محمدرضا شفیعی بیان کرد: طی بازدیدی که همراه دادستان بهار و عوامل نیروی انتظامی شهرستان بهار در ساعت حدود ۱۰ شب چهارشنبه ۲ مرداد از شهرک صنعتی بهاران صورت گرفت، کارخانه دیانا کاغذ به عامل این بوی نامطبوع مورد تأیید قرار گرفت.
کد خبر: ۷۶۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ 30 July 2019
سرانجام منشأ بوی نامطبوع شهرستان بهار که مدتی آسایش مردم را گرفته بود، پیدا شد. یک واحد آلاینده در شهرک صنعتی بهاران عامل ایجاد این بو شناسایی شده است.

به گزارش ایسنا، بخشدار مرکزی بهار اظهار کرد: از حدود یک سال پیش بوی مشمئزکننده‌ای موجب سلب آسایش مردم شهرستان بهار شده بود که طی مراجعات مکرر مردم به فرمانداری و ابرازنارضایتی آن‌ها از بوی بد، فرماندار بهار پیگیر موضوع شده و طی این پیگیری‌ها و با بازدید از شهرک صنعتی بهاران، عامل این بو کارخانه دیانا کاغذ معرفی شد.

محمدرضا شفیعی بیان کرد: طی بازدیدی که همراه دادستان بهار و عوامل نیروی انتظامی شهرستان بهار در ساعت حدود ۱۰ شب چهارشنبه ۲ مرداد از شهرک صنعتی بهاران صورت گرفت، کارخانه دیانا کاغذ به عامل این بوی نامطبوع مورد تأیید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بیشترین مراجعات شهروندان بهار به فرمانداری، از شهرک فرهنگیان بهار بود که به علت بُعد مسافتی کمتر از ۲ کیلومتری شهرک صنعتی بهاران با شهرک فرهنگیان بهار، سبب ساز بوی بد و مراجعات مکرر شده بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه باید در شهرستان بهار معمولا از سمت شهرک صنعتی بهاران به سمت شهر می‌وزد، این امر موجب انتقال بوی نامطبوع به مناطق مسکونی شده و احداث شهرک صنعتی بهاران در این منطقه کار درستی نبوده است و با توجه به بُعد جغرافیایی و چشم اندازی که این شهرک دارد، بهترین مکان برای تأسیس سایت گردشگری بوده و این درحالیست که اکنون به عنوان شهرک صنعتی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

شفیعی در ادامه بیان کرد: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار طی بازدید‌های مکرر در این زمینه، اقدامات و تذکر‌های لازم را به کارخانه‌ی دیاناکاغذ داده است و در صورت عدم رفع نواقص از آن طریق، دادستان شهرستان بهار شخصا به عنوان مدعی العموم پیگیر موضوع خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: ما چند نوبت پایش‌های روزانه و شبانه از این کارخانه داشتیم و تا کنار جاده اصلی، بوی نامطبوع احساس می‌شد وبا توجه به جهت وزش باد که روز‌ها به سمت کوه بوده و شب‌ها از سمت کوه به سمت شهر است، بر میزان انتقال بوی نامطبوع در شب‌ها تأثیرگذار بود.

معصومه پارچیان با بیان اینکه به این کارخانه چند نوبت اخطاریه دادیم و ظاهرا اقداماتی هم انجام داده، اما این اقدامات بر کنترل بوی نامطبوع تأثیرگذار نبوده است، ادامه داد: اقدامات صورت گرفته توسط عوامل این کارخانه، کارگذاری سیستم کنترل آلودگی هوا و راه اندازی سیستم پیش تصفیه فاضلاب بود، اما با توجه به اینکه در و پنجره‌های واحد باز می‌ماند و به علت طرح توسعه شهر بهار و بُعد مسافتی کوتاه شهرک صنعتی بهاران با شهر بهار تأثیری نداشته است.

وی افزود: بازدید‌های ما در مواردی همراه با عوامل اداره صنعت، معدن و تجارت، شورای شهر بهار و مرکز بهداشت بود و در مواردی هم به تنهایی توسط محیط زیست انجام می‌شد که طی چند سال اخیر اخطاریه‌هایی را داده بودیم و به مرور یک سری اقدامات را انجام داده اند، اما حالت پیشگیرانه نداشته و کاملا کنترل نشده است.

پارچیان تصریح کرد: آخرین اخطاریه ما بعد از بازدید بخشدار مرکزی و دادستان و عوامل نیروی انتظامی شهرستان بهار صورت گرفت که برای رفع بوی نامطبوع، ۳ روز به آن‌ها مهلت داده شد، اما عوامل کارخانه به صورت داوطلبانه واحد را تعطیل کرده اند.

وی در پایان اظهار کرد: فعلا حکمی از مراجع قضایی برای تعطیلی کارخانه صادر نشده و یا طرح دعوی از سوی سازمان‌های دولتی صورت نگرفته است، اما تعطیلی کارخانه بستگی به مدیر کارخانه و اقدامات اصلاحی آن‌ها برای رفع بوی نامطبوع خواهد داشت.

شنیده می‌شود مدیر کارخانه در حرکتی خودجوش اقدام به تعطیلی واحد خود کرده و موجب بلاتکلیفی کارگردان این کارخانه شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار