محمد خیراندیش با بیان اینکه ۵۲ درصد از فاضلاب همدان وارد سیستم فاضلاب می‌شود گفت: ۴۸ درصد فاضلاب همدان وارد رودخانه و قنات و... می‌شود که آلودگی آب‌ها را در پی دارد.
کد خبر: ۷۴۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸ 21 May 2019

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان از ورود ۴۸ درصد فاضلاب همدان به رودخانه‌ها و قنات‌های همدان خبر داد.

به گزارش فارس، خیراندیش در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان با بیان اینکه از ۳۰ اردیبهشت تا ششم خردادماه به عنوان «هفته جمعیت» نامگذاری شده است اظهار کرد: متاسفانه درصد جایگزینی جمعیت در حال حاضر ۲.۱ درصد است و این موضوع باعث شده کشور به سمت پیری پیش رود.

وی گفت: از سال ۹۳ در زمینه افزایش درصد جایگزینی جمعیت تلاش شده تا آن جا که خوشبختانه کمی آمار جابه‌جا شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان در ادامه سخنانش جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه‌ها را لازم دانست و افزود: با جود تمام تلاش‌هایی که شرکت آبفا انجام داده، اما فاضلاب‌های شهر همدان به سیستم تصفیه وصل نیست.

خیراندیش با اشاره به اینکه کشاورزان همدان از آب رودخانه‌های آلوده به فاضلاب استفاده می‌کردند که آن‌ها را متقاعد کردیم از آن استفاده نکنند و کشت جایگزین داشته باشند افزود: دو حلقه چاه نیز در این راستا توسط شرکت آب و فاضلاب حفر شد.

وی با بیان اینکه اداره فاضلاب اقدام جدی در این راستا انجام داده است گفت: البته حل مشکل می‌طلبد تصمیمات اساسی گرفته شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به موضوع تقلب در لبنیاتی‌های همدان افزود: شرکت‌های شیر پاستوریزه عنوان می‌کنند شیر‌هایی که مورد تایید ما نیستند و نمی‌پذیریم به عنوان شیر سنتی وارد بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی مراکز لبنی دشوار است و باید اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد گفت: در این حوزه نگرانی وجود دارد و باید کارگروهی جدا برگزار و به مسئله مهم شیر پرداخته شود.

خیراندیش با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی فشار خون، بالا رفتن فشار خون را یکی از عوامل مرگ و میر دانست و گفت: متاسفانه ۶۰ درصد از افراد جامعه از فشار خون خود خبر ندارند.

وی با اشاره به اینکه زندگی ماشینی و تغذیه نامناسب منجر به افزایش بیماری‌های غیرواگیر شده است افزود: بیشترین بار بیماری در شهر همدان مربوط به بیماری قلبی ـ. عروقی و دومین مورد نیز مربوط به سرطان است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به اینکه در زنان بیماری سرطان از بیماری‌های قلبی ـ. عروقی پیشی گرفته است گفت: کاهش مرگ و میر و هزینه‌های ناشی از فشار خون از جمله اهداف اجرای طرح بسیج ملی فشار خون است.

وی با اشاره به صرف ۸ میلیارد تومان برای خرید دستگاه سی تی انژیوگرافی بیمارستان قلب فرشچیان اظهار کرد: اگر پیشگیری از بیماری‌ها مورد توجه باشد هزینه‌ها کمتر خواهد شد.

خیراندیش با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ تست فشار خون ۲ میلیون نفر از افراد مورد هدف است خاطرنشان کرد: طرح بسیج ملی تست فشار خون از ۲۷ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا ۱۷ خردادماه تنها موضوع اطلاع رسانی و زیرسازی مورد توجه است.

وی با بیان اینکه از ۱۷ خردادماه فشار خون افراد ۳۰ سال به بالا اندازه‌گیری می‌شود افزود: پیش‌بینی شده در استان ۸۷۰ هزار نفر و در شهرستان همدان ۳۴۵ هزار نفر غربالگری شوند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به فعالیت ۱۲۰ واحد اداری مرکز بهداشت در این طرح گفت: با همکاری سازمان شهرداری ایستگاه‌های تست فشار خون در سطح شهر ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام ادارات را در این طرح پوشش خواهیم داد خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود شهرداری چند اتوبوس ثابت در ایستگاه‌ها و چند اتوبوس سیار برای اندازه‌گیری فشار خون مردم در اختیار مرکز بهداشت قرار دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار