ابوالقاسم الماسی با بیان اینکه اگر در مراسم به طور خاص اسمی از انتخابات مجلس برده نشود نمی‌توان به آن شائبه انتخاباتی بودن را مربوط دانست، تأکید کرد: قانون در این مورد مسکوت مانده و به تبع آن مسئولان مربوطه نیز اجازه ورود و دخالت علیه این دسته از تبلیغات زودهنگام را ندارند چراکه همانطور که اشاره شد هیچ اسمی از مجلس و کاندیداتوری در این‌گونه تبلیغات ذکر نمی‌شود.
کد خبر: ۷۶۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 13 July 2019
در حالی کمتر از ۸ ماه دیگر انتخابات یازدهمین دوره مجلس برگزار می‌شود که برخی داوطلبان احتمالی از حوزه انتخابیه استان همدان ظرفیت فضای مجازی را به کار گرفته و درصدد معرفی خود هستند.

بر اساس جدول زمانبندی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷ روز برای استعفای داوطلبان این انتخابات در نظر گرفته شد به طوری که داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی که مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات بودند، در حد فاصل روز‌های تا ۱۶ خرداد استعفای خود را اعلام کردند.

البته طبق آنچه سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفته بود هنگام ثبت نام از داوطلبان مشمول ماده ۲۹ قانون، صرفاً استعفای مقامات ملاک نبوده بلکه پذیرش استعفا از سوی مقام مافوق و عدم اشتغال آنان در آن پست مبنا بود که از قضا همین اتفاق در همدان نیز رخ داد و در حالی که معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمانشاه برای داوطلبی انتخابات از همدان استعفا داده بود، اما استعفای وی مورد پذیرش قرار نگرفت و به همین علت یکی از مهره‌های شاخص که احتمال حضورش در مجلس یازدهم کم هم نبود نتوانست وارد این عرصه شود.

طبق سخنان معاون سیاسی وزیر کشور در مهلت مقرر تقویم انتخابات برای استعفا (۱۰ تا ۱۶ خرداد سال‌جاری) ۵۰ مدیر استعفای خود را به مدیر مافوق خود تسلیم کرده‌اند و مدیرانی از سایر دستگاه‌ها و همچنین نیرو‌های مسلح نیز برای این منظور استعفا کرده‌اند که با توجه به اینکه اعلام آن به ستاد انتخابات کشور اجباری نیست تاکنون آمار دقیقی از آن‌ها در دسترس نیست.

در برابر داوطلبان سنتی انتخابات در استان همدان شاهد ورود چهره‌های جدید برای رقابت با این افراد خواهیم بود انتخابات مجلس یازدهم که دوم اسفندماه امسال برگزار می‌شود به دلیل شرایط خاص حاکم بر کشور و منطقه و نیز به دلیل اوضاع اقتصادی و مشکلات اقتصادی پیچیدگی‌های خاصی دارد و از حساسیت‌های بیشتری برخوردار است.

اما با پایان یافتن مرحله استعفای مدیران در مهلت قانونی برای ثبت نام در انتخابات آنچه در استان همدان بیش از همیشه خودنمایی کرد، بی علاقگی مدیران به داوطلبی در انتخابات بود و بر این اساس بیشتر در آخرین روز‌های این مهلت قانونی، شاهد اعلام انصراف داوطلبان احتمالی که باید برای داوطلبی از سمت خود کناره گیری می‌کردند، بودیم که با این اوصاف می‌توان پیش بینی کرد؛ در برابر داوطلبان سنتی انتخابات در استان همدان شاهد ورود چهره‌های جدید برای رقابت با این افراد خواهیم بود.

به طور معمول در سالی که انتخابات برگزار می‌شود از ماه‌ها قبل حرکت‌ها و فعالیت‌هایی در فضای سیاسی و بعضاً رسانه‌ای شکل می‌گیرد که با توجه به اهمیت موضوع تا حدودی طبیعی است به طوری که برگزاری نشست‌ها و جلسات علنی و غیر علنی توسط احزاب، مصاحبه‌ها و گفتگو‌های رسانه‌ای و دیدار‌هایی با رنگ و بوی انتخاباتی می‌تواند از جمله این حرکت‌ها باشد.

در این میان با وجود فضای مجازی و گستردگی وسایل ارتباطی اینگونه فعالیت‌ها ابعاد جدیدی نیز به خود گرفته و هرچه فاصله زمانی تا انتخابات کمتر شود، رنگ و بوی جدی تری به خود خواهد گرفت.

شکل گیری چنین فضایی در حد معقول و معمول نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه از حیث آگاهی بخشی و ایجاد نشاط سیاسی و اجتماعی مفید نیز است، اما چنانچه از حد خود بگذرد و در دایره‌ای گسترده‌تر شامل حرکت‌ها و فعالیت‌های بیشتری شود، می‌تواند آسیب‌هایی را نیز به دنبال داشته باشد.

انتخابات رویداد مهم سیاسی است که فرآیند آن مراحل خاص خود را دارد و به طور طبیعی از چندماه قبل فضای سیاسی جامعه را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و در راستای آن فعالیت‌هایی نیز از ناحیه فعالان سیاسی و احزاب صورت می‌گیرد، اما این بدان معنا نیست که تمام فعالیت‌ها و اقدامات در عرصه‌های مختلف با انگیزه انتخابات انجام شود و یا بازخورد‌ها به گونه‌ای باشد که از آن برداشت انتخاباتی شود.

تحرک بیش از پیش برخی از نمایندگان فعلی مجلس باعث شده تا این روز‌ها موضوع انتخابات آتی مجلس و به‌دنبال آن رنگ و بوی تبلیغاتی داشتن اینگونه حرکت‌ها در محافل مختلف به شکل خاصی مطرح شود دقیق‌تر که می‌شویم آنچه مشاهده می‌شود اینکه تحرک بیش از پیش برخی از نمایندگان فعلی مجلس باعث شده تا این روز‌ها موضوع انتخابات آتی مجلس و به‌دنبال آن رنگ و بوی تبلیغاتی داشتن اینگونه حرکت‌ها در محافل مختلف به شکل خاصی مطرح شود.

از یکسو برخی از نمایندگان حضور پررنگ و قابل ملاحظه‌ای در برنامه‌های مختلف از جمله سفر مسئولان کشوری به استان، جلسات و همایش‌های استانی، افتتاح پروژه‌ها، مراسم و آئین‌های مناسبتی، مراسم تجلیل از افراد شاخص و مانند آن‌ها دارند و تلاش می‌کنند به هر قیمتی که شده در این برنامه‌ها باشند و اسمی از آن‌ها برده شود یا حتی سخنرانی کنند و از سوی دیگر اصرار برای سخنرانی در جلسات و همایش‌ها آن هم در شرایطی که به‌طور معمول فقط یک نماینده به اسم مجمع نمایندگان باید صحبت داشته باشد، شائبه تبلیغاتی بودن را تقویت می‌کند.

گاهی نیز دیده می‌شود که برخی از نمایندگان در هر برنامه یا اتفاق خوبی که برای استان می‌افتد، تلاش می‌کنند آن‌را صرفاً به نام خود ثبت کنند و یا نقش خود را در آن اتفاق پررنگ‌تر نشان دهند در حالی که اینگونه حرکت‌ها نه تنها مطلوب مردم نیست، بلکه می‌تواند در نگاه افکار عمومی به عملکرد یک نماینده نیز تأثیر بگذارد و برخلاف انتظار و برداشت اولیه، جایگاه او را تحت الشعاع قرار دهد.

از طرفی برخی مواقع نیز دیده می‌شود که برخی داوطلبان احتمالی انتخابات استان به موازات نمایندگان به دیدار مسئولان کشوری که به همدان سفر می‌کنند، می‌روند و گویا شیوه آن‌ها در این دیدار‌ها نیز تبلیغاتی است.

در این خصوص هم نباید از فضای مجازی نیز غافل شد چراکه فعالیت‌های انتخاباتی داوطلبان احتمالی انتخابات در فضای مجازی متمرکز شده به طوری که تشکیل گروه‌هایی با حضور صنوف مختلف به صورت جدا جدا با مدیریت داوطلب احتمالی از اقداماتی است که در فضای مجازی از سوی برخی داوطلبان احتمالی استان در حال انجام است.

هرچه فاصله زمانی تا اسفند ۹۸ کوتاه‌تر شود تحرکات سیاسی نیز جدی‌تر می‌شود و نمی‌توان منکر آن شد که برخی داوطلبان ۸ ماه زودتر تحرکات سیاسی خود را آغاز کرده و به جمع‌آوری آرای مردمی می‌پردازند.

مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان در خصوص برخورد با تبلیغات زودهنگام کاندیدا‌ها با اشاره به آغاز تبلیغات زودهنگام برخی از افراد مشتاق حضور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تبلیغات اگر به اسم کاندیدا باشد خلاف قانون بوده و مورد برخورد قانونی و مجازات قرار می‌گیرد.

ابوالقاسم الماسی با بیان اینکه اگر در مراسم به طور خاص اسمی از انتخابات مجلس برده نشود نمی‌توان به آن شائبه انتخاباتی بودن را مربوط دانست، تأکید کرد: قانون در این مورد مسکوت مانده و به تبع آن مسئولان مربوطه نیز اجازه ورود و دخالت علیه این دسته از تبلیغات زودهنگام را ندارند چراکه همانطور که اشاره شد هیچ اسمی از مجلس و کاندیداتوری در این‌گونه تبلیغات ذکر نمی‌شود.

الماسی ایجاد آئین نامه و یا تبصره در این زمینه را وظیفه نمایندگان حاضر در مجلس دانست و گفت: تعیین چارچوب و تبصره برای موارد خاص در حیطه وظایف نمایندگان مردم در خانه ملت بوده و مسئولان استانداری اجازه هیچ‌گونه برخوردی با این دسته از افراد ندارند.

مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان درباره مجازات تبلیغات زودهنگام و علنی کاندیداها، مطرح کرد: برای افراد خاطی طبق آنچه در قانون آمده پرونده تشکیل شده و مجازات می‌شوند و تأثیر منفی در تعیین صلاحیت این افراد هنگام انتخابات از مهمترین مجازات نمایندگان عجول است.

ثبت نام از داوطلبان انتخابات در روز‌های ۱۰ تا ۱۶ آذر انجام می‌شود و با توجه به بحث انتخابات مجلس در فضای سیاسی استان همدان انتظار می‌رود حرکت‌ها و فعالیت‌های نمایندگان فعلی به‌گونه‌ای باشد که صرفاً در راستای وظایف نمایندگی صورت گیرد و به سمت و سویی نروند که شائبه تبلیغاتی و انتخاباتی داشته باشد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار