود.

ارتباط میان قربانی کردن و تقرب به درگاه خداوند/ بر چه اساسی خداوند رحمان به حضرت ابراهیم (ع) خود دستور داد فرزندش را به قربانگاه ببرد؟

وی با بیان اینکه حضرت ابراهیم (ع) برای رسیدن به مقامش مراحل بسیاری را طی کرد به طوری که ابتدا عبد خداوند شد بعد نبی و بعد رسول و بعد به مقام ولایت و امامت رسید، گفت: حضرت ابراهیم برای رسیدن به مقام ولایت باید خواسته‌های خود را قربانی می‌کرد.

نماینده، ولی فقیه در همدان با بیان اینکه قربانی کردن گوسفند نماد است، اما در باطن قربانی کردن خواسته‌های انسانی مهم است، اظهار داشت: باید خواسته‌ها و هوای نفس خود را قربانی کنیم و خدا‌های ساختگی، خیالی و بتی را برای خود بشکنیم.

وی در خطبه دوم نیز با بیان اینکه در روز عید قربان قربانی کردن مرسوم است، اما باید در این زمینه به حال فقرا توجه داشته باشیم، گفت: نباید گوشت قربانی بین فامیل‌ها و خودمان که تمکن مالی داریم تقسیم شود بلکه باید سهمی از آن به فقرا برسد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه فلسفه قربانی کردن توجه به فقراست، گفت: در شرایط اقتصادی امروز این توجه باید بیشتر از قبل باشد.

وی با بیان اینکه مراجعه کننده‌هایی به دفتر امام جمعه داریم که عنوان می‌کنند چندین ماه است نتوانسته اند گوشت تهیه کنند، گفت: اگر ماندگاری و قبولی قربانی را می‌خواهید باید قربانی به دست فقیر واقعی و محتاج واقعی برسد.

شعبانی با بیان اینکه در حاشیه‌های شهر خانواده‌های فقیری هستند که باید به آن‌ها توجه شود، اظهار داشت: البته تنها نباید در روز عید قربان به فکر فقرا بود بلکه باید در تمام ایام سال به این موضوع توجه کرد.

وی با بیان اینکه هیچ فقیری نمی‌ماند مگر اینکه ثروتمندی حق وی را خورده باشد، اظهار داشت: کسانی که به زکات، خمس و واجبات الهی توجه دارند بهتر است سهمی نیز برای فقرا ببینند.

وی با بیان اینکه در نظر گرفتن سهمی برای فقرا برکات بسیاری دارد، اظهار داشت: در قدیم برخی علما این اقدام را واجب می‌دانستند و حق معلومی از مال را برای فقرا تعیین می‌کردند به طوری که تعیین سهم فقرا واجب بوده است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه بهتر است انسان در زندگی و از محل درآمد خود سهمی برای فقرا در نظر بگیرد، اظهار داشت: انفاق کنید تا فرزندانتان نیز از شما انفاق را یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مراجعان به دفتر امام جمعه همدان فقرا هستند و منابع نیز برای تامین آن‌ها خوب نیست؛ گفت: خدمت به فقرا برکات بسیاری دارد.

شعبانی با بیان اینکه هیچ چیزی جای خدمت به مردم را نمی‌گیرد و این خدمت پرثمر است، اظهار داشت: همه فقیر و وابسته به خداوند هستیم و باید به حال فقرا رحم کنیم تا خداوند به ما رحم کند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه در دهه ولایت قرار گرفته ایم و باید تا می‌توانید چهره شهر را آذین بندی کنیم به طوری که نشان دهد شیعه علی (ع) هستیم، گفت: کسبه سردرب مغازه‌ها و مردم سردرب خانه‌ها را آذین بندی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار