براساس قانون این واحد‌ها باید تحویل شهرداری شود تا مدیریت شهری بتواند به این مناطق خدمات ارائه دهد، اما از آنجا که این واحد‌ها به شهرداری همدان تحویل داده نشده مدیریت شهری برای ارائه خدمات شهری به ساکنین این مناطق منع قانونی دارد.
کد خبر: ۷۶۹۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴ 06 August 2019
از مشکلات برخی پروژ‌های مسکن مهر در شهر همدان از جمله کوی فردوس و مسکن مهر گلستان عدم تحویل آن‌ها از سوی مسکن و شهرسازی به شهرداری و عدم ارائه خدمات به ساکنان است.

به گزارش تسنیم، طرح احداث مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم ایران تدوین و آغاز شد و هدف از این طرح خانه‌دار کردن قشر‌های کم درآمد بود. 

در اوایل سال ۹۲، دولت دهم مسکن مهر را با پیشرفت ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم داد و با گذشت ۶ سال هنوز مشکلات عدیده پروژه‌های مسکن مهر در کل کشور از جمله استان همدان اعم از عدم تکمیل برخی واحدها، عدم وصل انشعابات و تحویل ندادن برخی از پروژه‌ها به شهرداری به منظور ارائه خدمات شهری رفع نشده است. 

قرار بود بر اساس طرح مسکن مهر، در استان همدان ۳۷ هزار و ۵۰۰ واحد ساخته شود که از این تعداد در حال حاضر بیش از ۳۴ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده و بر اساس وعده مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان کار ساخت و تکمیل یک هزار و ۵۰۰ واحد باقیمانده مانده نیز تا پایان سال ۹۸ به اتمام می‌رسد.

عدم تحویل برخی پروژه‌های مسکن مهر همدان به شهرداری

یکی از مشکلات برخی پروژ‌های مسکن مهر در شهر همدان از جمله کوی فردوس و مسکن مهر گلستان عدم تحویل آن‌ها از سوی مسکن و شهرسازی به شهرداری است.

براساس قانون این واحد‌ها باید تحویل شهرداری شود تا مدیریت شهری بتواند به این مناطق خدمات ارائه دهد، اما از آنجا که این واحد‌ها به شهرداری همدان تحویل داده نشده مدیریت شهری برای ارائه خدمات شهری به ساکنین این مناطق منع قانونی دارد. 

اگرچه با دستور شهردار همدان برخی خدمات شهری از جمله رفت و روب، جمع‌آوری زباله و اختصاص خط اتوبوس واحد به این دو پروژه مسکن مهر ارائه می‌شود، اما ساکنان این واحد‌ها با مشکلات عدیده‌ای در بحث ارائه خدمات شهری مواجهند که از آن جمله می‌توان به عدم محوطه سازی در این مناطق اشاره کرد.

بلاتکلیفی در پرونده مسکن مهر دره‌شهر/ وعده‌هایی که هرگز محقق نشد

چرا مدیران عمران پرند پاسخگوی تاخیرات تحویل مسکن مهر هسا نیستند؟

افتتاح مسکن مهر "هسا" پرند شاید وقتی دیگر/تاخیر پُشت تاخیر

زخمی که هفته گذشته در شورا سرباز کرد

در اواخر سال گذشته در بازدید شهردار همدان، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر و برخی مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان از واحد‌های کوی فردوس، رئیس شورای شهر همدان در جمع خبرنگاران گفت: تیمی متشکل از نمایندگان و کارشناسان شهرداری و مسکن و شهرسازی به منظور رفع مشکل کوی فردوس، کوی گلستان و مناطقی از این دست تشکیل و به حل مشکلات این مناطق می‌پردازند. 

کامران گردان افزود: تیم مذکور باید قبل از آغاز سال نو بازدید‌هایی را از این مناطق انجام داده و بعد از آغاز سال نو، اجرا صورت گیرد.

با این حال ظاهرا این تیم ادعایی نتوانسته آن طور که باید به حل و فصل مشکلات این مناطق بپردازد؛ چنان که در هفته گذشته در یکی از جلسات صحن شورا نامه‌ای از مدیرکل راه و شهرسازی در رابطه با تعیین تکلیف امور مربوط به محوطه‌سازی در کوی فردوس قرائت شد که این نامه به سرباز کردن این زخم قدیمی و درگیری لفظی برخی از اعضای شورا انجامید. 

عوارض می‌گیرید خدمات هم ارائه دهید

علی رحیمی‌فر، رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان، در صحن شورا با بیان این که بخشی از شهروندان همدانی در این مناطق سکونت دارند گفت: علی رغم پرداخت عوارض از سوی این شهروندان نمی‌توان نسبت به مشکلات آن‌ها بی‌تفاوت بود و باید شهرداری در این زمینه ورود کند.

اما نرگس نورالله زاده رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا ضمن مخالفت با ارائه خدمات محوطه سازی توسط شهرداری به ساکنان این مناطق عنوان کرد: این وظیفا بر عهده مسکن و شهرسازی است. 
 
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان هم در جواب نورالله زاده گفت: در صورت عدم ارائه خدمات به ساکنان این مناطق نباید از آن‌ها عوارض نقل و انتقال گرفته شود.

فتحی عنوان کرد: شما چند دوره در شورای شهر همدان عضویت داشتید، چرا نتوانستید این مشکل را حل کنید؟ 

وی تصریح کرد: دوستانی که مخالف ارائه خدمات از سوی شهرداری به این مناطق هستند لطفا برای جمع کردن رای در زمان انتخابات به این مناطق نروند.

شهردار همدان هم با بیان این که اگرچه وظیفه محوطه سازی بر عهده مسکن و شهرسازی است گفت: با اینحال نمی‌شود نسبت به مشکلات مردم در این مناطق بی‌تفاوت بود. 

وی خطاب به مخالفین ورود شهرداری به محوطه سازی در کوی فردوس عنوان کرد: شما نمایندگان مردم در شورا هستید و باید بیش از شهرداری پیگیر تعیین تکلیف وضعیت این مناطق باشید.

اهالی واحد‌های مسکن مهر شهروند قانونی‌اند و مطالبه به حق دارند

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: عده‌ای از شهروندان همدانی بر اساس یک روال قانونی واحد‌های مسکن مهر را خریداری کرده‌اند و انتظار دارند به عنوان شهروند قانونی خدمات شهری دریافت کنند.

علی رحیمی‌فر افزود: صاحبان این واحد‌ها به شهرداری در هنگام نقل و انتقال عوارض می‌دهند و انتظار آن‌ها برای دریافت خدمات به حق است. 

وی عنوان کرد: واحد‌های مسکن مهر بر اساس سیاست‌های دولت وقت ساخته شد و برخی از این پروژه‌ها به شهرداری تحویل نشده است با اینحال نمی‌توان نسبت به مشکلات ساکنان این پروژه‌ها به عنوان نمایندگان مردم همدان در شورا بی‌تفاوت بود. 

رحیمی‌فر تصریح کرد: وظیفه ارائه زیرساخت‌ها در این مناطق به عهده مسکن و شهرسازی است، اما ساکنین این مناطق از ما مطالبه دارند و ما به عنوان نمایندگان مردم شهر همدان در شورا باید راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم. 

وی عنوان کرد: در سال گذشته یک جلسه با حضور مدیران شهری و مسکن و شهرسازی در محل فرمانداری به منظور تعیین تکلیف این مناطق برگزار و در این جلسه مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود که شهرداری به عنوان پیمانکار یا با تعیین پیمانکار به رتق و فتق امور محوطه محوطه‌سازی این واحد‌ها بپردازد و مسکن و شهرسازی در قبال این خدمت به شهرداری زمین بدهد. 

رحیمی‌فر با تاکید بر این که ساکنان این مناطق به حق انتظار دریافت خدمات از شهرداری دارند و شهردار همدان نیز مخالفتی با این امر ندارد اظهار داشت: ما به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر باید به فکر حل مشکلات شهروندان باشیم و اگر به ساکنان مسکن‌های مهر خدمات نمی‌دهیم چگونه انتظار داریم در برنامه‌های مدیریت شهری مشارکت کنند.

به گزارش تسنیم، بی‌تردید از خواسته به حق ساکنان برخی پروژه‌های مسکن مهر همدان که با این مشکل و مشکلات دیگری دسته و پنجه نرم می‌کنند نباید بی‌تفاوت گذشت و از شورای اسلامی شهر، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی انتظار می‌رود با گذشت چندین سال از تحویل برخی از واحد‌های مسکن مهر به تعدادی از شهروندان همدانی این مشکلات را رفع کنند.

اما جای سوال است تا کی باید نسبت به مشکلات این شهروندان بی‌تفاوت بود؟ همانطور که فتحی عضو شورای اسلامی شهر همدان در صحن شورا عنوان کرد برخی از اعضای شورای شهر که مخالف ارائه خدمات به ساکنان این مناطق هستند در زمان انتخابات چگونه انتظار دارند این شهروندان پای صندوق‌های رای بیایند و به آن‌ها رای بدهند؟ این سوال را از نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی هم باید پرسید که چرا در چند سال گذشته اقدامی برای حل مشکلات شهروندان این مناطق نکرده‌اند؟ و چرا متولیان راه و شهرسازی را مجاب نکردند با تکمیل این پروژه‌ها آن‌ها را در اختیار شهرداری بگذارد؟
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار