رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری یکشنبه درگفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با اشاره به انتصابات نادرست در شهرداری به خبرنگار ایسنا گفت: عدم وجود شاخص‌های دقیق برای عزل و یا نصب مدیران همواره باعث ابهامات و گا‌ها فعالیت افراد غیر متخصص در سمت‌های مهم می‌شود.
کد خبر: ۷۵۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲ 08 June 2019
این روز‌ها ساختمان بهنامجو توجه اصحاب رسانه و مدیران شهری را بیش از گذشته به خود جلب کرده است.

به گزارش ایسنا، افکار مختلف در اتاق شیشه‌ای مدور شورای شهر در کنار یکدیگر جمع شده‌اند تا برای بهترین تصمیم به بهترین جمع‌بندی برسند؛ اما آنچه که به تازگی در شورایی که دم از شفافیت می‌زند، خودنمایی می‌کند، تغییر نابه‌هنگام افکار اکثر صاحبان رأی مردم است.

اعضایی که در پانزدهمین جلسه صحن شورا فریاد مخالفت خود با شهردار را تا ساختمان اصلی شهرداری سر داده بودند، یکشنبه ۱۲ خرداد در شانزدهمین صحن علنی شورا به شکل قابل توجه و ناباورانه‌ای از نظر خود بازگشته و انگشت اتهامات خود را به سمت اصحاب رسانه گرفتند.

ظاهرا خادمین مردم در این جلسه از شورا، دیواری از خبرنگاران حاضر در جلسه کوتاه‌تر ندیده و فضای موجود علیه خودشان را با متهم کردن خبرنگاران به انتشار اخبار کذب، بزرگ‌نمایی و یا به قول یکی از شورا نشینان، تفرقه افکنی و ایجاد اختلاف بین شورای شهر و شهردار، به‌نوعی حذف کرده و حرف‌های مطرح شده خودشان را منکر شدند.

سخنان ضد و نقیض مطرح شده از رئیس تا دیگر اعضای شورا در مدت زمانی ۶ روزه کمی گمراه کننده به‌نظر رسیده و سوالات فراوانی را در ذهن هر شهروند ایجاد می‌کند

رییس شورای شهر که در صحن پانزدهم، از رسیدن شهرداری به یک روند روزمره هشدار داده بود، در این جلسه حمایت مقتدرانه‌ای از عملکرد این نهاد خدماتی درپیش گرفته بود.
دهند.

این روند تاجایی پیش رفت که حتی اعضای شورا و شهردار هجمه‌های سنگینی را علیه جوادگیاه‌شناس به‌دلیل مصاحبه اخیر وی بر او وارد کردند.
 

در صحن علنی پانزدهم شورای اسلامی شهر همدان چه مواردی مطرح شد؟

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در رابطه با انتصابات جدید شهرداری، گفت: انتصابات امروز شهرداری نمی‌تواند تحولی در شهر ایجاد کند و این نهاد خدماتی را به سمت روزمرگی سوق خواهد داد.

کامران گردان عصر سه‌شنبه ۷ خرداد در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه شورا براساس شایسته سالاری در انتصابات شهرداری نظارت می‌کند، بیان کرد: داشتن نگرش انتخاباتی آسیب جدی بر بدنه شهرداری است و مباحث انتخابات نباید در شهرداری وارد شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در سال‌جاری، عنوان کرد: باتوجه به نزدیکی یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی_اجتماعی، باید از نگرش انتخاباتی در انتصاب مدیران دوری کرده و از ورود آن به شهرداری جلوگیری کنیم.

این عضو شورای شهر خبرنگاران را پل ارتباطی مردم و مسئولان دانست و افزود: پس از اعلام انتصابات جدید تعدادی از خبرنگاران درطی تماس‌های صورت گرفته از این انتخاب انتقاد کردند؛ این مسئله نشان از نارضایتی مردم از این انتصاب دارد.

استیضاح شهردار کذب است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان اخبار منتشرشده مبنی بر استیضاح شهردار در جلسه علنی امروز را تکذیب کرد.

کامران گردان ۱۲ خرداد در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید براینکه تاکنون هیچ بحثی مبنی بر سؤال از شهردار به هیئت‌رئیسه نرفته است، گفت: متأسفانه برخی از خبرنگاران بر نکات منفی توجه کرده و باعث بروز شایعه استیضاح از شهردارشده اند؛ تاکنون شورای پنجم در جمع‌بندی‌های صورت گرفته به استیضاح از شهردار نرسیده است.

وی بابیان اینکه درشهردای شرایط احراز مسئولیت و پست وجود ندارد، عنوان کرد: در صورت طراحی برنامه و شاخصی مربوط به انتصابات شهرداری از سوی گروه حقوقی می‌توان از ایجاد رابطه، استخدام با مدارک تحصیلی غیر مرتبط و مدعی شدن افراد غیر صالح از نشستن بر صندلی شهرداری جلوگیری کنیم.

گردان با تأکید براینکه شورا با شهرداری تنها در انتصابات همفکری می‌کند، اظهار کرد: تصمیم‌گیری نهایی در انتصابات با شهردار است؛ شورا تنها اهرم نظارتی بوده و طبیعتاً شهردار از تصمیمات و نظرات شورا به دلیل منتخب بودن اعضا پیروی می‌کند.

این عضو شورای شهر ایجاد طرح ارزیابی از مدیران شهرداری را الزامی دانست و یادآور شد: باوجود ارزیابی و تعیین مدیران کارآمد، می‌توان افراد صالح و دلسوز را شناسایی و آنان را به سمت‌های مناسب منصوب کرد.

وی ادامه داد: پروژه پل سردار شهید همدانی به نقل از پیمانکار مربوطه تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد، اما این سخنان با روند فعالیت آن تعارض دارد.

 
کنایه گویی در مدیران رواج پیدا کرده است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان یکشنبه ۷ خرداد با بیان اینکه بخش عمده انتصابات شهرداری قابل قبول است، تصریح کرد: وضع داخل شهرداری در چگونگی جذب نیرو و کادر توانمند برای قضاوت این انتصاب مهم است.

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه برخی از مدیران همواره در لفافه سخن می‌گویند، گفت: امروز در شورای اداری هم‌زمان با انتصاب یکی از مدیران جدید فردی خطاب به شورا، عدم انتصاب به مقامی بالاتر را باج ندادن به شورای شهر مطرح کرد؛ متاسفانه سخنانی که سرشار از ایهام و کنایه است در بین مدیران رواج پیداکرده و باعث ایجاد موج خبری منفی شده‌اند.
 
مقصر جو ایجادشده، اعضای شورا هستند

نائب ریس شورای اسلامی شهر همدان در صحن شانزدهم مقصر جو ایجادشده و هجمه‌های موجود علیه شورا و شهرداری را، اعضای شورا دانست و بیان کرد: بسیاری از مطالبی که اعضا باید در بین خودشان مطرح کنند به‌اشتباه به دست رسانه‌ها سپرده می‌شود و این عاملی برای ایجاد بحث و شایعات است.

این عضو شورا عملکرد شورا در دوره پنجم را بسیار مفید دانست و اظهار کرد: شهردار به‌عنوان مجری شورا در سال گذشته اقدامات خوبی را از خود به نمایش گذاشت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری یکشنبه درگفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با اشاره به انتصابات نادرست در شهرداری به خبرنگار ایسنا گفت: عدم وجود شاخص‌های دقیق برای عزل و یا نصب مدیران همواره باعث ابهامات و گا‌ها فعالیت افراد غیر متخصص در سمت‌های مهم می‌شود.

این عضو شورا شهر همدان انتصابات اخیر در شهرداری بر مبنای شایسته سالاری ندانست و عنوان کرد: یقینا مبنای این انتصابات شایسته سالاری نبوده و شهردار باید در این خصوص پاسخگوی عملکرد خود باشد.

نرگس نوراله‌زاده این مباحث را مجددا در صحن شانزدهم شورا مطرح و خواستار تشکیل معیار‌هایی مناسب برای انتصاب مدیران شهرداری شد.

وی عدم وجود شاخصی برای انتصابات در شهرداری را دلیلی بر وجود تحلیل‌های گوناگون خواند و بیان کرد: برخی از تحلیل‌ها امکان خطا دارد، اما به دلیل نبود شاخصی مناسب، خود اعضای شورا نیز توانایی قبول و یا رد این تحلیل‌ها را ندارند.
 
حمایت فتحی از انتصاب جدید شهردار

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر سه‌شنبه ۷ خرداد پیش داوری در نحوه عملکرد مدیر جدید شهرداری، فتحیان نسب را مناسب ندانست و مطرح کرد: مواردی برای انتخاب درنظر گرفته شده بود که قابل بحث و پیگیری است، اما باید توجه داشت که فردی که هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده نباید مورد پیش‌داوری قرار گیرد.

علی فتحی با تاکید براینکه شورا جایگاه تمامی نظرات موافق و مخالف است، گفت: باید به یاد داشت که منطقه یک شهرداری در سال گذشته، کمترین میزان تخلف، تعویق در پرداخت حقوق و عیدی به کارمندان خود را داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته شهرداری منطقه یک کمک‌های مالی شایانی را به شهرداری کل کرده است؛ لازم به ذکر است که بالای ۹۳ درصد از تحقق بودجه از نظر هزینه و درآمد مختص به شهرداری این منطقه بوده است.
 

با انتصابات غلط شهردار، باید نگران کل شهر باشیم

رئیس کمیسیون نظارت بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز انتصابات اخیر در شهرداری را برپایه مقبولیت و شایسته سالاری ندانست.

سیدمسعود عسگریان عصر سه‌شنبه ۷ خرداد در نطق پیش از دستور جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان با تاکید براینکه عزل و نصب مدیران در داخل شهرداری هیچ‌گاه در اختیارات شورای شهر نیست، گفت: عزل و نصب افراد در داخل شهرداری همواره در اختیارات شهردار است؛ شورای شهر تنها وظیفه همفکری و مشورت دادن را به شهردار دارد.

وی با بیان اینکه شورای شهر بنا به دلایلی ازجمله نارضایتی مردم، عدم انتخاب فتحیان نسب را به شهردار پیشنهاد داده بود، مطرح کرد: علی‌رغم هم‌فکری‌های شورای شهر، شهردار در کمال ناباوری فردی نالایق را در مقامی بالاتر انتصاب کرده و از جایگزینی فردی اصلح در این جایگاه امتناء ورزید.

عسگریان با اشاره به وجود نگرانی‌ها و ضعف‌های مشهود شهرداری منطقه یک درشورای پنجم، گفت: شورای شهر تنها وظیفه نظارتی و کنترل ورودی‌های شهرداری را دارد؛ در گذشته شورا تنها نگران و شاهد بی‌نظمی در یک منطقه از شهر بود، اما اکنون با این انتصاب باید نگران کل شهر باشد.

این عضو شورا با اشاره به اینکه شهردار در گذشته خواهان پاسخگویی به اقدامات اعتراض آمیز فتحیان نسب بوده است، تصریح کرد: آیا معنی پاسخگویی، انتصاب فرد خطاکار در مقامی بالاتر از گذشته است؟

رئیس کمیسیون نظارت بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان باتأکید براینکه شهردار نباید عملکرد خود را به واسطه انتخاب مدیران ضعیف زیر سوال ببرد، گفت: شورا در انتخابات مدیران شهرداری تصرفی ندارد، اما باید توجه داشت که تبعات انتخاب نامناسب شهردار به سمت شورای شهر بازخواهد گشت.

باقدرت به کارت ادامه بده

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان در صحن شانزدهم خطاب به شهردار، اظهار کرد: با قدرت به کار کردن ادامه دهید چراکه صحبت‌های شما منافاتی با انتقادات اعضای شورا ندارد.

عسگریان بابیان اینکه تصمیمات شهردار دلیلی بر مخالفت با نظرات اعضای شورا نیست، بیان کرد: ممکن است شهردار هم در برخی موارد تصمیماتی بگیرد که برخلاف مشورت شورا باشد، اما این امر دلیل بر مخالفت با اعضای شورا نیست.

وی با بیان اینکه اعضای شورا می‌توانند در خصوص مسائل مختلف اظهار نظر کنند، گفت: از زیرمجموعه شهرداری انتقاد داشتیم که شهردار، توان گذاشته و سالم‌سازی کرده است.

عسگریان خبرنگاران را پل ارتباطی مردم و مسئولان دانست و گفت: خبرنگاران باید در جامعه واقعیت‌ها را به مردم مخابره کرده و درصورت مشاهده مشکل و یل ضعف آن‌ها را به گوش مسئولان برسانند.

در اظهارنظر آزادم

جواد گیاه‌شناس در صحن شانزدهم بابیان اینکه شهرداری در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده تبعیض قائل می‌شود، مطرح کرد: این موضوع خلاف رویه بوده و باید کمک‌رسانی در چارچوب عدالت و اخلاق انسانی صورت گیرد.

این عضو شورا با تاکیدبراینکه بر اساس قوانین موجود در قانون اساسی، اعضای شورا در اظهارنظر آزاد هستند، گفت: اگر اظهارنظر افرادی متناسب سلیقه‌ی عده‌ای از افراد نیست، آنان اجازه واردکردن هجمه و یا چرایی به اظهارنظر را ندارند.

وی استیضاح از شهردار را آخرین ابزار شورا دانست و ادامه داد: برخی از اقدامات همانند تأخیر در اجرای شهرداری الکترونیک و افزایش قیمت‌های تأسیس این برنامه ازجمله برنامه‌های یک مدیر ضعیف و ضربه زدن به اداره است.

گیاه‌شناس اضافه کرد: خیلی از افراد در رابطه با مصاحبه بنده هجمه‌های زیادی را واردکردن که این موارد نادرست بوده و باید باور کرد که خودسانسوری هرگز امکان‌پذیر نیست.

شاخص مناسبی برای انتصابات در شهرداری وجود ندارد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان درگفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، با اشاره به انتصابات نادرست در شهرداری به خبرنگار ایسنا گفت: عدم وجود شاخص‌های دقیق برای عزل و یا نصب مدیران همواره باعث ابهامات و گا‌ها فعالیت افراد نامناسب در سمت‌های مهم می‌شود.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان قبول نداریم که انتصابات شهردار بر مبنای شایسته سالاری بوده است.

نرگس نوراله‌زاده این مباحث را مجددا در صحن شانزدهم شورا نیز مطرح و خواستار تشکیل معیار‌هایی مناسب برای انتصاب مدیران شهرداری شد.

وی عدم وجود شاخصی برای انتصابات در شهرداری را دلیلی بر وجود تحلیل‌های گوناگون خواند و بیان کرد: برخی از تحلیل‌ها امکان خطا دارد، اما به دلیل نبود شاخصی مناسب، خود اعضای شورا نیز توانایی قبول و یا رد این تحلیل‌ها را ندارند.

زیرمجموعه‌های شهرداری نمی‌خواهند کاری انجام دهد

رئیس کمیسیون حقوفی و رسیدگی به شکایات مردمی سه‌شنبه با اشاره به انتصابات نامناسب در شهرداری، گفت: فرد تازه منصوب شده در شهرداری از رضایت عمومی بهره‌مند نبوده و مخالفت‌های مردمی زیادی را همراه خود دارد.

مریم روان‌بخش ادامه داد: شهردار با انتصابات غلط خود نباید عملکرد خوب خود را زیرسوال ببرد.

این عضو شورا در روز یکشنبه و در صحن شانزدهم با تأکید بر اینکه زیرمجموعه‌های شهرداری نمی‌خواهند فعالیت مفیدی را انجام دهند، اظهار کرد: این دسته از کارکنان شهرداری بسیار متفاوت‌تر از افکار شهردار مشغول فعالیت هستند؛ سرمایه زیادی از شهرداری کنار گذاشته‌شده و اکنون فراموش‌شده‌اند.

انتظارمی‌رود اصحاب رسانه عادلانه رفتار کنند

رئیس کمیسیون عمرانی و فنی شورای شهر نیز وظیفه شورا را نظارت دانست و گفت: استخدام نیرو‌های جدید شهرداری باید بر پایه دستورات وزارت کشور اعمال شود از این رو شهردار اجازه سلیقه‌ای عمل کردن نداشته و با قوانین موجود ناخواگاه از این امر جلوگیری می‌شود.

علی رحیمی‌فر با تاکید بر اینکه شهردار در انتصابات فضای گسترده‌ای ندارد، بیان کرد: شورا باید با نگرش عدم دخالت در اختیارات شهردار، سیاست‌های کلی براساس شاخص‌های انتخاب مدیران صالح در راستای قوانین را تدوین کند.

این عضو شورا با بیان اینکه انتظار می‌رود رسانه‌ها عادلانه و بر اساس انصاف اخبار را مخابره کنند، اظهار کرد: خبرنگاران وظیفه انتقال افکار عمومی به مدیران و بالعکس را دارند از این رو در ارزیابی‌ها نباید به شکل سلیقه‌ای عمل کرده تا به نتیجه‌های نادرستی برسند.

وی با تأکید بر اینکه تعدادی از افراد خواهان تفرقه افکنی و ایجاد اختلاف بین اعضای شورا و شهردار هستند، تصریح کرد: خیلی از افراد از ایجاد این تفرقه پراکنی‌ها لذت برده و نفع می‌برند؛ باید دقت داشت و متوجه شد که چه فرد و یا افرادی از این شرایط نفع می‌برند.

حال با این اوضاع سوالی که بیش از همه ذهن را به خود درگیر می‌کند این است که چرا به یکباره هجمه‌های سنگین علیه انتصابات شهردار جای خود را به تذکری ملایم و دوستانه داده و اعضای شورای شهر از طرح سؤال در رابطه با موضوعی به این مهمی و ارسال آن به هیئت رئیسه امتناء کردند؟

چه اتفاقاتی می‌توانسته نظر برخی را به این سرعت تغییر داده و با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از مواضع پیشین خود اینگونه حمایت خود را از شهردار اعلام کنند؟

کسانی که نگران آینده این شهر بوده و از بار سنگین مسئولیت رای دهنگان بر دوش خود سخن به میان می‌آوردند یکباره اوضاع را مساعد ارزیابی می‌کنند و جوی که خود به راه انداختند را مسکوت می‌کنند؟

اگر واقعا بنا بر اظهارات گذشته این نمایندگان مردم در شورای شهر، انتصابات اخیر بر مبنای شایسته سالاری نبوده و موارد دیگری در این انتصابات دخیل بوده است چرا و چگونه اعضای شورای شهر از مواضع پیشین خود برگشته و اینگونه از این اقدام شهردار حمایت می‌کنند؟

واقعا در شورای شهر همدان چه می‌گذرد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار