محمدصادق پارسامهر یادآور شد: از زمستان سال گذشته افزایش قیمت در بازار مسکن رخ داد به‌طوریکه قیمت مسکن در همدان بین ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافت و امسال نیز از اردیبهشت مسکن وارد رکود شده است.
کد خبر: ۷۴۴۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱ 13 May 2019
رئیس انجمن انبوه سازان استان همدان با تأکید بر اینکه مسکن در رکود به سرمی‌برد، گفت: پیش‌بینی برای ارزان شدن مسکن وجود ندارد چرا که با توجه به شرایط موجود در کشور امکان برگشت قیمت در مسکن نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، پارسامهر با بیان اینکه هر افزایش قیمت در بازار مسکن همانند قله‌ای است که هرچه این قله بلندتر باشد مدت رکود بیشتر خواهد بود، افزود: رکود در این دوره متأثر از وضعیت کلان کشور است.

وی با اشاره به اینکه هرگاه وضعیت درآمدی دولت از نفت خوب باشد ارز به بازار تزریق شده و پروژه‌های عمرانی رونق می‌گیرد، تصریح کرد: دولت در چند سال گذشته برنامه شاخصی برای مسکن اتخاذ نکرده و این یکی از دلایل آشفتگی بازار مسکن است.

پارسامهر با بیان اینکه نیاز کشور به مسکن، تولید سالانه یک میلیون واحد است، تأکید کرد: متأسفانه سالانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد ساخته شده و هر ساله این کمبود روی هم انباشته می‌شود.

وی یادآور شد: از زمستان سال گذشته افزایش قیمت در بازار مسکن رخ داد به‌طوریکه قیمت مسکن در همدان بین ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافت و امسال نیز از اردیبهشت مسکن وارد رکود شده است.

رئیس انجمن انبوه سازان استان همدان با تأکید بر اینکه عدم قدرت خرید مردم یکی از دلایل رکود بازار مسکن است، عنوان کرد: عدم پرداخت وام مسکن مناسب از دیگر دلایل رکود بازار مسکن است به‌طوریکه میزان پرداخت تسهیلات مسکن با توجه به تورم افزایش نیافته است.

وی با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ای برای مسکن اتخاذ نکرده است، بیان کرد: وزیر فعلی مسکن و شهرسازی بر روی بافت فرسوده مانور داده که عملاً شعار بوده و کاری تا کنون صورت نگرفته بنابراین می‌توان گفت: دولت در حوزه مسکن برنامه مشخصی ارائه نداده است.

پارسامهر با بیان اینکه ۶۳۲ انبوه ساز در انجمن انبوه سازان استان همدان عضویت دارند، اظهار کرد: سرمایه اعضای انجمن انبوه سازان استان همدان در حال حاضر ۵۰۰۰ میلیارد ریال است.

رئیس انجمن انبوه سازان استان همدان با اشاره به اخذ ۸۴۶ پروانه توسط انبوه سازان همدان، گفت: در سال ۹۷؛ ۸۴۶ پروانه با زیربنای ۷۱۳ هزار و ۵۳۸ مترمربع در شهر همدان صادر شده است.

وی تصریح کرد: پروانه‌های اخذ شده مربوط به ۴۱۰۸ واحد بوده که از این تعداد ۳۸۰۳ واحد مسکونی، ۱۶۶ واحد تجاری و ۴۹ واحد اداری است و برای این واحد‌ها ۴۵۴۵ پارکینگ تأمین شده است.

پارسامهر با اشاره به پرداخت ۱۰۴ میلیارد تومان عوارض به شهرداری همدان توسط انبوه سازان، یادآور شد: با توجه به اینکه براساس تعریف وزارت مسکن و شهرسازی هر ۶۵ مترمربع ساخت و ساز یک اشتغال را ایجاد می‌کند می‌توان نتیجه گرفت ۷۱۳ هزار و ۵۳۸ مترمربع ساخت و ساز در همدان ۹۷۷ شغل ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت برای هر اشتغال باید ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کند، افزود: با پویا شدن صنعت ساختمان ۲۵۰ شغل فعال خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت ۷۱۳ هزار و ۵۳۸ مترمربع مسکن در سال ۹۸، ادامه داد: هر مترمربع احداث بنا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد که در سال ۹۸ این میزان ساخت و ساز ۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش دربخش مسکن خواهد داشت.

رئیس انجمن انبوه سازان استان همدان با بیان اینکه اخذ پروانه‌های ساخت وساز مصیبت بزرگی برای انبوه سازان است، یادآور شد: انبوه سازان از شهرداری همدان مطالبه‌ای ندارند و فقط تنها خواسته آن‌ها تسهیل و روانسازی صدور پروانه‌های ساختمانی و پایانکار است.

پارسامهر ضمن تشکر از شهردار و معاون شهرسازی شهرداری همدان در راستای تسهیل و روانسازی روند صدور پروانه و پایانکار، از انتخاب مهندس توسط نظام مهندسی ساختمان انتقاد کرد و گفت: انتخاب مهندس به اجبار بوده و شناسنامه فنی ملکی هزینه زیادی دارد و از طرفی تأمین اجتماعی نیز بابت بیمه کارگران مبلغ زیادی اخذ می‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در همدان افزایش ۵۰ درصدی دارد، ادامه داد: زمین که یکی از نهاده‌های اولیه مسکن است، افزایش قیمت داشته و همچنین قیمت فولاد و آهن‌آلات و تجهیزات ساختمانی با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت روبرو شده که این موارد به طور مستقیم بر روی قیمت مسکن تأثیر گذاشته است.

وی درباره افزایش قیمت مسکن در شهرک‌های همدان نیز یادآور شد: قیمت زمین درشهرک‌های همدان به متری ۲ تا ۳ میلیون تومان رسیده که باعث افزایش قیمت مسکن شده در حالیکه سود انبوه ساز از فروش یک مسکن فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

پارسامهر درباره قیمت‌گذاری برای مسکن، عنوان کرد: مسکن محصولی است که از چند آیتم با قیمت‌های متفاوت تشکیل شده و قیمت‌گذاری برای اینگونه محصولات سخت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار