حمیدرضا زارعی بیان کرد: این بنا با مساحتی بالغ‌بر ۳۸۰ مترمربع، دارای پلانی مستطیلی شکل است که قسمت‌های مختلفی نظیر حمام گرم و سرد، شاه‌نشین، رختکن و هشتی‌های ما بین حمام گرم و سرد دارد.
کد خبر: ۷۴۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ 27 May 2019
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فامنین، بیان کرد: حمام تاریخی فامنین یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان است که در داخل شهر و در محلات قسمت جنوبی شهرستان فامنین، در مجاورت مسجد جامع قرارگرفته است. 

به گزارش ایسنا، وی بابیان اینکه از این مکان به‌عنوان خزینه هم استفاده می‌شده، افزود: در قسمت شاه‌نشین این حمام، اربابان و بزرگان وقت، پس از استحمام در این مکان استراحت می‌کردند و پذیرایی می‌شدند.

وی با ذکر این مطلب که این حمام قسمتی با عنوان دختر نشین و یا عروس نشین با کاربری معین داشته، ادامه داد: پایه‌ها و طاق‌های این بنا آجری بوده که توسط طاق و تویزه‌هایی به‌صورت طاق چشمه به هم متصل گردیده و در جبهه غربی بنا حمام نوسازی در دهه‌های اخیر ساخته‌شده است.

زارعی بابیان اینکه قدمت این حمام مربوط به عصر قاجار است، ذکر کرد: در سال گذشته، قسمت و جداره داخلی این بنا توسط اداره میراث فرهنگی بازسازی و مرمت‌شده است که در سال جاری بااعتباری بالغ‌بر ۵۹ میلیون تومان، قسمت بیرونی این بنا را هم مرمت خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: شهروندان شهرستان به دلیل هم‌شکلی این بنا، با مسجد جامع مجاور آن، اقدام به سنگ‌کاری سنگ مرمریت کرده‌اند که پس از تصویب در کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی تخریب و به شکل اولیه درخواهد آمد.

وی بابیان اینکه این بنا فاقد هرگونه تزئینات است، گفت: در حال حاضر اداره میراث فرهنگی شهرستان، در این مکان مستقر است که در قسمت حمام گرم و سرد آثاری از هنرمندان و صنعتگران فامنین را به نمایش گذاشته‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فامنین، عنوان کرد: در صورت تأمین اعتبار در سال ۹۸، این مکان به‌عنوان اولین موزه مردم‌شناسی شمال استان تبدیل خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار