اولین همایش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اماکن آموزشی با حضورمدیران محترم آموزش و پرورش ناحیه ۲ با هدف ایجاد آمادگی مواجهه با حوادث و بحران‌های محتمل در اماکن مسکونی شهر همدان جهت آموزش مربیان دوره اول مقطع ابتدایی ناحیه ۲ آموزش و پرورش به همت اداره مدیریت بحران شهرداری همدان در روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه برگزار گردید.
کد خبر: ۷۵۴۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴ 15 June 2019
اولین همایش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اماکن آموزشی با حضورمدیران محترم آموزش و پرورش ناحیه ۲ با هدف ایجاد آمادگی مواجهه با حوادث و بحران‌های محتمل در اماکن مسکونی شهر همدان جهت آموزش مربیان دوره اول مقطع ابتدایی ناحیه ۲ آموزش و پرورش به همت اداره مدیریت بحران شهرداری همدان در روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه برگزار گردید.

به گزارش تابناک همدان، در این همایش آموزش اطفای حریق، نحوه و برنامه ریزی تخلیه اضطراری هنگام آتش سوزی مدارس و زلزله توسط سازمان آتش نشانی ارائه گردید. در ادامه نیز هلال احمر نحوه مقابله با سیلاب‌های شهری که توسط شهروندان و مدیران آموزشگاه‌ها و مدارس باید انجام گیرد را آموزش داده؛ همچنین مدیریت بحران اماکن آموزشی توسط اداره مدیریت بحران شهرداری ارائه شد.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان در این خصوص گفت: ما هر روز شاهد حوادث آتش سوزی، گود برداری غیر اصولی و نشت گاز در گوشه و کنار این شهر هستیم که هر یک می‌تواند تلفات جانی و مالی بسیاری ایجاد کنند.

علی ضمیر افزود: موارد یاد شده با توجه به ساختار، بافت فشرده و انبوه شهری، وضعیت معابر، امکانات و تجهیزات نیرو‌های امداد رسانی، کمک رسانی نیرو‌های امدادی را در دقایق و ساعات اولیه در شهر همدان بسیار دشوار می‌کند؛ بنابراین برای کاهش تلفات و خسارات جانی و مالی، این مردم محلی هستند که به سرعت می‌توانند در محل حادثه حضور یابند و در صورتی که این افراد مجهز به دانش و مهارت‌های لازم باشند، می‌توان انتظار داشت که دامنه تلفات و خسارات محدود و کنترل شود.

وی ادامه داد: تشکیل گروه‌های مدیریت بحران در اماکن مختلف یکی از راه‌های آموزش و ایجاد آمادگی در شهروندان است. این گروه تعدادی از ساکنان یا کارکنان هر مکان هستند که به صورت داوطلبانه ضمن دریافت آموزش‌های لازم در کنار مسئولیت‌های روزمره اقدام به ارتقاء ایمنی و کاهش مخاطرات محل کار و زندگی خود می‌کنند و در زمان وقوع بحران وظایف اولیه و مهمی برای کنترل حادثه بر عهده دارند.

بیتا روحی نیز با اشاره به این که اداره مدیریت بحران شهرداری همدان به عنوان متولی اصلی مدیریت بحران این شهراست گفت: استاندارد‌های لازم درباره‌ی ایجاد گروه‌های مدیریت بحران در اماکن را تهیه نموده است.

وی اضافه نمود: سیستم کنترل و مدیریت بحران در شهری مانند همدان نمی‌تواند به صورت متمرکز و به وسیله سازمان‌های محدود پیاده سازی و اجرا شود؛ همچنین هر اندازه امکانات و تجهیزات امداد و کمک رسانی شهر همدان وسیع و فراگیر باشد، باز هم قادر نخواهد بود که در شرایط بحرانی به همه نقاط سانحه دیده کمک رسانده و جان افراد در خطر را نجات دهد.

روحی گفت: در شرایط بحرانی ممکن است سامانه حمل و نقل شهری، شبکه‌های خدمات شهری و مخابرات از کار افتاده باشد و در این شرایط تنها بهره گیری ازمدیریت بحران غیر متمرکز در لایه‌های پایین‌تر می‌تواند از شدت صدمات وارده جانی و مالی بکاهد.

روحی اظهار داشت: به عبارت دیگر هر قدر که بتوان میزان وابستگی به سازمان‌های مسئول مدیریت بحران را کاهش داد و فرآیند عملیات را به صورت غیر متمرکز اجرایی نمود، کارایی و اثر بخشی بیشتری ایجاد خواهد شد و بر این اساس لازم است گروه‌های مدیریت بحران در مجتمع‌های آموزشی، با حضور افراد مسئول و علاقمند تشکیل شود.

روحی در پایان بیان کرد: این گروه‌ها ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه در مجتمع، خود را برای مقابله در زمان بحران نیز آماده می‌نمایند. از طرفی افرادی که به عنوان ساکن یک ساختمان در زمان حادثه حضور دارند، در صورتی که اطلاعات کافی در مورد نحوه مقابله با بحران ناشی از حادثه بر عهده نخواهد داشت، بلکه خود عاملی برای کاهش سرعت امداد رسانی و افزایش خسارت و صدمات خواهند شد.
 
اولین همایش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اماکن آموزشی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار