حسن گوهرپور گفت: در حال حاضر حالا اتفاقی که افتاده این است که یک واحد از این ۳۱ واحد از روز‌های آغازین بهمن‌ماه تا امروز که روز‌های پایانی اردیبهشت است، بدون مدیرکل و با سرپرست اداره می‌شود در حال حاضر اداره کل مشکلی با کار‌های روزانه ندارد، اما اداره کل ارشاد استانی که پرچمدار پایتختی تاریخ و تمدن سرزمین پارس است، مدیر به معنای یک استراتژیست فرهنگی می‌خواهد وگرنه کار‌های روزانه و برنامه‌ها که در حال اجراست.
کد خبر: ۷۴۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳ 17 May 2019
شاعر، روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی با بیان اینکه فرهنگ همدان نباید بدون مدیرکل بماند گفت: اداره کل ارشاد استان همدان ۴ ماه است مدیر ندارد.

به گزارش تسنیم، گوهرپور درباره اهمیت موضوع لزوم توجه به فرهنگ در دولت اظهار داشت: شاید نخستین موضوعی که در باب آن باید تامل داشت این است که دولت‌ها فرهنگ را هم در مناسبات توسعه به عنوان یک واحد تاثیرگذار ببینند و بدانند. به همین اعتبار نقش فرهنگ باید در توسعۀ متوازن تعریف شود، ما ۳۱ استان در کشور داریم، ساختار فرهنگ در ایران به گونه‌ای است که این ۳۱ استان توسط ۳۱ نفر مدیرکل اداره می‌شود اداره‌کردن به معنای این که سیاست‌های وزارتخانه در استان را عملیاتی می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر حالا اتفاقی که افتاده این است که یک واحد از این ۳۱ واحد از روز‌های آغازین بهمن‌ماه تا امروز که روز‌های پایانی اردیبهشت است، بدون مدیرکل و با سرپرست اداره می‌شود در حال حاضر اداره کل مشکلی با کار‌های روزانه ندارد، اما اداره کل ارشاد استانی که پرچمدار پایتختی تاریخ و تمدن سرزمین پارس است، مدیر به معنای یک استراتژیست فرهنگی می‌خواهد وگرنه کار‌های روزانه و برنامه‌ها که در حال اجراست.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: این کشور سند آمایش سرزمینی دارد، این سند در تمام حوزه‌ها تعریف برای توسعه دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی هم سندی شبیه به همین در حوزه فرهنگ برای کشور تدوین کرده، گذشته از اینکه وزارت ارشادی، حوزه هنری و سایر نهاد‌های موازی در حوزه فرهنگ هم وظایفی در این بخش دارند، حالا نقش همدان در کشور به عنوان یک واحد فرهنگی از ۳۱ واحد چیست؟ این نقش باید توضیح داده شود.

وی عنوان کرد: مشکل ما برگزاری یا لغو کنسرت و نمایشگاه نقاشی و جلسات ادبی نیست، مشکل ما برنامه‌ای روشمند برای توسعه فرهنگ در استان و معرفی آن به کشور است. این کار بسیار مهم و بزرگ، اما دست‌یافتنی است یک استراتژیست فرهنگی باید در همدان بیاید و این نقش را در کشور تشریح کند؛ آن وقت است که ما می‌دانیم در تئاتر، موسیقی، سینما، ادبیات باید چه کنیم.

دبیر جایزه کتاب سال شعر الوند ادامه داد: تاکید من معطوف به تعریف این نقش‌هاست، یک روز مدیرکل می‌آید می‌گوید می‌خواهم جشنواره کتاب برگزار کنم، دیگری جشنواره فیلم، آن یکی تئاتر و ۴۰ سال است همدان به همین شیوه دارد در بخش فرهنگی اداره می‌شود، حالا هم که ۴ ماه است مدیر ندارد، مدیر هم بیاید ۴ ماه طول می‌کشد که جا بیافتد، بعد هم که استان وارد هیجانات و التهابات انتخابات می‌شود، فرهنگ و کار زیربنایی می‌ماند برای سال ۱۳۹۹ که دست‌کمی از امسال ندارد چرا که از اواسط سال همه مشغول انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند و سال ۱۴۰۰ و خلاصه که باز فرهنگ می‌ماند کار‌هایی روزمره و بدون استراتژی.

این عضو انجمن علمی نقد ادبی ایران با اشاره به اینکه حساسیتی که در حوزه فرهنگ وجود دارد باید جدی گرفته شود ادامه داد: صحبت‌هایی که مطرح می‌شود ناظر بر چند موضوع است، نخست اهمیت فرهنگ در مقایسه با اقتصاد و زنجیره‌های مرتبط با اقتصاد در کشور است، ما واقعاً با تعریفی که پس از انقلاب از فرهنگ داریم باید ببینیم نسبت این دو مولفۀ مهم در کشورداری در نَسَب اربعه چیست؟ تکلیف ما با فرهنگ در برابر اقتصاد چیست؟ می‌خواهم سوال کنم که اگر مدیران کل ادارات صمت و کشاورزی و آبفا و تعاون و ... هم ۴ ماه برای انتخاب و استعلامات زمان می‌برد؟ ما در کشور چندین نهاد موازی برای فعالیت‌های فرهنگی داریم، اما متولی اساسی آن که وزارت ارشاد است در همدان مدیرکل ندارد و این اصلاً اتفاق خوبی نیست.

وی درباره انتقاد‌هایی که به برخی انتصاب‌ها در همدان وارد می‌شود و تاکید دارند که مدیر بومی در سمت‌ها باشد حوزه فرهنگ را حوزۀ تجربه‌ها و آگاهی خواند و تاکید کرد: فرهنگ در بی‌مرزی مطلق ادامۀ حیات می‌دهد، این بی‌مرزی مطلق به معنای این است که جغرافیای فرهنگ، متفاوت با جغرافیای سیاسی است، علم و فرهنگ و ادب، مرز‌ها را در می‌نوردند، مصادیقش را امروز می‌توانید از هند تا شمال آفریقا و حتی اسپانیا ببینید.

گوهرپور گفت: فرهنگ ایران هم پیش از اسلام و هم پس از اسلام این جغرافیا را در نوردیده است. حالا ما به این موضوع سطحی بپردازیم که مدیر بومی باشد یا غیر بومی؛ مدیر باید متخصص و متعهد باشد، شناخت درستی از تاریخ و تمدن و فرهنگ این سرزمین داشته باشد. مدیر فرهنگی باید با آینده‌پژوهی آشنا باشد. این‌ها و مشخصه‌های دیگری در عرصه‌های مدیریتی از یک انسان مدیر خوب یا مدیر متوسط و سطح پایین می‌سازد نه بومی و غیر بومی بودن.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار