رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل همدان نیز از فعالیت 190 بنگاه معاملات خودرو در همدان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد حدو 40 مورد نمایشگاه ماشین های سنگین بوده و 140 واحد فعال در حوزه خودروهای سبک در همدان دارای پروانه کسب هستند.
کد خبر: ۷۵۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱ 17 June 2019
در شرایط اقتصادی بحرانی کنونی و نوسان قیمت خودرو در ماه‌های گذشته شاهد حوادث حاشیه‌ای در بازار خودرو هستیم.

به گزارش ایسنا، پس از سرکشی از برخی بنگاه‌های معاملات خودرو دلالانی را در این بنگاهها دیدیم که در انتظار طعمه بوده و ادعا می کنند خودروهایی با شرایط خاص و قیمت مناسب تر می توانند در اختیار خریداران قرار دهند.

البته در بین برخی نمایشگاه‌داران هم افراد سودجویی هستند که از سادگی برخی افراد سوءاستفاده کرده و به معاملات مشکل دار دامن زده و افرادی را در نمايشگاه به كار مي گمارند كه زمينه بروز تخلفاتي را فراهم مي كنند.

فروش خودرو بین افراد به وسیله یک برگه به اصطلاح «قولنامه» با کسب حق کمیسیون در نمایشگاه اتومبیل نیز راه دیگری برای دلالان و شیوه جدید درآمدزایی شده که به کلاهبرداری های میلیونی ختم می‌شود.

گروکشی برگه سبز وسیله نقلیه نیز یک راه کلاهبرداری بین نمایشگاه‌داران خودروست که به جای طلب های میلیونی از یکدیگر سند خودرو را به صورت امانی نزد خود نگهداری می کنند و از سوی دیگر وسیله نقلیه بدون سند را به افراد عادی و طعمه های خود در جامعه با یک برگ قولنامه به فروش می‌رسانند و در این بین خریدار مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه نیز خریدار که نمی‌تواند به سند دست پیدا کند را تحت فشار قرار می‌دهند که خودرو را مرجوع کند و در این بین حق کمیسیون‌های پرداخت شده قابل بازگشت نیست.

خودرو بدون سند نخرید

یک قاضی در این رابطه گفت: افرادی که بدون مشاهده سند خودرویی را خریدار می‌کنند طعمه کلاهبرداران شده و برای احقاق حق خود باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوند تا با شکایت در مراجع قانونی به حق خود برسند.

سعید گلستانی با اشاره به افزایش دلالان در بازار خودروی همدان اظهار کرد: عدم نظارت بر فعالیت نمایشگاه‌ها و عدم آگاهی افراد عادی توانسته میدان را بر کلاهبرادارن گسترده کند تا با فراغ بال بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه کلاهبرداران در نهایت در چنگال قانون بوده و جرائم سنگینی در انتظار آنها است، عنوان کرد: از مردم تقاضا داریم با آگاهی بیشتر وارد معاملات به ویژه در حوزه خرید وسایط نقلیه شوند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل همدان نیز از فعالیت 190 بنگاه معاملات خودرو در همدان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد حدو 40 مورد نمایشگاه ماشین های سنگین بوده و 140 واحد فعال در حوزه خودروهای سبک در همدان دارای پروانه کسب هستند.

اکبر دیزجیان افزود: در حوزه فعاليت واحدهاي صنفي تحت نظر اين اتحاديه، به جز معاملات خودروهاي صفر كيلومتر، هميشه شكايت وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت 10 ساله جوازها در همدان تصریح کرد: اگر تخلف‌های گزارش شده در واحد شکایت و بازرسی اتحادیه به نتیجه نرسند و در صلاحیت اتحادیه نباشد، مورد به شورای حل اختلاف گزارش خواهد شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل همدان با ابرازنگرانی از فعالیت مراجع قضایی عنوان کرد: امروزه معامله خودرو به صورت دستی برای عدم پرداخت حق کمیسیون در بین مردم باب شده که روش غیرقانونی در این زمینه است و متأسفانه مراجع قضایی به شکایت غیرمعتبر به صورت دستی نیز می‌پردازد.

وی مبلغ حق کمیسیون را 0.6 درصد کل قیمت خودرو اعلام کرد و گفت: اگر خریدار در واحدهای مجاز و محل تنظیم قرارداد اقدامات خود را ثبت کند، حداقل در وقوع مشکل می‌تواند از مراجع قانونی برای رسیدن به حق خود اقدام کند.

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌هاي اتومبيل همدان با اشاره به اینکه صنف نمايشگاه‌هاي اتومبيل امين اموال و واسطه‌گر معاملات است و اعتماد خاصي به اين افراد مي‌شود، تصریح کرد: در صورتي‌كه معامله در واحد صنفي انجام شود و فروشنده يا خريدار قولنامه سربرگ‌دار با مهر و امضاي نمايشگاه را در دست داشته باشد، مي‌تواند به اين اتحاديه شكايت كند و شيوه اتحاديه براي رفع مشكل كدخدامنشانه است. 

4 بار شکایت مساوی با پلمب واحد است

 رئيس اتاق اصناف همدان نیز بر رفع مشكلات معاملات خودرو در همدان تأكيد و اظهار کرد: فضا در نمايشگاه‌هاي خودرو براي فساد آماده شده است و پروانه كسب فقط بايد به مالكان واحدهاي صنفي داده شود نه به مستأجر تا اين وضعيت سروسامان بگيرد.

حسین محرابی به خبرنگار ایسنا گفت: اگر از واحد صنفي بيش از چهار بار شكايت شود پروانه كسب آن واحد به مدت شش ماه معلق شده و در نهایت منجر به پلمب واحد می‌شود.

چندی پیش در جریان یکی از معاملات خودرو در همدان یکی از شهروندان 7 ماه پیش برای خرید خودرویی به نمایشگاه در محل چهارراه میدان بار مراجعه و خودرویی را معامله کرده بود که خودرو به علت بدهی نمایشگاه‌دار به فرد دیگری سند نداشته و خریدار بدون اطلاع از موضوع خودرو را با قولنامه به حساب 20 روز بعد برای انتقال سند تحویل گرفته است.

عدم انتقال سند و به مشکل خوردن خریدار و صاحب سند زمینه شکایت الزام به سند را فراهم کرده و خریدار بر خلاف میل باطنی از راه قضایی وارد شده اما تا کنون نتیجه ای نگرفته است. 

شهروند ديگري هم با مراجعه به يكي از نمايشگاه هاي ماشين در همدان، خودروي خود را به صورت اماني به نمايشگاه‌دار سپرد و در قبالش چك تضميني گرفت تا زماني كه خودرو به فروش رود اما كارمند نمايشگاه به بهانه هاي مختلف از دادن قولنامه به وي امتناع كرد و با اين توجيه كه مشتري براي خودرو پيدا كرده است، مراحل تدوين سند و تعويض پلاك را هم گذراند و با نااميدي از اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو براي رسيدگي به شكايتش، وارد پروسه شكايت در دادگستري و وصول چك شد.

او مطرح کرد: گاهي يك ماشين، تمام دارايي يك فرد است و هنگامي كه نياز زيادي به وجه نقد دارد، تصميم به فروش خوردو مي‌گيرد اما اگر نتواند در مدت كوتاهي به پول خود برسد، ضررهاي مالي و رواني زيادي را متحمل خواهد شد.

به اعتقاد وی، اتحاديه نمايشگاه‌هاي اتومبيل به جاي دفاع از حقوق مردم در راستاي رفع مشكلات، بيشتر به عنوان مدافع هم‌صنفي‌ها كار مي‌كند و براي حقوق مردم ارزشي قائل نيست.

گفتنی است؛ در هر نمايشگاه به طور ميانگين 200 معامله در سال انجام مي‌شود كه رقمي بيش از 38000 معامله در سال را دربرمي‌گيرد. 
اعتماد، ركن اصلي اين معاملات است كه اگر خدشه دار شود، وضعيتي به مراتب بدتر از نوسانات فعلي را در معاملات خودرو رقم مي‌زند.

چند سالیست سامانه معاملات خودرو در راستای ساماندهی معاملات راه‌اندازی شده و اطلاعات نمایشگاه‌داران در این سامانه قابل مشاهده است. در اين سايت آمده که بدنامي ناشي از فعاليت‌های واحدها متوجه كل صنف نمايشگاه‌داران خودرو شده و حيثيت اين صنف را خدشه‌دار می‌کند. 

در سامانه، زماني‌كه يك فرد به هر بنگاه فروشنده اتومبيل مراجعه مي‌كند، سامانه امكاني را فراهم خواهد كرد كه ارتباط ميان سامانه نيروي انتظامي و سامانه كد رهگيري خودرو برقرار شود تا دست دلال و کلاهبردار کاملا قطع شود. 

با ورود شماره پلاك خودروهاي كاركرده و نيز شماره شاسي خودروهاي صفر كيلومتر، اطلاعات خودرو بر روي صفحه نمايش داده مي‌شود و در آن به صراحت مشخص است كه خودرو سرقتي هست يا نيست يا شكايت دارد يا ندارد.

يكسان‌سازي فرآيند انجام معاملات خودرو، بالا بردن ضريب امنيت معاملات، استانداردسازي فعاليت واحدهاي صنفي، جلوگيري از تخلفات و فروش يك خودرو به چندين نفر، شفاف‌سازي اطلاعات خودرو و متعاملان، حفظ حق و حقوق اعضاي داراي پروانه كسب، حذف قولنامه‌هاي دستي و سليقه‌اي و متحدالشكل شدن آنها و افزايش اطمينان خريداران و فروشندگان نسبت به معاملات در نمايشگاه‌هاي اتومبيل داراي پروانه كسب از جمله مزاياي اين سيستم است.

با اين حال هنوز هم اين سامانه در استان همدان و اغلب استان‌هاي كشور فعال نشده است و مشكلات خريداران و فروشندگان خودرو با پررنگ شدن حضور دلالان در همدان ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار