احمد ترابی با اشاره به این مطلب که میراث فرهنگی قصد ثبت ملی این خانه را دارند، افزود: اداره میراث فرهنگی اقداماتی در این خصوص انجام داده و اگر به ثبت برسد، این خانه با همکاری میراث فرهنگی مرمت خواهد شد. 
کد خبر: ۷۴۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴ 06 May 2019
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، از آماده سازی طرح مرمت خانه میرابیان خبر داد. 

به گزارش ایسنا، ترابی بیان کرد: مرمت و بازسازی خانه باید توسط مالک آن انجام شود، زیرا این خانه باستانی جزء املاک شخصی بوده و مالک خصوصی دارد. 

وی با بیان اینکه، طرح مرمت این خانه توسط میراث فرهنگی تهیه خواهد شد، ادامه داد: اداره میراث فرهنگی بر اجرای این طرح نظارت خواهد کرد و مالک باید بر اساس آن اقدام به بازسازی کند.

ترابی با اشاره به این مطلب که میراث فرهنگی قصد ثبت ملی این خانه را دارند، افزود: اداره میراث فرهنگی اقداماتی در این خصوص انجام داده و اگر به ثبت برسد، این خانه با همکاری میراث فرهنگی مرمت خواهد شد. 

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: در حال حاضر مالک، در این خانه ساکن بوده و قصد تبدیل آن به مجموعه‌ای بوم گردی را دارد. 

وی با تأکید بر قدیمی بودن این بنا، گفت: در حال حاضر با نصب داربست از این خانه رفع خطر شده و اکنون در وضعیت امن قرار دارد، اما باید نسبت به تهیه فوری طرح مرمتی آن اقدام کرد. 

ترابی با بیان اینکه قدمت ساخت این خانه به دوره پهلوی اول می‌رسد و متراژ و وسعت آن ۴۵۰ متر مربع است، افزود: این خانه دو ساختمان با حیاطی مرکزی دارد و ساختمان شمالی که به زمستان نشین معروف است، در دو طبقه و با پلکانی عریض شروع و در محل پاگرد به دو پلکان تقسیم می‌شود. 

 وی با اشاره به اینکه نمای این خانه آجری است، اظهار کرد: بالای ورودی‌ها و پنجره‌ها به صورت هره چین و در پشت بام آن دور تا دور، آجر به صورت تزئینی کار شده است. 

ترابی با یادآوری اینکه سقف این ساختمان مسطح و تیر پوش چوبی است، اضافه کرد: در جنوب این بنا نیز ساختمانی آجری و دو طبقه وجود دارد که بام آن برای پوشش و عایقکاری، شیروانی ساخته شده است. 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، در پایان گفت: بین دو ساختمان شمالی و جنوبی این بنا، حیاطی به شکل شعاعی همراه با دو باغچه و یک حوض ساخته شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار