معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: تا پایان شهریور ماه ۴ تخت دیالیز در بیمارستان آیت الله بهاری شهرستان بهار راه اندازی می‌شود.
کد خبر: ۷۶۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 11 July 2019
عدم وجود بخش دیالیز در شهرستان بهار بیماران را با مشکل روبه‌رو کرده و آن‌ها مجبورند برای هر بار دیالیز مسیر شهرستان بهار تا همدان را طی کنند.

به گزارش تسنیم، زمانی که نارسایی کلیه در بیماران کلیوی شدت می‌گیرد عملکرد بدن کاهش یافته و این بیماران مجبور به استفاده از کلیه مصنوعی که همان دیالیز است میشوند. دستگاه دیالیز به بدن بیمار وصل شده و برای ساعاتی وظیفه کلیه‌ها را انجام می‌دهد. مدت زمان و تعداد روز‌های انجام دیالیز در بیماران مختلف متفاوت است و هریک با توجه به شدت نارسایی در مدت زمان مشخصی زیر دستگاه دیالیز قرار میگیرند.

اما زمانی بار مشکلات بر روی دوش بیماران بیشتر شده که این دستگاه در نزدیکی محل سکونت بیماران وجود ندارد و آن‌ها مجبورند برای انجام دیالیز راهی بیمارستان‌های همدان شوند.

یکی از بیماران دیالیزی در شهرستان بهار به خبرنگار تسنیم گفت: هفته‌ای سه روز برای انجام دیالیز به بیمارستان شهید بهشتی همدان می‌روم.

وی تصریح کرد: وقتی کلیه‌ها عملکرد مناسبی ندارد، ما بیماران دچار ضعف عضلانی، خستگی و کلافگی می‌شویم از طرفی هم وقتی امکانات انجام دیالیز در شهرستانمان وجود ندارد مجبوریم ساعات بیشتری از وقت خود را صرف رفت و آمد در مسیر بهار به همدان و بالعکس، تلف کنیم. این رفت و آمد‌های همیشگی حجم مشکلات ما را بیشتر کرده است.

این بیمار با بیان اینکه قرار است در بیمارستان آیت الله بهاری بخش دیالیز راه اندازی شود، ابراز کرد: گاهی یک پروژه را آنقدر به درازا می‌کشند که با خود میگویم شاید عمر ما به افتتاح این پروژه‌ها قد ندهد.

وی با بیان اینکه از مسئولان می‌خواهیم هر چه سریعتر این بخش حیاتی را برای بیماران نیازمند راه اندازی کنند، اظهار داشت: چندین بیمار دیالیزی در شهرستان بهار چشم انتظار راه اندازی این بخش هستند.

این بیمار دیالیزی افزود: مسافت بهار به همدان ۲۰ کیلومتر است که شاید به نظر برخی، این مسافت طولانی نباشد، اما در فصل‌های سرد سال و روز‌های گرم تابستان رفت و آمد برای ما مشکل است و وقتی به خانه برمیگردیم بخش زیادی از انرژی خود را از دست داده‌ایم. بسیاری از ما قادر به رانندگی نیستیم و مجبوریم برای هر بار رفت و آمد به همدان هزینه زیادی را بپردازیم.

بهار و فامنین فاقد بخش دیالیز است

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: متاسفانه در شهرستان‌های فامنین و بهار بخش دیالیز وجود ندارد و بیماران باید برای انجام دیالیز راهی همدان شوند.

ابوالفتح میرزایی اظهار داشت: فضای فیزیکی بخش دیالیز بیمارستان‌های بهار و فامنین آماده است، اما هنوز دستگاه‌های آن خریداری و نصب نشده است.

وی با بیان اینکه هرچه محل انجام خدمات پزشکی درمانی به بیماران نزدیک‌تر باشد آن‌ها احساس بهتری خواهند داشت، ابراز کرد: بنابراین انتظار داریم راه اندازی این بخش در دو شهرستان یاد شده سریع‌تر اتفاق بیفتد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان با اشاره به بخش بخش دیالیز فامنین توسط خیران سلامت در حال ساخت است، گفت:، اما بیمارستان آیت الله بهاری شهرستان بها که توسط بخش دولتی ساخته و افتتاح شده است.

میرزایی با بیان اینکه در مجموع ۱۰۰ دستگاه دیالیز در بیمارستان‌های استان وجود دارد، گفت: تعداد دستگاه‌ها نسبت به بیماران کمتر است و این سبب سه شیفته شدن بخش دیالیز شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: تا پایان شهریور ماه ۴ تخت دیالیز در بیمارستان آیت الله بهاری شهرستان بهار راه اندازی می‌شود.

ابراهیم جلیلی اظهار داشت: فضای ساختمانی بخش دیالیز شهرستان بهار آماده شده و در مرحله خرید دستگاه‌های دیالیز هستیم.

وی با بیان اینکه وزارتخانه در حال انجام اقدامات مربوط به مناقصه خرید دستگا‌های دیالیز است، گفت: تا پایان امسال تجهیزات کامل بخش دیالیز شهرستان‌های بهار و فامنین به طور کامل انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان تصریح کرد: تعداد بیماران دیالیزی شهرستان بهار ۳۴ نفر است که با راه اندازی این بخش دیگر مشکلات رفت و آمد به مناطق دیگر وجود ندارد.

بیماران دیالیزی جزء بیماران خاص جامعه بوده که نیازمند توجه و دریافت خدمات بیشتری هستند؛ لذا در استانی که مهد بوعلی‌سینا بوده و در زمینه علم پزشکی سرآمد است، شایسته است که برای کاهش بار مشکلات بیماران و درد و رنج‌های ناشی از بیماری، به نیاز حیاتی آن‌ها توجه بیشتری نشان داده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار