یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه با هر فروشگاه بزرگ حدود ۱۰۰ فروشگاه کوچک از بین می‌روند ادامه داد: در زمان گذار از سنت به مدرنیته، آفت‌هایی نیز وجود دارد که به جامعه آسیب وارد می‌کند.
کد خبر: ۷۴۸۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 26 May 2019
توسعه روزافزون هایپرمارکت‌ها این سؤال را در ذهن ایجاد م‍ی‌کند که آیا این فروشگاه‌ها بزرگ فروشگاه‌های خرد را می‌بلعند یا خیر؟

به گزارش فارس، این روز‌ها مشتریان سوپرمارکت‌های محلات نسبت به گذشته کاهش یافته و دلیل آن را هم اغلب ایجاد فروشگاه‌های بزرگ یا همان هایپرمارکت‌هایی می‌دانند که در داخل شهر هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. مسؤولان استان هم اغلب به دلیل شغلی که این فروشگاه‌ها ایجاد می‌کنند، از آن‌ها استقبال می‌کنند.

گفت‌و‌گو با سوپرمارکتی‌ها و واحد‌های صنفی خرد نشان می‌دهد آن‌ها نگران آینده شغلی خود هستند و اینکه قرار است چه اتفاقی برای آن‌ها رخ دهد؟ ضمن اینکه برخی از این واحد‌ها بدون محدودیت حریم صنفی در هر گوشه و کناری برپا شده‌اند. یکی از صاحبان این سوپرمارکتی‌ها معتقد است اگر دوام آوردیم به خاطر این است که جنس را قسطی می‌دهیم.

وی ادامه داد: البته برای افرادی که مستأجر هستند کار سخت‌تر است چراکه سر ماه باید حتماً اجاره سنگین مکان خود را نیز پرداخت کنند.

این مسوول سوپرمارکتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هایپرمارکت‌ها انبوه خرید می‌کنند، می‌توانند کالا‌ها را ارزان‌تر به مشتری بدهند، اما این مسأله قدرت رقابت را از ما می‌گیرد، چون مردم به دنبال کالای ارزان‌تر هستند.

وی گفت: البته نقطه قوت سوپرمارکت‌های کوچک نزدیکی به محله‌ها و منازل مسکونی است که امکان دسترسی راحت‌تر را برای شهروندان فراهم می‌کنند.

وی اظهار کرد: امروز واحد‌های قدیمی‌تر که بین مردم محلات شناخته‌تر هستند و اعتماد مردم را جلب کرده‌اند دوام آورده‌اند، اما واحد‌های صنفی جدیدالتأسیس نمی‌توانند چندان دوام بیاورند و هر روز هم شاهد تعطیلی برخی از آن‌ها هستیم.

اما در ادامه آینده واحد‌های خرد و فروشگاه‌های بزرگ را با فعالان این عرصه و کارشناسان اقتصادی بررسی کردیم.

ایجاد و توسعه فروشگاه‌های بزرگ غیر قابل اجتناب است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نظارت کارشناسانه وقتی صورت می‌گیرد که کار از کار گذشته است اظهار کرد: ۱۰ سال پیش از ورود فروشگاه‌های بزرگ خبر دادیم که در راه هستند، چون شرایط وجود آن‌ها را لازم و ضروری می‌کند چراکه نظام معلول و ناکارآمد توزیع کالا یک بار سنگین بر دوش اقتصاد کشور است.

رضا به‌زارع با بیان اینکه فاصله بین توزیع و تولید باید به حداقل برسد افزود: متولیان باید تلاش کنند هزینه تولید کالا به حداقل برسد که بحث جداگانه‌ای را می‌طلبد، اما در مسیر تولید تا توزیع باید هزینه‌ها را به حداقل رساند که با فروشگاه‌های بزرگ محقق می‎شود.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های بزرگ می‌توانند به واحد‌های صنعتی برنامه تولید بدهند تصریح کرد: فروشگاه‌ها خرید تولیدات کارخانه را تأمین می‌کند و خللی به فرآیند تولید تا توزیع نمی‌رسد و هزینه‌ها به حداقل کاهش می‌یابد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه این فرآیند باعث شفافیت بیشتر به ویژه برای امور مالیاتی می‌شود ادامه داد: اهرم‌های نظارتی در این فرآیند کاراتر خواهند بود و در مجموع حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده بهتر رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه، اما نباید از کسبه‌ای که به صورت سنتی در این بخش فعالیت می‌کنند، غافل شد خاطرنشان کرد: اگر به این بخش به خوبی توجه نشود فروشگاه‌های بزرگ که به عنوان درمانی برای بخشی از مشکلات اقتصادی کشور مطرح بود به یک چالش بدل می‌شود.

به‌زارع با اشاره به اینکه با هر فروشگاه بزرگ حدود ۱۰۰ فروشگاه کوچک از بین می‌روند ادامه داد: در زمان گذار از سنت به مدرنیته، آفت‌هایی نیز وجود دارد که به جامعه آسیب وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از آفات پیش رو نئولیبرالیزم است خاطرنشان کرد: در این مکتب که اقتصاد به طور کامل آزاد است، به جوامع دیگر اختصاص دارد و برای جامعه ما بسیار زود و ناکارآمد است چراکه تبعات بسیاری دارد.

این فعال اقتصادی گفت: در این شرایط لودر تحول تخریب کرده و به پیش می‌رود و ما هم نمی‌توانیم کاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط باید کنار بکشیم تا این لودر تخریب را انجام دهد گفت: ما نیز باید جایگاه جدید خود را بیابیم و برای این جایگاه جدید یک مسؤولیت جدید تعریف و قابلیت‌های خود را برای موقعیت جدید کشف کنیم.

رئیس سابق اتحادیه خواروبار فروش همدان ادامه داد: ناگفته نماند فروشگاه‌های بزرگ قدرت انتخاب افراد را افزایش، اسراف را کاهش و سبد خانوار را تغییر می‌دهند.

وی با بیان اینکه بنیه فکری و مالی کسبه جزء در این حد نبود که بتواند خود را با این شرایط وفق دهد اظهار کرد: از همین رو ۱۰ سال پیش پیشنهاد دادیم فروشگاه‌های بزرگ که نفع عمومی در آن‌هاست فعال شوند، اما باید کسبه‌های خرد نیز جمع می‌شدند و هر ۱۰۰ فروشگاه یک تعاونی تشکیل می‌دادند.

به‌زارع افزود: مسؤولان شهری و متولیان اقتصادی نیز باید به این تعاونی‌ها و یا شرکت‌ها یاری می‌رساندند تا در مناطق حاشیه شهر که بار ترافیکی نیز نداشته باشد، فروشگاه‌های بزرگ تشکیل می‌شد تا کسبه خرد متضرر نمی‌شدند.

وی ادامه داد: حالا که فروشگاه‌های بزرگ وارد عرصه توزیع شدند، باید فروشگاه‌های کوچک را تحت فرانچایز خود قرار داده تا افرادی که از توانایی مالی لازم برخوردار نیستند زیر پوشش یک برند بزرگ قرار گیرند.

رئیس سابق اتحادیه خواروبار فروش همدان خاطرنشان کرد: برند‌های بزرگ وارد این مغازه‌های خرد شوند و محصول خود را در این واحد‌ها عرضه کنند.

ایجاد و توسعه فروشگاه‌های بزرگ با محصولات تولیدی استان را باید دنبال کرد

مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای آفتابگردان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه وقتی حرف از تعطیلی واحد‌های تولیدی به ویژه در حوزه مواد غذایی می‌شنویم، چرایی تعطیلی آن در ذهن شکل می‌گیرد اظهار کرد: بدون شک اکثر آن‌ها با مشکل بازار خرید مواجه بودند.

علیرضا زجاجی افزود: محصولی که تولید می‌شود باید بازار فروش داشته باشد و این بازار ۸۰ درصد کار است، بر عکس گذشته که تولید بسیار سخت بود امروز فروش و قرار گرفتن در سبد خرید خانوار با توجه به تنوع و گستردگی محصولات بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای حلال این مشکل هستند تصریح کرد: با توجه به آیین‌نامه وزرات صمت باید به فروشگاه زنجیره‌ای به عنوان یک صنعت نگاه کرد، زیرا قسمت مهمی از زنجیره تولید و فروش، مواد غذایی بوده و چرخه را کامل می‌کند.

مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای آفتابگردان ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدامی نوپا در کشور بوده و در طول دو سال اخیر در همدان توسعه یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هایپرمارکت باعث حذف واسطه‌هایی می‌شود که از تولیدکننده تا عرضه‌کننده چند دست می‌چرخند و هر یک از این واسطه‌ها باعث افزایش قیمت کالا می‌شوند، بنابراین با حذف واسطه‌ها قیمت تمام شده کاهش می‌یابد.

زجاجی گفت: با ادامه این روند چند سال آینده بازار صنایع غذایی در انحصار چند گروه صنعتی موادغذایی قرار می‌گیرد که به معنای نابودی همه برند‌های بومی استان‌هاست.

وی اظهار کرد: مسؤولان از ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ به استان استقبال می‌کنند، اما با این اتفاق کار برای بومیان استان سخت می‌شود.

مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای آفتابگردان افزود: باید به دنبال ایجاد فروشگاه‌های بزرگ در داخل و خارج استان باشیم تا محصولات تولیدی داخل استان را عرضه کند و در بازار رقابت باقی بماند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار