سرهنگ حاجی عزیزی، بیان کرد: درپی گزارش‌های مردمی و انجمن‌های مردمی حفاظت از میراث نیاکان تعداد ۱۰۶ قلم شی در داخل یک دستگاه سواری ۴۰۵ که از شهرستان بهار عازم تهران بود در شهرستان فامنین کشف و ضبط شد.
کد خبر: ۷۴۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰ 27 May 2019
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری همدان از کشف و ضبط ۱۰۶ شی تاریخی در شهرستان فامنین خبر داد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه این کشفیات توسط عوامل یگان همدان با همکاری یگان‌های حفاظت شهرستان بهار وفامنین و پلیس آگاهی شهرستان فامنین انجام شد، ذکر کرد: ۲۹ قلم از آثار کشف شده، شامل گردنبند، سکه، مهره وگل مهردارای ارزش تاریخی فرهنگی مربوط به هزاره اول ساسانی اسلامی و ۷۷ قلم اشیا تقلبی بدل از دوره‌های تاریخی کشف و ضبط شده است.

مسئول یگان حفاظت شهرستان فامنین، اعلام کرد: نیرو‌های انتظامی در حین گشت زنی برای کشف مواد مخدر، به ماشین مذکور مشکوک شده و اقدام به تفتیش و بازرسی می‌کنند که در نهایت منجر به کشف این آثار می‌شود.

مهدی حدادی با اشاره به اینکه برخی از این آثار برای دوره‌های اشکانی و ساسانی است، ادامه داد: تعدادی از آثار ضبط شده مانند تسبیح و مهر مربوط به دوره‌های معاصر بوده که از لیست آن‌ها را حذف کرده‌ایم و سایر اشیاء را به امین انبار اداره کل میراث فرهنگی تحویل دادیم.

وی بیان اینکه این افراد ۳ نفر بودند، افزود: هر سه نفر به مراجع قضایی شهرستان تحویل داده شدند که راننده ماشین آزاد شده و دو نفر دیگر در بازداشتگاه به سر می‌برند.

حدادی با ذکر این مطلب که این افراد اعتراف به خرید و فروش آثار عتیقه کرده و کار حفاری انجام نداده‌اند، گفت: از آثار ضبط شده، آویزی سنگی، ۸۵ مهره، تعدادی سنگ کوچک و مهری استامپی واجد ارزش تاریخی بسیاری هستند.

مسئول یگان حفاظت شهرستان فامنین، درخصوص ارزش محموله کشف شده، اظهار کرد: قاضی مربوطه برای دادن حکم نیاز به ارزش کلی این محموله دارد که از تهران برای این امر درخواست کارشناس داده‌ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار