سود سرشاری که در طلای کثیف یا زباله نهفته است نشان می‌دهد که طبیعت پاک همدان اسیر چه بلا و درد پنهانی است که در آینده نمود آنرا می‌توان دید نیازمند همکاری همه شهروندان است تا به جای استفاده از نایلون و ساک خرید پلاستیکی، ظروف پارچه‌ای و یا برزنتی را در حد امکان استفاده کنند.
کد خبر: ۷۶۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 13 July 2019
روزانه ۳ درصد از ۴۰۰ تن زباله خانگی همدان را زباله‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهند، عددی که اگرچه کوچک به نظر می‌رسد، اما تهدید آن به دلیل جذب بعد از ۵ قرن، برای محیط زیست شهری جدی است.

به گزارش تسنیم، در نزدیکترین نقطه به شهر همدان، آن سوی پلیس‌راه همدان به تهران مرکز دفن بهداشتی پسماند‌های شهری قرار دارد محلی که روزانه حدود ۴۰۰ تا ۴۸۰ تن زباله از همدان با ناوگان‌جمع‌آوری پسماند به این نقطه حمل و دفن بهداشتی می‌شود، زباله‌هایی که بخشی از آن هم پلاستیک غیرقابل جذب و باز‌یافت در طبیعت است.

محیط زیست شهر در تصرف نایلون‌ها

 محیط دفن‌پسماند‌های شهری همدان حدود ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و وسعت قابل توجهی از زیست بوم شهری همدان به دفن زباله‌های شهری جدای از فضایی که برای دفن و دپو‌ی نخاله‌هاست اختصاص داده شده است. ۲۱ تیر روز جهانی بدون پلاستیک یا انواع نایلون است و حالا باید دید وضع همدان در این حوزه چطور است.

 اگر نگاهی گذرا به بازار عرضه و فروش و میوه‌تره‌بار شهربیاندازیم بدون استثنا خواهیم دید که هر شهروندی ساک خرید پلاستیکی از مغازه‌دار و فروشنده برای خرید تقاضا می‌کند و اگر آمار سردستی و حدود مغازه‌های این صنف در همدان را در نظر بگیریم به عددی در حدود یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ واحد صنفی با مجوز و بدون مجوز خواهیم رسید.

 نقش اصناف و مردم در کاهش مصرف نایلون

 این نگاه را باید به سمت دیگر اصناف شهر، یعنی مغازه‌های که کمتر از این صنف نایلون خرید به دست مشتری می‌دهند (بخوانید پلاستیکی) داشته باشیم؛ مانند قنادی‌ها، لباس‌فروشان، خواربار‌فروشان و دارو‌خانه‌ها ... و یا هر صنفی که جنسی عرضه می‌کند؛ نایلون پلاستیکی به دست مشتری و مردم می‌دهد.

یعنی روزانه در این شهر هزاران هزار نایلون پلاستیکی در اندازه و جنس‌های مختلف برای حمل خرید‌های متنوع به دست مردم می‌رسد که سرانجامی جز سطل آشغال و دفن در سایت پسماند شهری همدان ندارد البته اگر جمع‌آوری غیر‌اصولی آن را هم توسط برخی زباله‌جمع‌کن‌ها نادیده بگیریم که تهدید دیگری است.

زیست بوم شهری با حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر جمعیت که در تنگنای کمبود زمین هم قرار دارد؛ ساختمان‌هایش به دلیل این کمبود کیپ‌تا کیپ هم سر به آسمان سائیده‌اند پلاستیک در آینده تهدید جدی برای آنست، چرا نبایدگام‌های حذف نایلون از چرخه زندگی در این شهر را سریعتر برداشت.

آمار مصرف نایلون در مراکز خرید

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهر همدان دراین‌باره به خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: در شهر همدان در ۲ مجموعه عرضه میوه و تره‌بار سر‌گذر وسبزه‌ه میدان روزانه حدود یک هزار مشتری فقط به واحد‌های صنفی عرضه میوه تره‌بار مراجعه دارند که اکثر شهروندان هم از مغازه‌داران تقاضای استفاده از کیسه نایلونی دارند.

 محمد فامیل متقی با یاد‌آوری اینکه اگر به دنبال کاهش مصرف نایلون در شهر و مغازه‌های هستیم باید شهروندان کیسه پارچه‌ای یا برزنتی برای خرید همراه داشته باشند، گفت: حدودی می‌توان روزانه مصرف عددی هر واحد صنفی این مراکز را یک کیلو پلاستیک (ساک دستی) به طور متوسط عنوان کرد.

وی افزود: این در حالیست که هر مغازه‌دار روزانه برای تامین هر کیلو نایلون در اندازه‌های متفاوت شاید بین ۱۵ تا ۲۵ هزار‌تومان هزینه می‌کند. قبلا همه اطلاع دارند که از کاغذ کرافت برای تهیه پاکت استفاده می‌شد و نقش موثری هم در حفظ محیط‌زیست داشت. البته همدان پاکت‌سازی نداشت.

وی بایاد‌آوری اینکه اکنون پاکت از تهران به همدان می‌رسد و برخی مغازه‌ها مانند خشکباری‌ها از پاکت استفاده می‌کنند اظهار داشت: رویه استفاده از پاکت کاغذی هنوز در میوه‌فروشی‌های همدان رایج نیست، اما در مغازه‌های بزرگ در تهران پاکت کاغذی استفاده می‌کنند.

فامیل متقی در پاسخ این سئوال خبرنگار تسنیم که برای رواج استفاده از پاکت کاغذی در صنف زیر نظر اتحادیه چه برنامه‌ای دارید؟، گفت: صنف کمیسیون آموزش دارد و می‌توان برای ترویج فرهنگ استفاده پاکت کاغذی در توزیع و عرضه میوه استفاده کرد که البته به مردم هم بستگی دارد که نایلون کمتری مصرف کنند.

 استفاده از ۲۰۰ کیلو پاکت برای فروش آجیل در هر روز

 رئیس اتحادیه قنادان، آجیل و خشکبار همدان هم گفت: اکنون در شهر همدان ۴۰۰ واحد صنفی به تهیه و توزیع انواع شیرینی، نقل‌و نبات، کماج، انواع حلوا و انگشت پیچ اشتغال دارند که برای عرضه این خوارکی از انواع ظروف پلاستیکی استفاده می‌شودو حتیدر داخل جعبه شیرینی هم نایلون دارد.

 محمد ارغوان با اشاره بر اینکه اکنون واحد‌های خشکبار فروش همدان تنقلات خود را در داخل پاکت به مردم عرضه می‌کنند که نقش موثری در حفظ محیط زیست دارد افزود:، اما به ناچار برخی مواد غذایی باید در ظروف پلاستیکی و نایلونی عرضه شود که اجتناب ناپذیر است.

وی مقدار مصرف روزانه مصرف انواع پاکت در خشکباری‌های همدان را به طور متوسط ۲۰۰ کیلو عنوان کرد و اظهار داشت: حدودا مصرف پلاستیک روزانه هر واحد قنادی و سایر اصناف وابسته این صنف مانند شکلات فروشان و آبنبات‌فروشان هم در حدود ۳۰۰ کیلو به طور متوسط است.

 این در حالیست که البته بخشی از اصناف شهر این واحد‌های پرتقاضا برای تحویل نایلون و پلاستیک خرید به دست مردم هستند و باید به این جمع مرغ‌فروشی‌ها، خرازی‌ها، ابزار و یراق آلات و ... را هم افزود که به مقدار زیادی در هر روز برای عرضه اجناس خود به پلاستیک نیاز دارند بخش دیگری از نایلون و پلاستیک تولیدی شهر هم مربوط به واحد بهداشتی و خدماتی مرتبط است.

 جمع‌آوری روزانه ۴۰۰ زباله خانگی از شهر همدان

 مدیر خدمات شهری شهرداری همدان درباره مقدار پلاسیتک مصرفی شهر همدان اظهار داشت: اکنون زباله در شهر به ۳ صورت جمع‌آوری با پرس (زباله خانگی)، زباله حجیم و زباله خشک است که حدود ۳۰ درصد از زباله خانگی خشک و بقیه‌تر می‌باشد.

 حسین خانجانی افزود: روزانه در شهر همدان حدود ۴۰۰ تن زباله خانگی جمع آوری می‌شود که از مقدار زباله حدود ۳ درصد آن یعنی ۱۲ تن نایلون و پلاستیک است که با فرهنگ‌سازی می‌توان حجم این مقدار زباله را کاهش داد. تا محیط زیست کمتر آلوده شود.

وی افزود: همه زباله‌های جمع‌آوری شده به صورت بهداشتی به سایت دفن شهرداری همدان منتقل می‌شود تا فرایند دفن آن اجرایی شود و بخشی از زباله خشک شهری هم با همکاری پیمانکاران طرف قرار‌داد شهرداری از چرخه دفن خارج و برای بازیافت استفاده می‌شود.

 البته آمار اعلام شده توسط مدیر خدمات شهری شهرداری همدان فقط مربوط به شهر همدان و جدای از زباله‌ای است که از شهر‌های پیرامون به سایت دفن زباله بهداشتی شهرداری همدان منتقل می‌شود.

 سود سرشاری که در طلای کثیف یا زباله نهفته است نشان می‌دهد که طبیعت پاک همدان اسیر چه بلا و درد پنهانی است که در آینده نمود آنرا می‌توان دید نیازمند همکاری همه شهروندان است تا به جای استفاده از نایلون و ساک خرید پلاستیکی، ظروف پارچه‌ای و یا برزنتی را در حد امکان استفاده کنند.

 این طوری طبیعت پاک الوند تمیزی خود را از دست نمی‌دهد و خاک‌ها و محیط آن برای تولید بیشتر و نه دفن زباله کاربرد اقتصادی در سال رونق تولید و بهبود اشتغال خواهد داشت. سایت پسماند همدان در یک دوره ۲۵۰ هکتار بود و بعد هم ۲۵۰ هکتار دیگر به آن افزوده شد خاکی که به جای دفن زباله می‌توانست نقش مهمی در تولید داشته باشد.

 بانوان خانه و روش فرهنگ‌سازی

همچنین اردیبهشت سال ۱۳۹۴ سازمان مدیریت پسماند همدان برای راه‌اندازی خط پردازش زباله‌های خشک به ظرفیت روزانه ۲۵۰ تن در زمینی به مساحت ۶ هکتار با مشارکت بخش خصوصی و هزینه ۷ میلیارد تومان اقدام کرد تا زباله‌های خشک از زباله‌های‌تر جدا شود.

 از اجرای این چرخه هم که با هدف کاهش هزینه‌ها در مرکز دفن پسماند، پیشگیری از هدر رفتن سالانه زمین، ایجاد اشتغال و درآمدزائی و بازیافت پسماند‌های خشک بود که همان زمان هم اعلام شد این واحد ۶۰ درصد زباله‌ها را بازیافت خواهد کرد هرچند هنوز اطلاعاتی دقیق از فرایند از سرانجام آن نیست.

اگر این فرایند اصولی اجرا می‌شد اکنون نباید در منطقه‌ای از مسیر همدان به کرمانشاه انواع ضایعات خشک شهر انباشته شود و این محل مقصد نهایی آغاز و پایان شب همه باز‌یافت‌کنندگان غیر‌رسمی زباله خشک شهر باشد؛ گروهی که زباله‌های خود را به حدود ۱۳۰ واحد شناسایی شده تحویل می‌دهند.

 شهرداری همدان در کنار این کار غیر‌رسمی ۱۲ ایستگاه بازیافت شهری دارد تا زباله‌های خشک را جمع‌آوری کنند. باید دانست که بانوان خانه دار نقش مهم و موثری در کاهش مصرف نایلون با هدایت اعضای خانواده دارند تا اهالی خانه را با ساک پارچه‌ای و یا بزرنتی راهی بازار کنند و نه غیر از آن.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار